2014-01-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ett smalt, knivliknade föremål har orsakat de två var för sig dödande sticken i "hjärtörat". Detta knivliknande föremål har således INTE orsakat de bågformade sårskadorna på ryggen. Hur kom du fram till detta ?

Sårskadans riktning tar sin utgångspunkt från en horisontallinje där snittet påbörjades, och vidare i 45 graders vinkel mot horisontalplanet.
Nån typ av potatisskalare?
Citera
2014-01-06, 14:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var teoretiskt möjligt, eftersom det fanns luft ovanför isen, se bilderna. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Intressanta bilder. Jag instämmer att det verkar meningslöst och opraktiskt att ta in en kropp där. Men det är ju samtidigt en väldigt bra förvaringsplats. Mörk, kall och avskild. Dessutom har man uppsikt över terrängen och eventuella besökare. Hundarnas markeringar och hur det ser ut på bilderna får mig att tänka att kroppen kan puttats ut genom en glugg. Hur stora är de? Är det möjligt att få igenom en kropp?
Citera
2014-01-06, 14:02
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror du verkligen att en störd kille som KJ och som blivit mobbad sedan han var liten, gått i en skola för aspies, gått kurser i hur man skall hantera sitt handikapp, inte klarar att sköta det mest basala .... går omkring och tycker han är smartare än andra? På fullt allvar?

Köket var enda rummet som var städat - av boendestödjaren.
Ja att ha drag av Narcissism är inte bara de fullt "normala" förunnat. Jag är helt säker på att han är medveten om sina svårigheter, men för mig är det ganska tydligt att han också i vissa avseenden känner sig överlägsen andra, tex vad gäller säkerhet, hur man sopar undan spår osv. Det framgår ju i förhören att han tex anser att om han mördat så hade han lyckats sopat undan alla spår.
Ja av boedestödjaren?
Jag har jobbat på boendestöd och vet hur det kan se ut hos vissa. Gamla matfläckar/rester och spill över golvet, sopor till förbannelse, blandat smått och gott i slasken osv. Det skulle nog vara lätt att missta tex lite blod för valfri matsörja/söl och därmed inte reagera på det.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det är utomhus fanns det heller ingen anledning att stycka kroppen och flytta runt i Bodens skogar som något slags tidsfördriv.
Det beror väl på varför kroppen styckades? Styckades den i någon slags experimentlusta så är det anledning nog.
Citat:
Om nu KJ hade tänkt sig att elda upp kroppsdelarna, varför valde han just det gula huset, det finns minst ett sådan övergivet hus/skjul till inom samma avstånd, dock ligger det mycket mer avskilt, varför valdes det gula huset som ligger vid en hyfsat livligt trafikerad genomfartsväg, det förstår inte jag tanken bakom?
Att man har svårt att förstå tanken bakom vissa moment kan ju ha att göra med att man inte tänker på samma sätt som en person med AS och ev allvarlig psykisk störning?
Citat:
Men området kring ödehuset är ju ett flitigt frekventerat strövområde, inte minst för hundägare. Borde inte valet vara lätt att göra om alternativen är risk för upptäckt av en motionär eller hundägare, i broad daylight - eller råka ut för sura och misstänksamma frågor från "någon" när man kommer hem strax före gryningen.

Upprepar frågan: När meddelade KJ MPS att ödehuset var genomsökt och säkrat ?
Enligt fup så ställer polisen frågan till KJ om han inte anser att det är ett märkligt sammanträffande att man hittar kroppsdelar i det hus som KJ rapporterat som tomt veckan innan. Så det lär ha varit en vecka innan då.
Citera
2014-01-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Enligt min mening finns svaret till att händerna saknas på sid 435 i FUP. Bilden som visar de djupa klösmärkena på KJs armar.

Jag vet att man släppte såren på KJs underarmar med hänvisning till att det inte går att utesluta att de varit självförvållade, precis som KJ uppgett. Men mot detta talar uppgifterna från hans stödassistent Bosse (FUP 1445) om att han reagerade på BFs uttalande om KJs självskadebeteende, för det var helt okänt för honom. "Kristoffer har aldrig rispat sig själv".
En annan anledning för att man släppte såren på KJs armar var att man inte kunde tidsbestämma dem. En del kunde vara mer än ett år gamla.
Citera
2014-01-06, 14:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Intressanta bilder. Jag instämmer att det verkar meningslöst och opraktiskt att ta in en kropp där. Men det är ju samtidigt en väldigt bra förvaringsplats. Mörk, kall och avskild. Dessutom har man uppsikt över terrängen och eventuella besökare. Hundarnas markeringar och hur det ser ut på bilderna får mig att tänka att kroppen kan puttats ut genom en glugg. Hur stora är de? Är det möjligt att få igenom en kropp?
Nej, och det vore ännu mer meningslöst.
Citera
2014-01-06, 14:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Nej, och det vore ännu mer meningslöst.

