2013-11-16, 16:17
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Fast han var inte dålig igår.

Och detta jävla snack om "stora matcher" stör mig. Vad är en stor match? En utslagsmatch är ju naturligtvis viktig men likväl är det lika viktigt att prestera i matcherna som leder dit. Och det är väl inget snack om att han har varit fantastisk det här kvalet.

Målet mot Tyskland, gällde inte det? Mot Österrike? Finns otroligt många exempel på där han har "klivit fram" så det där är bara skitsnack.

Och hur drar du den här slutsatsen?

Jag tror att väldigt många kan vittna om att när Zlatan är på plan, söker man han lite extra just pga av att han är så stark och lång. Det hämmar en aning. Vidare. Ett lag som spelar Ferrari-fotboll, där man ställer om illa kvikt, behöver snarare en rörlig target, som kan löpa på djupet samt falla ned och fördela bollen. Därtill fungerar inte Zlatan i 10:a rollen pga av hans kropp. Ni måste förstå att han inte kan spela som ex Rooney, när man är över 1.90 och väger 100 kg. Man måste vila en hel del. Med det sagt blir defensiven lidande.

Och nej. Zlatan har inget bra målsnitt mot de bättre lagen. Däremot har han gjort väldigt många avgörande mål mot som sagt, jämbördigt motstånd och de lite sämre.

Och återigen. Vi skall bygga laget kring honom i Sverige! Däremot, skulle jag aldrig gjort det som ex manager för Bayern Munich. Där passar en Lewandovski typ betydligt bättre.
Citera
2013-11-16, 16:18
Medlem
JPs avatar
Varför reagerar inte kommentatorer och press starkare på (den troligtvis medvetna) stämplingen som kan ha kostat oss en biljett till VM i Brasilien? Man blir så irriterad på att Svensk media ska vifta bort allt som missgynnar oss i fotboll. De vill vara så "opartiska" och fina. Det förstärker bara ens egna irritation. Ibland saknades repriser på tveksamma domslut när de missgynnar oss och ingen kommenterar detta. De tveksammheter som missgynnade Portugal var det alltid repris på såvitt jag minns. Om Zlatan hade betett sig som Ronaldo hade det stått "Idioten" över en bild på Zlatan på portugisiska löpsedlar.
Citera
2013-11-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Barcelona har vi ju facit på, och vi har sett hur han spelat i topplag i tio år, klart man kan ha en sån åsikt. Jag tror inte han passat i de tyska lagen, Juventus eller Barcelona, däremot hade han säkert kunnat vara bra i Real Madrid.

Svårt att säga något om Isaksson när man inte vet hur de kommunicerat. Med facit i hand var det ju en katastrof att han fick fortsätta spela, kunde gått hur som helst. Förmodligen har både Isaksson och ledningen felat.

Facit och facit, han gjorde det fantastiskt bra under hösten. Och det är väldigt få spelare som på allvar "passar in" i Barcelona.
Och jag skulle knappast vilja påstå att Blancs PSG är ett lag som är byggt kring Zlatan. Han fortsätter dominera ändå. Så det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Jag tror att väldigt många kan vittna om att när Zlatan är på plan, söker man han lite extra just pga av att han är så stark och lång. Det hämmar en aning. Vidare. Ett lag som spelar Ferrari-fotboll, där man ställer om illa kvikt, behöver snarare en rörlig target, som kan löpa på djupet samt falla ned och fördela bollen. Därtill fungerar inte Zlatan i 10:a rollen pga av hans kropp. Ni måste förstå att han inte kan spela som ex Rooney, när man är över 1.90 och väger 100 kg. Man måste vila en hel del. Med det sagt blir defensiven lidande.

Och nej. Zlatan har inget bra målsnitt mot de bättre lagen. Däremot har han gjort väldigt många avgörande mål mot som sagt, jämbördigt motstånd och de lite sämre.

Och återigen. Vi skall bygga laget kring honom i Sverige! Däremot, skulle jag aldrig gjort det som ex manager för Bayern Munich. Där passar en Lewandovski typ betydligt bättre.

Vilket han kan. Det är bara att kolla på hur PSG spelar och hur bra han var i Ancelottis omställningsspel. Och någon 10:a är han inte heller i landslaget.

Och jodå, han har ett mycket bra facit mot bra lag på senare år.

