2013-11-22, 09:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är din uppfattning att KJ är skyldig. Det finns andra åsikter.

Förvisso, men du säger dig ju vara neutral i tråden i skuldfrågan. Hur kan du då göra postningar som förutsätter att personen som kommer att dömas för mordet inte är skyldig till det?
Citera
2013-11-22, 10:05
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Angående ljudfiler från Luleå Tingsrätt:

Fånigt nog så vet jag inte. Förväntade mig ett mailsvar med innehåll såsom "Du kan beställa detta från oss, kostnaden är xxx kr". Dock fick jag bara ett svar där de skrev att nu är det skickat.
Kan visa sig vara postförskott eller bifogad faktura. Jag får se när det kommer.
Himla skumt, tänk om den kostar 20 000?
Citera
2013-11-22, 10:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förvisso, men du säger dig ju vara neutral i tråden i skuldfrågan. Hur kan du då göra postningar som förutsätter att personen som kommer att dömas för mordet inte är skyldig till det?
Jag skrev "om KJ är oskyldig". Det kan jag väl göra?
Citat:
Det vet jag inte, men om KJ är oskyldig och hade gått in till en granne och druckit sina öl efter att VB hade gått är jag tämligen säker på att MB hade häktats.
Citera
2013-11-22, 10:53
Medlem
Vissa i tråden bör sansa sig och ta till sig de kunskaper i logiskt tänkande som Hamilkar m.fl. presenterar. Det är helt enkelt inte logiskt att, med de fakta som är kända, laborera med två möjliga gärningsmän som samtidigt utesluter varandra. Hamilkars exempel från logiklektionerna på 1960-talet är väldigt träffande. För er som inte var med på den tiden kan jag relatera detta exempel.

Tes 1) Månen är en grön ost! Tes 2) Månen är inte en grön ost! Slutsats 3) Eftersom tes 2), att månen inte är en grön ost är osann måste tes 1) alltså vara sann. QED. Det var faktiskt några i klassen som inte förstod felet med resonemanget! Så verkar vara fallet också i denna tråd.

Älskaren och den otrogne äkte maken MB har utretts av polisen. Han ingick i den s.k. "inre krets" runt VB som ansågs extra intressant att undersöka. Detta framgår av förundersökningsprotokollet. Han tillhörde sannolikt också den krets av personer som "kunde misstänkas" ha med VB:s försvinnande att göra eller åtminstone kunde antas ha uppgifter att lämna som kunde föra utredningen vidare. Därför togs hans mobiltelefon i beslag redan den 8 maj (vid 2:a förhöret denna dag). En del, möjligen samtliga åtgärder som vidtogs för att utreda hans förehavanden finns redovisade i förundersökningsprotokollet. Det kan dock finnas ytterligare utredning gjord som inte ansetts vara nödvändig för åtalet mot KJ och som därför inte redovisats. T.ex. kan hans Y-kromosomala DNA-profil vara framtagen. Detta för att utesluta att han hanterat VB:s avstyckade ben. Detta vet vi inget om.

Om detta har gjorts har det i så fall skett helt frivilligt från MB:s sida. Att polisen ber icke misstänkta att lämna DNA-prov i utredningar om våldsbrott är vanligt. Sådana DNA-prov förstörs efter att jämförelse gjorts och läggs aldrig in i några register. Det är inte heller brukligt att de finns med i ett förundersökningsprotokoll, såvida det inte är nödvändigt för att utreda vem som gjort vad i brottmål där flera gärningsmän förekommer.

En åtalad person kan (via sin advokat) begära att ytterligare utredning görs. T.ex. att det tas fram uppgifter om andra personers förehavanden. Detta skedde också i den aktuella utredningen. KJ pekade ut två personer som skyldiga till att försöka sätta dit honom. Polisen utredde detta. En av personerna hade ett alibi som nog inte ens denna tråd kan ifrågasätta. Han var utomlands under den aktuella perioden och kunde visa upp resedokumenten. Polisen har också utrett MB, t.o.m. genom att spana på honom under ett antal dagar och redovisar dessa utredningsåtgärder och deras utfall i förundersökningsprotokollet. En advokat brukar dock avråda sin huvudman från allt för ingående utredning för det fall sådana åtgärder i stället skulle ge "fel" resultat. Bland advokater finns ett talesätt: "Ställ aldrig en fråga som du inte redan vet svaret på!

KJ:s advokater gick möjligen över gränsen för vad som anses vara "god advokatsed" när de pekade ut MB som alternativ gärningsman under huvudförhandlingen i tingsrätten. Sådant kan anmälas till Advokatsamfundet.

