Nu blir jag nästan besviken på din oförmåga att kritiskt och sanningsenligt granska och presentera fakta.
Har du glömt Marinafallet, sista kända som såg henne och en magkänsla räckte för skäligt i en vecka. Då hade de inte ens kropp och alternativen till brott var flera.
Den sista kända som såg henne i livet är starkt, det är så starkt så att i cirka 9 fall av 10 vid relationsmord så är det just den personen som är mördaren.
Men det är långt ifrån allt, jag såg din tama lista ovan på 2 punkter och kan utan problem fylla på den med ytterligare 20 punkter, men nöjer mig med nedanstående punkter, vilket räcker en bra bit på väg.
Vad hade vi på KJ när han greps:
- Siste kände person som såg henne i livet. (Mycket starkt. Om man efter 20 dagar kommer fram till att personen fortfarande är den sista kände som såg henne i livet och då man vet av erfarenhet att i cirka 9 realtionsmordfall av 10 så är den personen den skyldige så är det riktigt starkt.)
- Inget alibi (Nej, han gav sig själv alibi förvisso, han sa att han gick och lade sig för att sova efter att han hinkade 5 öl.)
- Ljög i förhören, han sa att han gick och lade sig efter att VB gått.
Vid gripandet var det inte känt att han ljög.
- Han meddelade inte polisen att VB hade varit hos honom, han meddelade detta istället för sökgrupperna som i sin tur meddelade polisen. Detta föranledde att polisen sökte upp honom den 8 maj i bostaden och då undrade KJ vad det gällde.
- Han ringde kommisarien den 22 maj och yrade om ödehuset samtidigt som han sa att jag vet att ni misstänker mig.
Efter att en polismannen MB uppmanat honom att ringa. Han lämnade nytt telefonnummer och berättade uppgifter om ödehuset. Att han sa att polisen misstänker honom ser jag inte som anledning till misstanke.
- Han ringer polisen den 9:e på morgonen och meddelar att han kom på att VB skulle resa bort den 5:e. (Dagen innan, den 8:e klockan 23, skrev en person på Facebook att han hade sett VB i Luleå.)
Komplettering till förhöret dagen innan. Inget konstigt.
- Man visste att VBs telefon befann sig i KJs lägenhet tills den dog.
Nej, man visste att den befann sig i samma mobilcell. Mobilloggarna går inte emot hans historia.
- KJ uppträdde mystiskt vid sökningarna då han gick bakom ryggen på polisen för att lyssna
En del av hans knäppskallepersonligheten.
- Kroppsdelarna hittades på en plats där KJ växte upp och känner till varenda håla (GM dumpar oftast kroppen i marker den känner till.)
1,7 km från Svedjefortet, som MB kände till.
- VB var ett ex till KJ och KJ ville till varje pris ha henne tillbaka, men hon ville inte. (Ett klassiskt relationsmordsmotiv som kräver ett flertal kvinnors liv varje år, till skillnad mot älskarinnemord.)
Oftast föranlett av svartsjuka, då kvinnan skaffat sig en ny relation. KJ var inte svartsjuk.
Om vi nu ser till värdet på det du räknade upp gällande MB...
Nu ska vi se vad vi hade på MB när KJ greps:
- Ljugit i förhör (Nej, han undanhöll sanningen därför att hans fru var närvarande på restaurangen, vid nästa förhör berättade han utan omsvep och anledningen till det. Fullt förståeligt och inte ett dugg besvärande.)
Han berättade i andra förhöret ingenting som inte frun visste.
- Hade ett sexuellt förhållande med den försvunna kvinnan. (Och?)
De var nära bekanta. Mord är vanligare bland nära bekanta än ytligt
- Hade SMS-kontakt samma dag som hon försvann. (Och?)
Hade de ingen kontakt alls hade mordet varit mer svårförståeligt.
- Motiv (Om motivet räckte för mord vet vi inte)
VB var ett besvär för MB och hans fru.
- Dåligt alibi (Fullgott alibi, varken polisen, som utrett han i en vecka, eller du har lyckats spräcka det.)
Dåligt alibi. Få har bättre alibi, men ändå dåligt.
- Har hotat en man till livet (Vem har inte gjort det.)
De flesta, hoppas jag.
Slutligen, eftersom polisen visste att ett mord hade begåtts, så valde de helt rätt person. Vem jag skulle ha plockat in av dessa två, när man ser till omständigheterna, behöver jag knappast nämna. Jag var förvånad att de inte plockade in honom redan runt den 10:e.