2013-11-21, 17:47
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilengstrom7
Jag har kört EAA FX nu i ca 3 veckor och märker redan bra resultat i massa och styrka! I och för sig kan det dels bero på träningsmängden till stor del också (ca 8 pass i veckan, gym kombinerat med fotboll, utan salt). Min fundering är egentligen om kaseinhydrolysat/vasslehydrolysat-pulver av något slag skulle hjälpa mig ännu effektivare? Kan kännas som en dum fundering när jag märker att EAA ger resultat, men ni vet man vill ha det bästa...

Tvivla inte på EAA, funkar utmärkt för mig. Receptet är nog som Magnus Betnér säger "Du äter mer än vad du springer", alltså mer träning = mer resultat.

Att du skulle "märka" någon skillnad i massa och styrka pga EAA:t är osannolikt. Inte mer än på ett psykiskt plan i alla fall. Om vassle/kasein skulle hjälpa dig ytterligare beror helt på vad du äter i övrigt.
Citera
2013-11-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Att du skulle "märka" någon skillnad i massa och styrka pga EAA:t är osannolikt. Inte mer än på ett psykiskt plan i alla fall. Om vassle/kasein skulle hjälpa dig ytterligare beror helt på vad du äter i övrigt.

Så är väl förmodligen fallet. Jag har ju ökat matintaget endel men lagt mycket fokus på mer kött/fisk etc. och mindre potatis/ris, andra proportioner, ja du vet.. Så mycket träning kombinerat med en bättre kost är väl egentligen det som ger resultat?
Citera
2013-11-22, 13:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilengstrom7
Så är väl förmodligen fallet. Jag har ju ökat matintaget endel men lagt mycket fokus på mer kött/fisk etc. och mindre potatis/ris, andra proportioner, ja du vet.. Så mycket träning kombinerat med en bättre kost är väl egentligen det som ger resultat?

Mycket träning är inte alltid rätt väg att gå. Tung träning några gånger i veckan kan vara minst lika bra. Kvalité för kvantitet på dina pass är A & O, men visst måste du äta vettigt också.
Citera
2013-11-22, 16:01
Medlem
sinsinatros avatar
Har läst igenom Guiden/FAQ och ser det som intressant läsning som gett mig en bättre insyn på detta men kan inte hjälpas att tycka den även verkar riktad på så vis att man "bör" ta EAA om man vill se resultat med styrketräningen.

Har jag förstått rätt så är EAA byggstenar i protein, alltså det protein som du får i dig av att äta kyckling, fisk och dricka mjölk. Skillnaden är att Aminosyrorna i form av tillskott som köps är redan "nedbrutna" så att säga. Nu har jag inte koll på hur lång proteinsyntesen tar från det att man äter kyckling eller dricker en shake tills det att proteinet har omvandlats till olika syror som transporteras till cellerna. Men säg -

Borde inte resultatet av att köpa dyra kosttillskott i form av aminosyror kunna uppnås i samma grad genom att äta protein en viss förutbestämd tid innan träning så att det proteinet har hunnit bearbetats för att bli till dessa mindre byggstenar, aminosyror.
Citera
2013-11-22, 16:13
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinsinatro
Har läst igenom Guiden/FAQ och ser det som intressant läsning som gett mig en bättre insyn på detta men kan inte hjälpas att tycka den även verkar riktad på så vis att man "bör" ta EAA om man vill se resultat med styrketräningen.

Har jag förstått rätt så är EAA byggstenar i protein, alltså det protein som du får i dig av att äta kyckling, fisk och dricka mjölk. Skillnaden är att Aminosyrorna i form av tillskott som köps är redan "nedbrutna" så att säga. Nu har jag inte koll på hur lång proteinsyntesen tar från det att man äter kyckling eller dricker en shake tills det att proteinet har omvandlats till olika syror som transporteras till cellerna. Men säg -

Borde inte resultatet av att köpa dyra kosttillskott i form av aminosyror kunna uppnås i samma grad genom att äta protein en viss förutbestämd tid innan träning så att det proteinet har hunnit bearbetats för att bli till dessa mindre byggstenar, aminosyror.