I övrigt har jag några tankar efter att ha läst det rättsmedicinska underlaget. I VB:s ena öga och på hennes kinder finns spår av att hon utsatts för (kraftig?) syrebrist före döden. Det finns dock inga tydliga tecken på att hon blivit strypt, även om detta inte har kunnat uteslutas av rättsläkaren. Eftersom tejpen i hennes hår i höjd med halsen ger indikationer på att hon haft något över huvudet finns dock en möjlighet att gärningsmannen tejpat en plastpåse över huvudet på henne redan som inledning till mordet. VB bör i så fall ha försökt värja sig. Gärningsmannen kan då också ha använt tejp till att binda hennes händer. Att tejpen sedan varit svår att få bort kan också vara ett skäl till att händerna saknas.

KJ kommer att dömas i tingsrätten för mord, antingen till livstids fängelse eller till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Med stor sannolikhet kommer en sådan dom, med den tekniska bevisning som finns mot honom, att stå sig vid ett eventuellt överklagande till hovrätten.

Om KJ så småningom skulle erkänna brottet och tala om vad som skedde och var han gjort av VB:s händer, mordvapnet, styckningsredskapet och förpackningsmaterialet kan möjligen frågan om varför få ett svar. För VB:s familj vore det önskvärt. Och även för KJ:s familj som förmodligen i dagsläget har svårt att ta till sig att sonen/brodern har kunnat utföra ett så vedervärdigt brott.
Citera
2013-11-22, 11:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du som varit med ett tag i krimtrådarna borde vid det här laget veta att motiv är helt ointressant för polisen. Så nu har du förmodligen även svar på din fråga varför MB inte blev misstänkt på grund av enbart ett eventuellt motiv.

Det är åklagaren som gärna vill ha ett motiv för att kunna presentera en helhet så alla nyfikna jävlar kan få svar på varför.

Låter oroväckande .. Du menar på fullt allvar att motivet i en mordutredning är nerspelat/bortspelat = 0 ? Står det så i Polishögskolans manual ?
Citera
2013-11-22, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är möjligt att åklagaren hade försökt få MB häktad. Men det är en betydande risk, också i avsaknad av annan sannskyldig misstänkt, att tingsrätten inte skulle ha köpt den häktningen. Och det hade aldrig blivit mer än en veckas utredningshäktning - det var ju vad man fick på KJ. Hade man inte hittat blod i KJ:s skuff under den veckan, hade domstolen inte ansett att misstanken hade stärkts tillräckligt mycket, och då hade man fått släppa honom.

Tack för ditt ärliga svar.

Sannolika skäl förelåg för MB, han kunde häktats och husrannsakan hade kunnat utföras utan problem.
Man kan säga att Polisen i ett avgörande skede, chansade.

Det gick hem. Att de vågade, VB kunde varit vid liv...
Citera
2013-11-22, 11:32
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, men om KJ är oskyldig och hade gått in till en granne och druckit sina öl efter att VB hade gått är jag tämligen säker på att MB hade häktats.

Om KJ hade gått till en granne efter att VB lämnat hans lgh så hade ingen blivit häktad för du skulle VB levt.
Eller så hade KJ häktats för mord på sin granne.
Citera
2013-11-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu blir jag nästan besviken på din oförmåga att kritiskt och sanningsenligt granska och presentera fakta.

Har du glömt Marinafallet, sista kända som såg henne och en magkänsla räckte för skäligt i en vecka. Då hade de inte ens kropp och alternativen till brott var flera.

Den sista kända som såg henne i livet är starkt, det är så starkt så att i cirka 9 fall av 10 vid relationsmord så är det just den personen som är mördaren.

Men det är långt ifrån allt, jag såg din tama lista ovan på 2 punkter och kan utan problem fylla på den med ytterligare 20 punkter, men nöjer mig med nedanstående punkter, vilket räcker en bra bit på väg.

Vad hade vi på KJ när han greps:

- Siste kände person som såg henne i livet. (Mycket starkt. Om man efter 20 dagar kommer fram till att personen fortfarande är den sista kände som såg henne i livet och då man vet av erfarenhet att i cirka 9 realtionsmordfall av 10 så är den personen den skyldige så är det riktigt starkt.)

- Inget alibi (Nej, han gav sig själv alibi förvisso, han sa att han gick och lade sig för att sova efter att han hinkade 5 öl.)

- Ljög i förhören, han sa att han gick och lade sig efter att VB gått.

