2013-11-24, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Tejprullen är ca 9 meter lång som ny, det fanns väl drygt 4 meter kvar på rullen om jag minns rätt.
Hur stor chans är det att någon annan har en likadan rulle som också delats på längden och av en händelse används för att fästa något runt VB.s huvud?
Den är rätt stor, eftersom det verkar vara den tejptyp som NLL använder.
Citera
2013-11-24, 17:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det står inte samma rulle, utan samma TYP av rulle.

..och det kan ju vem som helst konstatera av bilden i aktbilagan. Bilden visar tejpbiten och rullen på samma bild under mikroskop och med belysning med polariserat ljus..
Under bilden står texten:

Bild 1: Liknande mönster i polariserat ljus.

Från samma rulle tejp är det icke möjligt att få ut två tejpbitar som bara liknar varandra i den undersökningen.

Citat:
Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på
rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp. Båda hade
också rakt skurna ytterkanter och taggiga kanter där de delats på längden. Tejpbitarna
och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den
rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna
lades jämsides). Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att
tejpbitarna skulle se ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de
kommer från tejprullen BD1/316-13/S034.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-24 kl. 18:00.
Citera
2013-11-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Samma typ av tejp, och på det har de satt Grad +1. De säger inte att tejpbitarna kommer från tejprullen. Att någon millimeter saknas talar emot att de kommer från samma rulle, ingen river av en millimeter.

Det är bredden på tejpen som jag talar om. Inte längden.

Om man river av många meter från en delad tejp, så förändras bredden ofta också.

Om de senast avrivna bitarna saknas, så finns inget 100% bevis. Men om de tidigare avrivna bitarna återfinns, och de endast skiljer sig breddmässigt någon millimeter från tejprullen, då är det ett starkt indicium.
Citera
2013-11-24, 17:46
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Den är rätt stor, eftersom det verkar vara den tejptyp som NLL använder.

Som delats på längden, sannolikheten för det är mycket liten imo.
Citera
2013-11-24, 17:47
Medlem
highfives avatar
Citat:
Tejprullen är ca 9 meter lång som ny, det fanns väl drygt 4 meter kvar på rullen om jag minns rätt.
Hur stor chans är det att någon annan har en likadan rulle som också delats på längden och av en händelse används för att fästa något runt VB.s huvud?

Jag har en exakt likadan rulle och den är också delad på mitten.

Tanken med denna tejp, som finns inom sjukvården, är att det ska gå att dela tejpen både på längden och på tvären. Det är det som är finnessen med tejpen. Om den tejpas direkt på hud så blir det rodnar, skador på huden så den är till för att tejpa på bandage och liknande. Den är som man säger icke hudvänlig.

Ska man sen dela denna tejp så delar man den på mitten, att försöka göra ex 2mm breda remsor blir inte bra. Tejpen har en förmåga att bli smalare och smalare på den bit man river av. Dessutom går det inte att jobba med grövre arbetshandskar om man ska lyckas tejpa. Antingen barhänt eller med tunna latexhandskar eller möjligtvis någon typ av tunn montagehandske.
Citera
2013-11-24, 17:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Det där var inget svar på mina tre punkter, hade förhoppning om att du hade en relativt god läsförmåga.

+1 med de tre punktsatserna ovan, är att detta är ett starkt indicium.

Delats på samma sätt - dock kan inga kanter sammanföras från fynd och KJ:s rulle.
Bredd stämmer inte - samma som ovan.
Ändbitar kan inte sammanföras - från fynd och KJ:s rulle.
Blodbesudlingar på KJ:s rulle är VB:s - oomstridligt.
Blodet kan dock komma ifrån VB vid ett tidigare tillfälle. Kriminalhunden Uno (likhund) har inte markerat rullen.
Citera
2013-11-24, 17:53
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag har en exakt likadan rulle och den är också delad på mitten.

Tanken med denna tejp, som finns inom sjukvården, är att det ska gå att dela tejpen både på längden och på tvären. Det är det som är finnessen med tejpen. Om den tejpas direkt på hud så blir det rodnar, skador på huden så den är till för att tejpa på bandage och liknande. Den är som man säger icke hudvänlig.

Ska man sen dela denna tejp så delar man den på mitten, att försöka göra ex 2mm breda remsor blir inte bra. Tejpen har en förmåga att bli smalare och smalare på den bit man river av. Dessutom går det inte att jobba med grövre arbetshandskar om man ska lyckas tejpa. Antingen barhänt eller med tunna latexhandskar eller möjligtvis någon typ av tunn montagehandske.

Sannolikheten för att någon annan än KJ haft en likadan rulle som av en händelse är delad i ganska precis samma bredd och använt denna på VB är obefintlig.

Förövrigt brydde sig nog inte GM om att VB eventuellt skulle få rodnader på huden.
Citera
2013-11-24, 17:53
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Falsk tillvitelse, möjligen, inte rykte. Rykte uppfattar jag som en uppgift man "har hört", och inte tar ansvar för själv.
Med sunt förnuft kan man inte gå på vad "en" part säger i en sådan fråga.
Hon upprättade väl inte en anmälan om misshandel under förekommet förhör, hur skall man tolka det?
MB har i vartfall låtit bli att anmäla om "gubbmisshandlare"
Ryktet om barnmisshandlare uppstår därmed i denna tråd!
Citera
2013-11-24, 17:57
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag avsåg ditt "fall"! Nöjd?

Jag skulle vara nöjd på den punkten
Men samtidigt missnöjd att inte veta mer
Vad det nu har för betydelse här i tråden
Citera
2013-11-24, 17:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Sannolikheten för att någon annan än KJ haft en likadan rulle som av en händelse är delad i ganska precis samma bredd och använt denna på VB är obefintlig.

Förövrigt brydde sig nog inte GM om att VB eventuellt skulle få rodnader på huden.

Ja du. Min rulle påminner nog en del om KJs rulle och jag kan lova att jag inte använt den för att tejpa på VB.
Citera
2013-11-24, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Sannolikheten att någon annan skulle ha en likadan rulle är hög, eftersom den är vanlig i Norrbotten. Kan VB ha haft en till? Att båda rullarna är delade ungefär på mitten är också troligt.
Citera
2013-11-24, 18:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja du. Min rulle påminner nog en del om KJs rulle och jag kan lova att jag inte använt den för att tejpa på VB.

Du skrev exakt likadan tidigare. Vad är det för tillverkare och hur lång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in