Varför är det meningslöst? Kroppen skulle hamna på en svårtillgänglig plats?
Citera
2014-01-06, 14:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Ja att ha drag av Narcissism är inte bara de fullt "normala" förunnat. Jag är helt säker på att han är medveten om sina svårigheter, men för mig är det ganska tydligt att han också i vissa avseenden känner sig överlägsen andra, tex vad gäller säkerhet, hur man sopar undan spår osv. Det framgår ju i förhören att han tex anser att om han mördat så hade han lyckats sopat undan alla spår.
Ja av boedestödjaren?
Jag har jobbat på boendestöd och vet hur det kan se ut hos vissa. Gamla matfläckar/rester och spill över golvet, sopor till förbannelse, blandat smått och gott i slasken osv. Det skulle nog vara lätt att missta tex lite blod för valfri matsörja/söl och därmed inte reagera på det.

Det beror väl på varför kroppen styckades? Styckades den i någon slags experimentlusta så är det anledning nog.

Att man har svårt att förstå tanken bakom vissa moment kan ju ha att göra med att man inte tänker på samma sätt som en person med AS och ev allvarlig psykisk störning?
Enligt fup så ställer polisen frågan till KJ om han inte anser att det är ett märkligt sammanträffande att man hittar kroppsdelar i det hus som KJ rapporterat som tomt veckan innan. Så det lär ha varit en vecka innan då.

Vad tyder på att det har experimenterats med liket? Min uppfattning är att kroppsdelar har avskiljts från kroppen av praktiska skäl, inget onödigt karvande, händer och ben har styckats bort, varken mer eller mindre.

Mördaren har undanröjt bevis, försökt gömma torson, den åtalade erkänner inte, så vad tyder på att han var beredd på att avslöja sig genom att välja en dumpningsplats så nära ett trafikerat stråk? Mördaren har vidtagit en mängd försiktighetsåtgärder, det stämmer inte som förklaring att mördaren har ADD och asperger. Hur menar jag? Jo, med din logik har KJ asperger och ADD bara ibland, tydligen inte när det kom till momentet dumpning.

Någon nämnde något om att det gula huset kanske var den plats som VB och MB brukade knulla på. Det kan i någon mån förklara att benen hittades där om det var KJ som gjorde det och dessutom var svartsjuk och visste om att det var deras mötesplats, hämnd.

I någon mån tycker jag att MB berättelse kan tala för att så var fallet. Han har svävat på målet om hur ofta han hade sex med VB, men även var det skedde. Kanske nämndes det gula huset i något av sms:en mellan MB och VB den aktuella kvällen.
Citera
2014-01-06, 14:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Varför är det meningslöst? Kroppen skulle hamna på en svårtillgänglig plats?
Jag kan iaf inte se någon mening med det.
Citera
2014-01-06, 14:27
Medlem
Citat:
Hur kom mordutredarna fram till att Berg inte kan vara en mördare ?

Ett styckmord är för komplicerat för Berg, men inte för KJ .. Hur kommer du fram till den slutsatsen ?

Berg äger en sushirestaurang där det rensas och filéas fisk. Du utgår i resonenemanget från att sushirestaurangen saknar vatten och avlopp .. Varför gör du det ? Är det så ?