- Han meddelade inte polisen att VB hade varit hos honom, han meddelade detta istället för sökgrupperna som i sin tur meddelade polisen. Detta föranledde att polisen sökte upp honom den 8 maj i bostaden och då undrade KJ vad det gällde.

- Han ringde kommisarien den 22 maj och yrade om ödehuset samtidigt som han sa att jag vet att ni misstänker mig.

- Han ringer polisen den 9:e på morgonen och meddelar att han kom på att VB skulle resa bort den 5:e. (Dagen innan, den 8:e klockan 23, skrev en person på Facebook att han hade sett VB i Luleå.)

- Man visste att VBs telefon befann sig i KJs lägenhet tills den dog.

- KJ uppträdde mystiskt vid sökningarna då han gick bakom ryggen på polisen för att lyssna

- Kroppsdelarna hittades på en plats där KJ växte upp och känner till varenda håla (GM dumpar oftast kroppen i marker den känner till.)

- VB var ett ex till KJ och KJ ville till varje pris ha henne tillbaka, men hon ville inte. (Ett klassiskt relationsmordsmotiv som kräver ett flertal kvinnors liv varje år, till skillnad mot älskarinnemord.)

Om vi nu ser till värdet på det du räknade upp gällande MB...

Nu ska vi se vad vi hade på MB när KJ greps:

- Ljugit i förhör (Nej, han undanhöll sanningen därför att hans fru var närvarande på restaurangen, vid nästa förhör berättade han utan omsvep och anledningen till det. Fullt förståeligt och inte ett dugg besvärande.)

- Hade ett sexuellt förhållande med den försvunna kvinnan. (Och?)

- Hade SMS-kontakt samma dag som hon försvann. (Och?)

- Motiv (Om motivet räckte för mord vet vi inte)

- Dåligt alibi (Fullgott alibi, varken polisen, som utrett han i en vecka, eller du har lyckats spräcka det.)

- Har hotat en man till livet (Vem har inte gjort det.)

Slutligen, eftersom polisen visste att ett mord hade begåtts, så valde de helt rätt person. Vem jag skulle ha plockat in av dessa två, när man ser till omständigheterna, behöver jag knappast nämna. Jag var förvånad att de inte plockade in honom redan runt den 10:e.

Kan tillägga att polisen i norrbotten inte hade något bomskott, det hade polisen i västerbotten vid perrongmordet, de hade tre bomskott innan man hittade rätt på fjärde försöket.
Där gick man efter samma mordbibel men i det fallet var mördaren helt utan anknytning till offret som var random så det försvårade givetvis avsevärt.

Tycker polisen i norrbotten har skött detta iskallt, inte förivrat sig utan vägt varje vittne och iakttagelse nogsamt innan man slog till och det blev inget bomskott.
Citera
2013-11-22, 12:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Tack för ditt ärliga svar.

Sannolika skäl förelåg för MB, han kunde häktats och husrannsakan hade kunnat utföras utan problem.
Man kan säga att Polisen i ett avgörande skede, chansade.

Det gick hem. Att de vågade, VB kunde varit vid liv...

Jag vet inte vad du menar med "sannolika skäl", några sådana fanns definitivt inte för att häkta någon innan blodfynden i Sonatan.

Jag tror inte att polisen laborerade med antagandet att en ostraffad 50-åring med ett flertal kvinnohistorier bakom sig plötsligt skulle få för sig att kidnappa sin hemliga flickvän sen över 1 år tillbaka och hålla henne inspärrad på någon hemlig plats. Ett sånt scenario är väl mer "okänd galning" som GM. Även om man trodde det kanske det i så fall var smartare att spana på objektet och se om han gjorde något som kunde leda till någon typ av fynd eller annat genombrott i utredningen? Det finns en outtalad mening bland trådens kritiker av åklagarnas agerande att man alltid ska rusa iväg hals över huvud och anhålla folk så fort man fått ihop någon liten gnutta av misstanke som KAN hålla. Om du tänker efter lite inser du säkert att det finns åtskilliga nackdelar med att göra på det viset. Gör man inga avgörande fynd måste man släppa den misstänkte som därmed blivit varnad och inte lär göra NÅGONTING i fortsättningen som kan ge polisen någon som helst ledtrådar till fallets lösning. De här avvägningarna är säkerligen mycket svåra att göra många gånger och så gott som omöjliga för oss som inte är yrkesmän och inte heller har full insyn i utredningen att avgöra om de gjorts rätt eller inte.