Men jaja, jag har skrivit lite för mycket om Zlatan nu. Jag börjar bli lite tjatig.

--

Är det förresten någon här som tror på ett avancemang?
Senast redigerad av dickpUmp 2013-11-16 kl. 16:25.
Citera
2013-11-16, 16:21
Medlem
junazs avatar
Det positiva från gårdagen var väl försvarsspelet, får Antonsson/Nilsson fortsätta kan dem nog utvecklas till ett stabilt mittbackslås. Även Lustig var riktigt bra tillsammans med Larsson på att ta hand om Ronaldo.

Målet vet jag inte, vem tappade markering eller hur hade det kunnat undvikas? Så pressade som vi blev under så lång tid brukar rendera i ett mål förr eller senare...

Dessvärre tror jag det blir svårt att klara 3-1 i Solna, för jag ser inte att vi lyckas hålla tätt när Portugal vet att dem egentligen bara behöver ett mål för att kunna andas lite.
Citera
2013-11-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Varför reagerar inte kommentatorer och press starkare på (den troligtvis medvetna) stämplingen som kan ha kostat oss en biljett till VM i Brasilien? Man blir så irriterad på att Svensk media ska vifta bort allt som missgynnar oss i fotboll. De vill vara så "opartiska" och fina. Det förstärker bara ens egna irritation. Ibland saknades repriser på tveksamma domslut när de missgynnar oss och ingen kommenterar detta. De tveksammheter som missgynnade Portugal var det alltid repris på såvitt jag minns. Om Zlatan hade betett sig som Ronaldo hade det stått "Idioten" över en bild på Zlatan på portugisiska löpsedlar.
Löjligt att gnälla om den grejen. Det var ingenting alls. Den så kallade skallningen är däremot mer intressant. Där kunde det kanske ha delats ut något kort i alla fall.
Citera
2013-11-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonHe
Löjligt att gnälla om den grejen. Det var ingenting alls. Den så kallade skallningen är däremot mer intressant. Där kunde det kanske ha delats ut något kort i alla fall.

En del domare dömer gult till båda i det fallet. Kändes som som den här domaren tillät väldigt mycket
Citera
2013-11-16, 16:44
Medlem
freeriderXIIs avatar
Var Ronaldos spark på Isaksson ett medvetet försök att skada honom eller var det bara en omedveten eftersläng eller var Isaksson för känslig ?
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-16 kl. 17:14.
Citera
2013-11-16, 16:53
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Var Ronaldos spark på Isaksson ett medvetet försök att skada honom eller var Isaksson för känslig ?
Inget av dem. Det är bara att titta på situationen. Man kan bli skadad utan att det har varit ont uppsåt från förövaren.
Citera
2013-11-16, 16:55
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Kazakstan borta. Irland borta. Österrike hemma. Portugal borta. Alla insatser där Sveriges försvarsspel fungerat utmärkt och gett mittfältet och anfallet chansen att vinna matchen. Vad har alla dessa matcher gemensamt?

INGEN JONAS OLSSON!

En grundusel fotbollsspelare är alltid usel i grunden. Ingen "form" i världen kan ändra på det. Jonas Olsson sänker vårt landslag gång på gång, han ska inte vara med i truppen efter att detta kval är över. Då är det dags att slussa in nytt, oavsett om vi är klara för VM eller inte.
Citera
2013-11-16, 17:10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hoppas Zlatan får slå frisparkarna mot Portugal på Friends åtminstone de med ett visst längre avstånd till mål.
Citera
2013-11-16, 17:22
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Hoppas Zlatan får slå frisparkarna mot Portugal på Friends åtminstone de med ett visst längre avstånd till mål.
Frisparkar vid långt avstånd är det givet att Zlatan ska slå.

Men vid närmare frisparkar är det upp till Kim eller Seb Larsson, så otroligt synd för vår skull att han inte satte den frisparken han sköt igår! Grämer mej otroligt..
Citera
2013-11-16, 17:26
Medlem
freeriderXIIs avatar
Han borde åtminstone ha träffat mål.

Kims frisparkar är så hårda att det kan bli mål även om bollen inte sitter perfekt långt från målvakten.

Fast det är klart siktar man mot krysset finns det alltid en risk att den gå utanför.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-16 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in