2013-11-21, 23:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att han klådde upp frugan berättade han inte, och att VB var en finne i röven, både för honom och hans fru, lägger jag under motiv.

Var det känt att MB misshandlat en knullkompis son då?
Citera
2013-11-21, 23:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det känt att MB misshandlat en knullkompis son då?
Det vet jag inte, men om KJ är oskyldig och hade gått in till en granne och druckit sina öl efter att VB hade gått är jag tämligen säker på att MB hade häktats.
Citera
2013-11-21, 23:26
Medlem
Citat:
Jag pratade om tidpunkten för gripandet. Vad mer än vad jag listade hade åklagaren att gå på? Fortsätt gärna listan.

Det vet inte jag och det vet inte du. Men jag vet att du är smart nog att förstå att de inte bara tog in honom för de där två sakerna. Nu orkar jag inte kolla upp det, men du menar att de visste att MB mordhotat någon vid tidpunkten för "gripandet" men inte något av det som kommit fram om KJ? Jag säger inte att du har fel utan frågar. Det var många, inklusive poliser, som tyckte han betedde sig underligt under sökandet. Och visst, det kan ju gå under att han är en knäppgök i deras ögon om man nu så gärna vill vinkla det så. Det kan också, högst troligt, bero på att han är skyldig.

Jag har skrivit det förr och gör det igen. Vi ser bara vad de skrivit i FUP men det är så mycket mer runt om som gör att saker och ting lutar mot ett visst håll för polis, vänner osv som inte är med och syns i FUP. Beteende vid sök och beteende vid förhör t ex. Saker man inte kan ta på som kroppsspråk osv. Vi går bara efter FUP (skrivna ord) och därför anser vi att den och den personen ljuger när de inte kan komma ihåg klockslag och vad de exakt gjorde vid en viss tidpunkt. När det med största sannolikhet faktiskt bara betyder att det faktiskt inte minns. För det var en helt vanlig kväll för dem och timmarna var inte viktiga just då. Detta gäller inte bara MB, AN eller KJ utan i alla sådana här trådar. Jag har t ex sett folk anklaga MB för att ljuga för att han inte minns hur många SMS han fått under kvällen och hur många han fick när han var på restaurangen. Är det konstigt? Han fick tusentals SMS med samma typ av innehåll från henne. Han var otrogen och tog säkert inte upp telefonen varje gång det pep till och framförallt inte när hans fru var i närheten. Utan han skummade kanske igenom dem vid vissa tillfällen och då hade han ingen aning om när de väl kom in. Det säger sig själv, när man är otrogen, att man inte sitter och SMS:ar sin älskarinna helt öppet på en restaurang när frugan sitter mitt emot.

En sak håller jag dock med om utan att veta vad man kan och inte kan göra rent lagligt och det är att man definitivt borde kollat MB bra mycket mer. Jag är säker på att KJ är mördaren och det är kanske motsägelsefullt att jag trots det vill att de skulle kollat upp MB mer men det hade gjort att det känns bättre och så hade man sluppit alla med fantastisk fantasi härinne som verkligen tror på karatespåret.
Citera
2013-11-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag tycker att den "synska" människans uppgifter är lite kusliga då dom stämmer på så många punkter, även om "hållits sövd" inte tycks stämma.
Eller kan VB åtminstone i period varit sövd/medvetslös vid transport?

Ja just detta är kusligt.
Speciellt allt saker runt gula hus!
Citera
2013-11-21, 23:30
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Var det känt vid gripandet? Och är det skäl för misstanke, eller bara ett av många tecken på knäppskalle?
Det var känt vid gripandet
Det var om jag inte minns fel oxo suspekta saker som missing p hade rapporterat in vid själva söket
, jag har för mig att han gav fan i att skriva upp sig på deras lista, vilket alla gör och man blir anmodad så
Citera
2013-11-21, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Det vet inte jag och det vet inte du. Men jag vet att du är smart nog att förstå att de inte bara tog in honom för de där två sakerna. Nu orkar jag inte kolla upp det, men du menar att de visste att MB mordhotat någon vid tidpunkten för "gripandet" men inte något av det som kommit fram om KJ? Jag säger inte att du har fel utan frågar. Det var många, inklusive poliser, som tyckte han betedde sig underligt under sökandet. Och visst, det kan ju gå under att han är en knäppgök i deras ögon om man nu så gärna vill vinkla det så. Det kan också, högst troligt, bero på att han är skyldig.

Jag har skrivit det förr och gör det igen. Vi ser bara vad de skrivit i FUP men det är så mycket mer runt om som gör att saker och ting lutar mot ett visst håll för polis, vänner osv som inte är med och syns i FUP. Beteende vid sök och beteende vid förhör t ex. Saker man inte kan ta på som kroppsspråk osv. Vi går bara efter FUP (skrivna ord) och därför anser vi att den och den personen ljuger när de inte kan komma ihåg klockslag och vad de exakt gjorde vid en viss tidpunkt. När det med största sannolikhet faktiskt bara betyder att det faktiskt inte minns. För det var en helt vanlig kväll för dem och timmarna var inte viktiga just då. Detta gäller inte bara MB, AN eller KJ utan i alla sådana här trådar. Jag har t ex sett folk anklaga MB för att ljuga för att han inte minns hur många SMS han fått under kvällen och hur många han fick när han var på restaurangen. Är det konstigt? Han fick tusentals SMS med samma typ av innehåll från henne. Han var otrogen och tog säkert inte upp telefonen varje gång det pep till och framförallt inte när hans fru var i närheten. Utan han skummade kanske igenom dem vid vissa tillfällen och då hade han ingen aning om när de väl kom in. Det säger sig själv, när man är otrogen, att man inte sitter och SMS:ar sin älskarinna helt öppet på en restaurang när frugan sitter mitt emot.

