2018-01-04, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, säkerligen lite av en placebeo också.

Vi snackade lite om just BCAA/Aminosyror efter ett pass i måndags. En välkänd PT/Träningsprofil, som syns mycket o säljer olika program, hade talat sig varm om det till en vän och hans fru. De gick båda två hennes 6 veckors program för att komma igång för nått år sedan, en tränar dock konternueligt med mig men han hängde med frun. PTn ville ju uppenbarligen sälja in produkten hon promotade. Hur som helst,

Jag började med BCAA för 1 1/2 vecka sedan då jag upplevde att jag väldigt snabbt fick mjölksyra i armarna. Tar det efter morgoncarion eller strax innan mina pass (kör gym nu med innan, 5x5 helkropps program) och jag upplever ganska stor skillnad i återhämtning. Mjölksyre problematiken är heöt borta.

Sen skall sägas, vilket min WT skulle handla om... Är att placeboeffekten inte skall underskattas. Funkar BCAA "shaken", placebo ellet ej, är den värd pengarna skulle jag säga trots det hutlösa priset a 10kr per shake (299 för 31 skopor). I alla fall för mig.
Citera
2018-01-04, 10:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vi snackade lite om just BCAA/Aminosyror efter ett pass i måndags. En välkänd PT/Träningsprofil, som syns mycket o säljer olika program, hade talat sig varm om det till en vän och hans fru. De gick båda två hennes 6 veckors program för att komma igång för nått år sedan, en tränar dock konternueligt med mig men han hängde med frun. PTn ville ju uppenbarligen sälja in produkten hon promotade. Hur som helst,

Jag började med BCAA för 1 1/2 vecka sedan då jag upplevde att jag väldigt snabbt fick mjölksyra i armarna. Tar det efter morgoncarion eller strax innan mina pass (kör gym nu med innan, 5x5 helkropps program) och jag upplever ganska stor skillnad i återhämtning. Mjölksyre problematiken är heöt borta.

Sen skall sägas, vilket min WT skulle handla om... Är att placeboeffekten inte skall underskattas. Funkar BCAA "shaken", placebo ellet ej, är den värd pengarna skulle jag säga trots det hutlösa priset a 10kr per shake (299 för 31 skopor). I alla fall för mig.

Självklart är det upp till var och en vad man lägger sina pengar på.

Angående återhämtning så har man inte sett några fördelar med BCAA jämfört med kolhydrat.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227496

Och angående den minskade muskelnedbrytningen så beror det förmodligen på insulinfrisättningen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227446

Det är endast BCAA jag syftar på, inte aminosyror överlag, utan dom tre grenade.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-01-04 kl. 10:58.
Citera
2018-01-12, 13:13
Medlem
Är väldigt förvirrad över detta, läst många som säger att BCAA endast är placebo och inte alls fungerar, men samtidigt läser jag på många ställen att (främst) EAA ska vara det viktigaste kosttillskottet man kan ta för att bygga mer muskler, någon som vet vad som faktiskt gäller?
Citera
2018-01-12, 13:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Är väldigt förvirrad över detta, läst många som säger att BCAA endast är placebo och inte alls fungerar, men samtidigt läser jag på många ställen att (främst) EAA ska vara det viktigaste kosttillskottet man kan ta för att bygga mer muskler, någon som vet vad som faktiskt gäller?

EAA är bättre än BCAA när det gäller muskeluppbyggnad. Får du dock i dig tillräckligt med protein från kosten så behöver du inte lägga pengar på EAA. Har du svårt att få i dig tillräckligt från kosten så rekommenderar jag proteinpulver.
Citera
2018-01-18, 09:52
Medlem
Embas avatar
Finns det några EAA-torskar här som har några tips på "drickbara" märken? Vore uppskattat.

DMa om ni vill.
Citera
2018-01-18, 10:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Finns det några EAA-torskar här som har några tips på "drickbara" märken? Vore uppskattat.

DMa om ni vill.

Får man fråga varför du inte väljer t.ex ett vassleprotein istället?
Citera
2018-01-18, 10:38
Medlem
Embas avatar
Citat:
Får man fråga varför du inte väljer t.ex ett vassleprotein istället?

Har svårt för vassle/kassein. Tycker Eaa/Bcaa är lättdrucket.

Har du nå tips förresten?
Citera
2018-01-18, 11:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Har svårt för vassle/kassein. Tycker Eaa/Bcaa är lättdrucket.

Har du nå tips förresten?

Okej. Har aldrig druckit aminosyror i tillskottsform så kan inte uttala mig om smakerna. Just EAA brukar inte vara någon höjdare rent smakmässigt, om det inte är tillräckligt med sötningsmedel i för att dölja det. Tyngre har EAA, och dom har bra produkter i övrigt så den kanske skulle kunna vara något.

http://butik.tyngre.se/Kosttillskott/EAA-Tutti-Frutti

Det är ju dock inte så prisvärt kanske (beroende på hur mycket man använder sig utav), och det går ju utmärkt att få i sig proteinet via kosten, men det är ju givetvis upp till dig vad du lägger pengar på.
Citera
2018-01-18, 12:32
Medlem
Embas avatar
Citat:
Okej. Har aldrig druckit aminosyror i tillskottsform så kan inte uttala mig om smakerna. Just EAA brukar inte vara någon höjdare rent smakmässigt, om det inte är tillräckligt med sötningsmedel i för att dölja det. Tyngre har EAA, och dom har bra produkter i övrigt så den kanske skulle kunna vara något.

http://butik.tyngre.se/Kosttillskott/EAA-Tutti-Frutti

Det är ju dock inte så prisvärt kanske (beroende på hur mycket man använder sig utav), och det går ju utmärkt att få i sig proteinet via kosten, men det är ju givetvis upp till dig vad du lägger pengar på.

Tack för lektionen.

Eaa har ju en tendens att smaka apa, därav frågan. Däremot har marknaden blivit bättre än för 10 år sedan då en drack Eaa naturellt.
Citera
2018-01-18, 20:36
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Tack för lektionen.

Eaa har ju en tendens att smaka apa, därav frågan. Däremot har marknaden blivit bättre än för 10 år sedan då en drack Eaa naturellt.

Mina EAA rekommendationer som smakar gott:

Black Kong från Black Madness (Bärig smak)

Purple Wraath från Controlled Laboratories (Grape som påminner om Xtends grape)
Citera
2018-01-18, 21:28
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Mina EAA rekommendationer som smakar gott:

Black Kong från Black Madness (Bärig smak)

Purple Wraath från Controlled Laboratories (Grape som påminner om Xtends grape)

Tack!

Har inte testat någon utav dessa. Black Kong hittar jag bara som Bcaa, dock.
Senast redigerad av Emba 2018-01-18 kl. 21:32.
Citera
2018-01-19, 23:08
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Tack!

Har inte testat någon utav dessa. Black Kong hittar jag bara som Bcaa, dock.

Det är fredag, varsågod:

L-Leucin 10000mg
L-Valin 1000mg
L-Isoleucin 1000mg
L-Glutamin 4000mg
L-Alanin 1000mg
L-Lysin 1700mg
Taurin 1000mg
Glycin 1500mg
L-Treonin 500mg
L-Metionin 100mg
L-Fenylalanin 200mg