Jo, vanlig mat går lika bra som EAA i flytande form.
Citera
2013-11-22, 16:25
Medlem
sinsinatros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jo, vanlig mat går lika bra som EAA i flytande form.
Så EAA är lite att kasta bort pengarna beroende på hur man väljer att se på det...

Det jag egentligen undrar är hurvida en person kan uppnå samma resultat utan aminosyror med rätt psyke och kunskap inom träning/kost? Alltså när man börjar findra...

Kan du svara när i så fall bör man senast innan ett pass inta protein så att det kan brytas ned och finnas rikligt med aminosyror lagrade för träning?
Citera
2013-11-22, 18:26
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Så EAA är lite att kasta bort pengarna beroende på hur man väljer att se på det...
Ja och nej. EAA kan fortfarande öka ditt proteinintag och på så sätt påverka din muskeltillväxt, men att det skulle vara bättre än mat, i längden, för muskeltillväxten, finns det inga bevis för.

Citat:
Det jag egentligen undrar är hurvida en person kan uppnå samma resultat utan aminosyror med rätt psyke och kunskap inom träning/kost? Alltså när man börjar findra...
Träna likadant som du gjorde poå EAA och äta mer protein samtidigt som du håller samma kcalintag som du gjorde när du drack EAA. Då kommer du få samma resultat.

Citat:
Kan du svara när i så fall bör man senast innan ett pass inta protein så att det kan brytas ned och finnas rikligt med aminosyror lagrade för träning?
Spelar ingen roll så länge du äter en måltid efter du tränat. Räkna minuter hit och dit blir bara löjligt.
Citera
2013-11-28, 11:12
Medlem
ALXALXs avatar
Jag får verkligen be om ursäkt, men jag har försökt googla och läst igenom de senaste 20 sidorna av denna tråd... Dessutom ligger kolozzeum nere så jag kan inte se de trådarna.

MEN, som jag minns det, från kanske ett år sen, så var det alla sa att det är onödigt med EAA innan, eller med andra ord att det har ingen inverkan på dina resultat om du tränar helt fastad eller inte.

Nu verkar det som att konsensus återigen är att man ska ta EAA innan ett pass om man tränar fastad, är det så?
Citera
2013-11-28, 12:23
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Jag får verkligen be om ursäkt, men jag har försökt googla och läst igenom de senaste 20 sidorna av denna tråd... Dessutom ligger kolozzeum nere så jag kan inte se de trådarna.

MEN, som jag minns det, från kanske ett år sen, så var det alla sa att det är onödigt med EAA innan, eller med andra ord att det har ingen inverkan på dina resultat om du tränar helt fastad eller inte.

Nu verkar det som att konsensus återigen är att man ska ta EAA innan ett pass om man tränar fastad, är det så?

Tidigare undersökningar visade att man skulle ta EAA både före och efter träning, oavsett om du fastar eller ej.

Men nu det senaste året har det dykt upp nya som säger att du ska ta EAA före ifall du är i fastande tillstånd, efter ska du oavsett. Om det har dykt upp nya studier vet jag inget om.
Citera
2013-11-28, 12:34
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Tidigare undersökningar visade att man skulle ta EAA både före och efter träning, oavsett om du fastar eller ej.

Men nu det senaste året har det dykt upp nya som säger att du ska ta EAA före ifall du är i fastande tillstånd, efter ska du oavsett. Om det har dykt upp nya studier vet jag inget om.
Ska var ett starkt ord.

Finns inget direkt bevis för att det långsiktigt är bättre än mat.
Citera
2013-11-28, 18:27
Medlem
escilichiss avatar
Onödigt att ta eaa + whey100 efter träning? deff på G. no lose gains, no no.
Citera
2013-11-28, 19:39
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ska var ett starkt ord.

Finns inget direkt bevis för att det långsiktigt är bättre än mat.
Skrev från mobilen så att märka ord är oschysst i det läget

Det vet jag och det frågade han inte heller, låt oss inte hindra konsumtionssamhället genom att säga att EAA är "verkningslöst".
Citat:
Ursprungligen postat av escilichis
Onödigt att ta eaa + whey100 efter träning? deff på G. no lose gains, no no.
Ja, EAA eller Whey 100. Sikta på ett högt proteinintag och ifall EAA och whey 100 hjälper dig att höja intaget så go for it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in