Citat:
Ursprungligen postat av
BonhommeDeNeige
Ett fruktansvärt demoraliserande knivhugg efter en taktiskt perfekt genomförd halvlek. Vi hade till och med kunnat vinna utan större besvär. Att gå in med 2-0 i paus för att sedan köra ultradefensiv i 45 minuter med den matchbilden som var. Det är väldigt osannolikt att vi skulle släppt in tre bollar.
Som det blev så gav mittfältet upp och slutade jobba för att skydda backlinjen. Sedan rann det på. Hade inte bollen studsat på exakt det sättet fram till Özil så hade ingen diskuterat våra mittbackar idag, annat än hyllningar.
Tysklands reducering precis i slutet av halvleken var oerhört illa ja. Hade vi gått ut med 2-0 i pausvilan så skulle tyskarna ha bra mycket mer stress i andra. Men "taktiskt perfekt genoförd halvlek" tycker jag är lite väl att ta i. Man kan inte backa hem och tro vi kan parkera bussen efter 20 min bara för att vi leder med 2-0 som laget gjorde. Vi skötte defensiven väldigt väl i stora delar av första, men samtidigt nötte tyskarna samma mönster i varje anfall, vilket även ledde till att Götze fick komma in direkt i andra. Personligen fick jag den där obehagliga känslan att när som helst kommer det ett mål, och jag tror inte jag är ensam. Vi bara tjongade iväg bollar när vi bröt deras anfall som om det var de sista 5 minuterna av matchen och tyskarna lägger in en superoffensiv.
Mittfältet var aldrig innen i matchen på riktigt. Vi lyckades spela upp bollen lite snyggt några gånger, men det var kontringar där även tyskarna gjorde en del misstag. Det var först i andra när Elm fick gå ut som vi i några stunder spelade riktigt trevlig boll på mittfältet. Liksom oftast när vi spelar så anser jag att ett stort problem är direktpassarna. Det gäller både backlinje och till viss mån mittfältet, speciellt Elm och Wernbloom. Så fort man får bollen håller man i den i någon sekund, tittar upp och passar. Det funkar om man har ett fantastiskt rörligt lag likt Barcelona exempelvis, men det har vi inte. Dessutom så tar även barcaspelarna en löpning med boll om de har en ren gata framför sig. Jag förstår att våra backar och iaf de senaste tillskotten i mittfältet kanske inte är särka på sitt dribblingspel att de vill ta de där löpningarna och dra på sig motståndare, men då får vi ändra om i lagspelet så att alla springer som fan och gör sig passningsbara hela tiden.
Du kan inte på allvar mena att om vi skulle lyckats med att parkera bussen i 25 min i första och sedan hela andra halvleken mot Tyskland och vinna eller kryssa.