Under alla förhållanden har dock naturligtvis polis och åklagare en absolut skyldighet precis som Hamilkar skrev att följa gällande lag och praxis. Att anhålla folk man vet att man inte kommer att få häktad om man inte gör något sensationellt fynd vid husrannsakan är direkt tjänstefel som med rätta kommer att leda till allvarligt klander hos JO. Det enda skälet att så många inte klarar av att se det i den här träden är att man tycker att MB verkar vara ett sånt ärkesvin att man inte bryr sig om det varit juridiskt och moraliskt försvarbart (från allmänna principer sett) att ge sig på även honom efter fynden i ödehuset och i skogen.
Citera
2013-11-22, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Märkligt att den - om än diffusa(?) - misstanken mot en person helt försvinner vid gripande och häktning av en annan person. De omständigheter som den "diffusa" misstanken (mot MB i det här fallet) grundar sig på borde väl kvarstå oavsett en ny misstänkt dyker upp som verkar intressant. Den nytillkomna misstänkte tar ju inte över de omständigheter som utgjorde grunden för misstanke mot den förstnämnda. Det borde väl logiskt innebära att den om än "diffusa" misstanken som tydligen fanns, inledningsvis, mot MB, kvarstår åtminstone så länge som lagakraftvunnen dom mot KJ inte föreligger ?

Det intressanta är att Polisen chansade, med vetskapen att VB kan vara i liv, vem de skulle misstänka.

Jag hoppas aldrig jag försvinner.
Citera
2013-11-22, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte vad du menar med "sannolika skäl", några sådana fanns definitivt inte för att häkta någon innan blodfynden i Sonatan.

Jag tror inte att polisen laborerade med antagandet att en ostraffad 50-åring med ett flertal kvinnohistorier bakom sig plötsligt skulle få för sig att kidnappa sin hemliga flickvän sen över 1 år tillbaka och hålla henne inspärrad på någon hemlig plats. Ett sånt scenario är väl mer "okänd galning" som GM. Även om man trodde det kanske det i så fall var smartare att spana på objektet och se om han gjorde något som kunde leda till någon typ av fynd eller annat genombrott i utredningen? Det finns en outtalad mening bland trådens kritiker av åklagarnas agerande att man alltid ska rusa iväg hals över huvud och anhålla folk så fort man fått ihop någon liten gnutta av misstanke som KAN hålla. Om du tänker efter lite inser du säkert att det finns åtskilliga nackdelar med att göra på det viset. Gör man inga avgörande fynd måste man släppa den misstänkte som därmed blivit varnad och inte lär göra NÅGONTING i fortsättningen som kan ge polisen någon som helst ledtrådar till fallets lösning. De här avvägningarna är säkerligen mycket svåra att göra många gånger och så gott som omöjliga för oss som inte är yrkesmän och inte heller har full insyn i utredningen att avgöra om de gjorts rätt eller inte.

Under alla förhållanden har dock naturligtvis polis och åklagare en absolut skyldighet precis som Hamilkar skrev att följa gällande lag och praxis. Att anhålla folk man vet att man inte kommer att få häktad om man inte gör något sensationellt fynd vid husrannsakan är direkt tjänstefel som med rätta kommer att leda till allvarligt klander hos JO. Det enda skälet att så många inte klarar av att se det i den här träden är att man tycker att MB verkar vara ett sånt ärkesvin att man inte bryr sig om det varit juridiskt och moraliskt försvarbart (från allmänna principer sett) att ge sig på även honom efter fynden i ödehuset och i skogen.

Som Hamilkar förklarade, så förelåg tillräckliga skäl för att utredningshäkta & göra husrannsakan på MB.
VB var försvunnen och Polisen chansade. De hade tur helt enkelt.

Det är tydligt att Polisen även chansade om VB var vid liv, eller inte brydde sig. För då hade man utrett brett med ovanstående axiom.

Dina spekulationer är nonsens sett ur den synvinkeln.
Citera
2013-11-22, 12:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Två saker jag funderar på.

Hur får du förloppet till något som är tortyrliknande? Vad grundar du det på? För mig så ser skadorna ut mer som någon som misslyckas att döda VB snabbt, inte någon som med mening gör allt för att se till att dra ut så mycket som möjligt på smärtan.

Varför ska KJ ha haft hjälp? Vilken del av förloppet menar du att han inte kan ha klarat av själv?

Fetat: Tycker du ska kontakta rättsmedicin och påtala dina synpunkter.

Gärningspersonen/personerna bakom mordet på VB ville betrakta dödsprocessen, inte se hur en människas liv kan släckas på kortast möjliga tid. För vissa, t ex för inblandade i det här fallet, framkallar ett plågsamt och utdraget dödsförlopp en stark sexuell retning. Så tror jag att det ligger till i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in