2013-10-17, 09:47
Medlem
Vad har Antonsson gjort för att övertyga alla? Tycker han har verkat darrig i prinicip alla matcher han har spelat i kvalet, kanske med undantag för Kazakstan. Mot Tyskland senast var det total katastrof.

Tror inte det är de enskilda mittbackarna som är problemet, men att Sverige spelar utan defensiv mittfältare. Det finns inget stöd för mittbackarna i dagens spelsystem, och ytterbackarna är inte särskilt bra defensivt heller. Mittbackarnas uppgift blir väldigt svår.
Citera
2013-10-17, 09:54
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Per Nilssons misstag senast är han dessutom på väg att rädda upp, det är bara ren otur att bollen hamnar i gapet på Schürrle. I övrigt har han sett bra ut sedan han gavs chansen. Antonsson har varit svag i Bologna och är förmodligen inne i en svacka. Det är dock ingen som "ska in" för detta.

En annan sak som nämns lite för lite, förmodligen på grund av att det är bekvämt att rätta sin åsikt efter resultatet, är att Sverige hade klarat minst kryss om det inte vore för det oturliga 2-1-målet precis innan halvlek. Ett fruktansvärt demoraliserande knivhugg efter en taktiskt perfekt genomförd halvlek. Vi hade till och med kunnat vinna utan större besvär. Att gå in med 2-0 i paus för att sedan köra ultradefensiv i 45 minuter med den matchbilden som var. Det är väldigt osannolikt att vi skulle släppt in tre bollar.

Som det blev så gav mittfältet upp och slutade jobba för att skydda backlinjen. Sedan rann det på. Hade inte bollen studsat på exakt det sättet fram till Özil så hade ingen diskuterat våra mittbackar idag, annat än hyllningar.
Citera
2013-10-17, 10:30
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Ett fruktansvärt demoraliserande knivhugg efter en taktiskt perfekt genomförd halvlek. Vi hade till och med kunnat vinna utan större besvär. Att gå in med 2-0 i paus för att sedan köra ultradefensiv i 45 minuter med den matchbilden som var. Det är väldigt osannolikt att vi skulle släppt in tre bollar.

Som det blev så gav mittfältet upp och slutade jobba för att skydda backlinjen. Sedan rann det på. Hade inte bollen studsat på exakt det sättet fram till Özil så hade ingen diskuterat våra mittbackar idag, annat än hyllningar.

Tysklands reducering precis i slutet av halvleken var oerhört illa ja. Hade vi gått ut med 2-0 i pausvilan så skulle tyskarna ha bra mycket mer stress i andra. Men "taktiskt perfekt genoförd halvlek" tycker jag är lite väl att ta i. Man kan inte backa hem och tro vi kan parkera bussen efter 20 min bara för att vi leder med 2-0 som laget gjorde. Vi skötte defensiven väldigt väl i stora delar av första, men samtidigt nötte tyskarna samma mönster i varje anfall, vilket även ledde till att Götze fick komma in direkt i andra. Personligen fick jag den där obehagliga känslan att när som helst kommer det ett mål, och jag tror inte jag är ensam. Vi bara tjongade iväg bollar när vi bröt deras anfall som om det var de sista 5 minuterna av matchen och tyskarna lägger in en superoffensiv.

Mittfältet var aldrig innen i matchen på riktigt. Vi lyckades spela upp bollen lite snyggt några gånger, men det var kontringar där även tyskarna gjorde en del misstag. Det var först i andra när Elm fick gå ut som vi i några stunder spelade riktigt trevlig boll på mittfältet. Liksom oftast när vi spelar så anser jag att ett stort problem är direktpassarna. Det gäller både backlinje och till viss mån mittfältet, speciellt Elm och Wernbloom. Så fort man får bollen håller man i den i någon sekund, tittar upp och passar. Det funkar om man har ett fantastiskt rörligt lag likt Barcelona exempelvis, men det har vi inte. Dessutom så tar även barcaspelarna en löpning med boll om de har en ren gata framför sig. Jag förstår att våra backar och iaf de senaste tillskotten i mittfältet kanske inte är särka på sitt dribblingspel att de vill ta de där löpningarna och dra på sig motståndare, men då får vi ändra om i lagspelet så att alla springer som fan och gör sig passningsbara hela tiden.

Du kan inte på allvar mena att om vi skulle lyckats med att parkera bussen i 25 min i första och sedan hela andra halvleken mot Tyskland och vinna eller kryssa.
Citera
2013-10-17, 10:56
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Du kan inte på allvar mena att om vi skulle lyckats med att parkera bussen i 25 min i första och sedan hela andra halvleken mot Tyskland och vinna eller kryssa.

