2013-11-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Markerade hunden rätt i havet? Markerade hunden rätt i bagageluckan?
Det är uppenbarligen en tolkningsfråga. Jag anser att han markerade rätt, ja
Citera
2013-11-27, 11:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Efter att ha läst ikapp lite så har jag lärt mig ett par saker.

ALLA likhundar är precis likadana. ALLA likhundar känner ALL likdoft ÖVERALLT, är det ingen markering så finns det inget. Det tar EXAKT 20 minuter och sen är det likdoft på ALLT som är i närheten och som råkat nudda något i närheten. En knappnålsstor bloddroppe luktar likadant som ett lik.

Eller, så är likhundar värdelösa och kan inte skilja på människor och kantareller.

Det finns BARA ytterligheter, ingen gråskala någonstanns.

...eller så får man använda sunt förnuft och se hundarna som ett hjälpmedel i sökandet efter bevis.
Hundar är ett hjälpmedel. Det är mer sannolikt att det finns något där de markerar än där de inte markerar. Därför hjälper hundar till att söka bevis, men de är inget bevis i sig.
Citera
2013-11-27, 11:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det är uppenbarligen en tolkningsfråga. Jag anser att han markerade rätt, ja
Och jag anser att det är rimligt att han markerade fel i bagageluckan såväl som på havet. Hundföraren överdrev hundens kvalifikationer.
Citera
2013-11-27, 11:50
Medlem
Citat:
Och jag anser att det är rimligt att han markerade fel i bagageluckan såväl som på havet. Hundföraren överdrev hundens kvalifikationer.
Kan man jämföra ett sök i hav och ett sök i en koffert menar du? Är inte det lite skillnad?
Citera
2013-11-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Och hans föräldrar, kan det kanske bero på att bilen var avställd och stod hemma hos hans föräldrar.

Du har rätt där. Bilen togs fram efter hundens död. Undrar när den påregistreades?
Citera
2013-11-27, 12:01
Medlem
Här är hela hundsöket m Uno, oklippt version:

http://www.youtube.com/watch?v=aL_z9Ql_dr0

och http://www.youtube.com/watch?v=ao-Pdlfukcs

jämför hur han beter sig i de olika bilarna, tvivel?
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-27 kl. 12:11.
Citera
2013-11-27, 12:42
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Vad fan är det du säger, att jag yrar?

Vad i helvete har det jag påstår med att göra med ditt framgrävda citat?

Lider du av någon diagnos eller är det någon form av tvångsbeteende du har eftersom du inte klarar av att svara korrekt på det man skriver utan istället är så jävla ivrig att framhålla ett (1) jävla citat från någon som handlar om något helt annat, där en person uttalar sig så jävla klantigt så man knappt tror att det är sant.

Läs om, gör rätt och sluta va så jävla pinsam och sitt och hävda något som om det vore den enda faktan för att du hittat ett jävla uttalande som du missförstår.

Ursäkta, var lite trött och råkade svara på fel inlägg. Det var ditt inlägg precis innan jag ämnade att svara på:

https://www.flashback.org/sp46327321
Citera
2013-11-27, 12:44
Medlem
zero73s avatar
Citat:
En kriminalsökhund reagerar bara på mänsklig likdoft, allt annat är bullshit. Det borde man vid det här laget vara väl medveten om ifall man skriver i krimtrådarna på FB.

Undantag är vildsvin påstås det, men har inte sett såna källor som styrker på att en kriminalsökhund tar miste på vildsvin och mänsklig likdoft.

(rättelse på en tidigare felpost - det var detta inlägg jag ämnade svara på)

Nu yrar du likt Lambertz igen.

Ansvarig för polishundtjänsten inom rikskriminalpolisen säger:

"Om hunden markerar på en plats så innebär det inte att det varit någonting därifrån en avliden människa utan det kan vara ett avlidet djur eller vad som helst. Utan hunden lär sig att markera på någonting som luktar liknande en avliden människa"

https://www.flashback.org/sp46320080
Citera
2013-11-27, 13:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Hundföraren är jävig och håller av sin hund.

Skitsnack. Någon kanske gör det, men de poliser jag tränat hund med använder hunden som verktyg och inte någon sällskapsvariant. Så fort den slutar "leverera" gör man sig av med den. Oftast avlivning, men i undantagsfall även omplacering. Som travhästar ungefär.
Citera
2013-11-27, 13:09
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Ja eller hur.. Troligen anställde han en städfirma också... Läs FUP innan du gissar. Lägenheten var inte städad överhuvudtaget enligt utredningen.
Enligt FUP har inte mordet skett i lägenheten....
Jo, köket var välstädat.
Citera
2013-11-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Jo, köket var välstädat.

Ja, köket hade beroendestödjaren städat. Resten av lägenheten skulle KJ städa.

Därav den påtagligt stora skillnaden.
Citera
2013-11-27, 13:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
(rättelse på en tidigare felpost - det var detta inlägg jag ämnade svara på)

Nu yrar du likt Lambertz igen.

Ansvarig för polishundtjänsten inom rikskriminalpolisen säger:

"Om hunden markerar på en plats så innebär det inte att det varit någonting därifrån en avliden människa utan det kan vara ett avlidet djur eller vad som helst. Utan hunden lär sig att markera på någonting som luktar liknande en avliden människa"

https://www.flashback.org/sp46320080

Han säger ju detta i en speciell kontext: Nämligen frågan om en markering ute i terrängen som inte gav några som helst fynd kan åberopas som någon slags bevisning för något. Om du på allvar tror att en person som är chef för hela söktjänsten tror att hundarna markerar helt random så är du dum på riktigt. Det vore ju samma sak som att säga: Hej - lägg ner mig och sparka mig, jag gör ingen som helst jävla nytta!

Han vill inskärpa att hunden liksom tolkningen av hundens signaler inte är något 100% tillförlitligt verktyg. Det har ingen påstått heller. Exakt hur säker just denna hund är vet nog ingen av oss. Den aktuella kontexten i det här mordet är att hunden markerade inuti en bil där man dessutom gjorde fynd av blod från den mördade personen. Det säger sig självt att sannolikheten för en felmarkering pga död grävling eller bara allmän upprymdhet sjunker väsentligt under de förhållandena. Notera återigen att hunden INTE markerade i de andra bilarna och heller INTE markerade på blodbesudlingen på tejprullen.

Ingen har heller vad jag vet hävdat att enbart likmarkeringen skulle ha varit ett tillräckligt bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in