Tekniker har undersökt KJ:s avlopp (men fann inga spår av något slag, eller bevis) - men inte Bergs. Varför har tekniker inte undersökt Bergs avlopp ?
Varken KJ eller Berg har utfört något styckmord, de som styckmördade VB finns på annat håll, svårare än så är det inte.
Om Berg blev avförd som misstänkt, fanns det väl ingen orsak att börja riva upp hans kök och undersöka hans avlopp i resturangen
Vad jag har insett är att många tycks använda någon manual från 40-50 talet, den tiden när exempelvis ett kvinnligt mord begåtts, åkte de hem till gubben och sydde in honom, därför det var kan man säga alltid han som var den skyldige.
Idag är det något helt annat, vi lever i en global värld där människor kan förflytta sig mycket snabbt även mycket stora avstånd och därmed har brottsligheten också utvecklats av många olika skäl.
Ser man till brottslighetens utveckling i Sverige de senaste 10-15 åren är det en skrämmande utveckling.
Idag när det är ett mord kan man inte se det med skygglappar, utan man måste se det i ett bredd perspektiv.
Jag anser det viktigaste är att få fram motivet till mordet.
Om jag ställer frågan vad skulle motivet för KJ varit att styckmörda VB ? Det enda svaret är att det fanns inget motiv.
Citera
2014-01-06, 14:31
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Vad tyder på att det har experimenterats med liket? Min uppfattning är att kroppsdelar har avskiljts från kroppen av praktiska skäl, inget onödigt karvande, händer och ben har styckats bort, varken mer eller mindre.

Mördaren har undanröjt bevis, försökt gömma torson, den åtalade erkänner inte, så vad tyder på att han var beredd på att avslöja sig genom att välja en dumpningsplats så nära ett trafikerat stråk? Mördaren har vidtagit en mängd försiktighetsåtgärder, det stämmer inte som förklaring att mördaren har ADD och asperger. Hur menar jag? Jo, med din logik har KJ asperger och ADD bara ibland, tydligen inte när det kom till momentet dumpning.

Någon nämnde något om att det gula huset kanske var den plats som VB och MB brukade knulla på. Det kan i någon mån förklara att benen hittades där om det var KJ som gjorde det och dessutom var svartsjuk och visste om att det var deras mötesplats, hämnd.

I någon mån tycker jag att MB berättelse kan tala för att så var fallet. Han har svävat på målet om hur ofta han hade sex med VB, men även var det skedde. Kanske nämndes det gula huset i något av sms:en mellan MB och VB den aktuella kvällen.
Jag svarade bara på ditt påstående om att om kroppen styckats utomhus så skulle det inte finnas någon anledning att stycka den. Men som jag sa så beror det väl på varför man valt att stycka den? Jag vet inte om man konstaterat i vilket syfte kroppen styckats någonstans? Således vet vi fortfarande inte om den styckats för att bli lättare att hantera eller om den styckats av ren experimentlusta/nyfikenhet. Sen kan man ha åsikter om vad man tror om det ena eller andra scenariot, men vi vet inte.

Att ha AS och ADD är inte synonymt med att vara helt utan hjärna, bara att vissa saker inte funkar på samma sätt som för de flesta andra. Jag betvivlar inte en sekund att det finns massor av saker KJ klarar men där han utnyttjar sin position som "handikappad" också för att slippa undan.

Det här mordet har inte visat på någon överdriven förmåga att sopa undan spår eller någon oerhört smart förövare. Kroppsdelarna hittades, blod i bagaget hittades, det finns ett antal svävande svar, ett antal omständigheter som pekar på KJ osv. Att mordplats och vapen inte hittats vill jag mena kan bero på tur lika väl som något annat.

Huruvida ödehuset användes som sexplats av MB och VB vet jag inte, men nog kan jag tänka mig betydligt bättre ställen i närheten. Fast å andra sidan tyckte jag att det var märkligt att de åkt till Gruvberget och haft sex också för det är ju extremt välbesökt (och jo, jag tror definitivt de hade sex mer än några få ggr).
Men det är inte alldeles ovanligt att mördare gömmer sina offer på platser de känner till och känner sig trygga med. KJ har bott nära det här stället hela sitt liv och förmodligen varit där mängder med ggr.
Citera
2014-01-06, 14:38
Medlem
Citat:
Jag kan iaf inte se någon mening med det.
Den här tiden när mordet begicks fanns det kvar snö i områden där de här värnen fanns, om vi säger i skogsområden ?
Citera
2014-01-06, 14:46
Medlem
Jag kan inte släppa det varför någon kollade KJs och hans pappas bilar i bilregister två gånger innan den 4/5? Det måste vara en tanke bakom det. Jag tror att någon ville vara säker om vilka bilar de två hade. Har någon kommit på annan anledning? Det är en viktigt pusselbit som polisen gått förbi ganska obemärkt.
Senast redigerad av matematiker 2014-01-06 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in