En sak håller jag dock med om utan att veta vad man kan och inte kan göra rent lagligt och det är att man definitivt borde kollat MB bra mycket mer. Jag är säker på att KJ är mördaren och det är kanske motsägelsefullt att jag trots det vill att de skulle kollat upp MB mer men det hade gjort att det känns bättre och så hade man sluppit alla med fantastisk fantasi härinne som verkligen tror på karatespåret.
MB berättade själv om dödshotet i andra förhöret 8 maj. I övrigt vet jag bara vad som står i FUP, och det var inte en vanlig kväll för MB och AN. De hade just varit på bröllopsmiddag.
Citera
2013-11-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Återigen. Det har påståtts att MB inte kunde skäligen misstänkas.
OM KJ hade haft alibi, så hade MB häktats.

Så säkert som amen i kyrkan.
Så om verkligheten hade sett annorlunda ut hade nåt annat än det som hände kunnat ske? Ja, det är nog ingen djärv gissning.
Citera
2013-11-21, 23:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Det var känt vid gripandet
Det var om jag inte minns fel oxo suspekta saker som missing p hade rapporterat in vid själva söket
, jag har för mig att han gav fan i att skriva upp sig på deras lista, vilket alla gör och man blir anmodad så
Det stämmer, förhör 11 maj framgår på sid 129:
Citat:
[ALP] uppgav att hon är med i Missing People Luleå, hon var med och sökte efter försvunna Vathareeya torsdag och fredag (9 – 10 maj). Annika uppgav att hon och flera andra la märke till en kille som var med och sökte, de upplevde honom som märklig. [M-LL], som också är med i Missing People Luleå, frågade killen om han registrerat sig, killen svarade då han att han gjort det men att gruppen som han varit med hade gått hem. Killen sa att han heter Tommy Persson. Killen informerades med att det är obligatoriskt att registrera sig. Killen sa även att "man får räkna med lite uppmärksamhet när man är den sista som sett henne i livet".
Men är det anledning till att misstänka honom? Eller går det under knäppskalle?
Citera
2013-11-21, 23:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, möjligen om man drar paralleller med någon deckare på kanal 5 eller liknande. Tyvärr är det inte med i verklighetens mordfall. Jag är ledsen men planteringshypotesen har inte gått hem hos domstolen, och långsökta påståenden ska lämnas som orimliga eller helt uteslutna.

Det ironiska är att det verkar vara du som mest av alla i tråden brukar titta på sån smörja. CSI och allt vad du refererat till använder du i dina argument, många av oss andra vet inte ens vad du snackar om, än mindre vart du vill komma. Börjar nästan tro att dina argument är grundade på någon kriminalserie.

Kom ner på jorden nu och bemöt inläggen med lite mer faktabaserade argument så kanske någon tar till sig av vad du säger.

Vem är du att bestämma vad som är rimligt?

Vi diskuterar precis vilka teorier vi vill kring det här mordet och inom forumets ramar. Att du har bestämt dig för vad du vill tro på är din ensak, men sluta för guds skull att göra dig lustig över andras tankar och funderingar.

Om folk vill resonera kring olika hypoteser så är det okej tycker jag även om jag inte själv tror på det som sägs.

Diskussionerna kring MB för att ta ett exempel, har inte nämnvärt svävat ut i någon slags fantasivärld tycker jag. Argument efter argument baserade på vad som faktiskt har hänt har lagts fram för oss alla att beskåda och kommentera, vad är fel med det? Varför försöker du så envist att trycka tillbaks det fria ordet, försöker du förflytta fokus av någon speciell anledning eller?

Jag är så nära att skriva med versaler att jag har ändrat uppfattning, planteringsteorin är högintressant, rimlig, sannolik, trolig, misstänkt underhållande, bara för att du inte ska kunna sova inatt.
Citera
2013-11-21, 23:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Så om verkligheten hade sett annorlunda ut hade nåt annat än det som hände kunnat ske? Ja, det är nog ingen djärv gissning.

Det kallas för att backa upp sin teori som gick åt helvete, så då låter det så att hade inte KJ mördat VB hade MB häktats.

En fråga om att man ska få tro vad man vill? Nja, faktan säger mer än vad andra tror.
Man ska inte blanda ihop faktaunderlag med åsikter det blir åt helvete fel.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-21 kl. 23:45.
Citera
2013-11-21, 23:47
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Det stämmer, förhör 11 maj framgår på sid 129:

Men är det anledning till att misstänka honom? Eller går det under knäppskalle?
Det kan läggas till din lista.
Sedan är det väl så att "knäppskalle", blev han för oss alla (inkl Polisen) efter häktning och förhör.
Jag tror en hel del av detta är teater från KJ:s sida
Citera
2013-11-21, 23:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag tycker att den "synska" människans uppgifter är lite kusliga då dom stämmer på så många punkter, även om "hållits sövd" inte tycks stämma.
Eller kan VB åtminstone i period varit sövd/medvetslös vid transport?
Det kusliga är att det existerar folk som är mottagligt för dylikt strunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in