Va? Vi var en minut från att ha 2-0 i halvlek. Givetvis hade vi kunnat klara oss från att släppa in tre mål på 45 minuter. Fattar inte vad du menar.
Citera
2013-10-17, 14:21
Medlem
Idag släpptes nya FIFA-rankingen och Sverige halkar ner på 25:e plats. Det snackas mycket om att dom 8 bästa lagen i rankingen seedas när VM-grupperna lottas. Men jag hittar ingen info om övriga seedningsgrupper? Är det inte så att lag 1-8 i världsrankingen hamnar i en pot, lag 9-16 i nästa pot, 17-24 i nästa och 25-32 i sista? Isåfall hamnar Sverige i den 3:e potten om vi går till VM (vi måste ju slå ut ett lag som är bättre rankat än oss i playoff så vi hamnar då som sämst på 24:e plats av alla VM-lag)
Citera
2013-10-17, 14:27
Medlem
Steff83s avatar
Per Nilsson känns trots allt gjuten i backlinjen..Däremot har inte Antonsson övertygad alls egentligen. Så den stora frågan är väl då vem Nilsson passar bäst med.
Citera
2013-10-17, 14:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Per Nilssons misstag senast är han dessutom på väg att rädda upp, det är bara ren otur att bollen hamnar i gapet på Schürrle. I övrigt har han sett bra ut sedan han gavs chansen. Antonsson har varit svag i Bologna och är förmodligen inne i en svacka. Det är dock ingen som "ska in" för detta.

En annan sak som nämns lite för lite, förmodligen på grund av att det är bekvämt att rätta sin åsikt efter resultatet, är att Sverige hade klarat minst kryss om det inte vore för det oturliga 2-1-målet precis innan halvlek. Ett fruktansvärt demoraliserande knivhugg efter en taktiskt perfekt genomförd halvlek. Vi hade till och med kunnat vinna utan större besvär. Att gå in med 2-0 i paus för att sedan köra ultradefensiv i 45 minuter med den matchbilden som var. Det är väldigt osannolikt att vi skulle släppt in tre bollar.

Håller med i stort...men att gå in på hypotetiska scenarier är bara dumt. Finns inget som helst värde i det.

Matchen gällde mer för Sverige än för Tyskland..Tyskland hade inte ändrat någonting tror jag. Dom hade fortsatt "lekt" fotboll avslappnat oavsett 1-2 eller 0-2 i halvtid. Sverige borde ha "parkerat bussen" i vilket fall oavsett resultat man lett med i andra halvlek om man ville försöka vinna.

Grundproblemet är att Hamrén försöker bjuda upp till dans mot sådant här bra motstånd...då blir det såhär. Det blir pannkaka och allt ser bara kaos ut. I och med att tyskarna var avslappnade och inte tog så seriöst i defensiven så kunde sverige gör lite mål med. Matcherna hade i utgångsläget och fick en oerhört speciell karaktär.
Senast redigerad av Steff83 2013-10-17 kl. 14:40.
Citera
2013-10-17, 14:50
Medlem
xuls avatar
Citat:
Va? Vi var en minut från att ha 2-0 i halvlek. Givetvis hade vi kunnat klara oss från att släppa in tre mål på 45 minuter. Fattar inte vad du menar.

Vi mäktade ju med att släppa in hela 5 mål på mindre än 40 min. Visst var Özils mål förödande och väldigt onödigt att släppa in precis innan halvlek, men så som vi uppträdde redan i första så tror jag inte alls att de där 3 målen aldrig hade kommit om vi klarat halvleken med 2-0. Jag anser fortfarande att första halvleken inte var "taktsiskt perfekt genomförd" och att mittfältet inte ens var med från början av matchen. Men där tycker vi helt enkelt olika.
Citera
2013-10-17, 20:01
Medlem
Skull-Kids avatar
Lite OT men vad har hänt med Guidetti? Han öste ju in mål i Holland. Om Sverige missar VM så hoppas jag vi får in en som vågar satsa ungt. Det finns spelare i dagens landslagstrupp som är riktigt bra såsom Ibra, J.Olsson och Källström men mycket skit också som lika gärna kan ersättas med unga hungriga spelare.

Försvaret är ju helt under kritik, och det var det under förra kvalet och under EM också. Aggressiviteten är helt obefintlig, 10 spelare bakom boll som centrerar sig och står och kollar när Tyskland spelar ut dem som koner. Och kom inte och säg "Inget av lagen hade något att spela om", nej det är sant. Det är också det som gör det hela värre då Sverige var de som hade pressen på sig att prestera på egen arena och släpper in 5 mål mot ett Tyskland på halvvarv.

Värst är den där jävla Martin Olsson, blev galen på honom under förra EM. Otroligt uselt försvarsspel.
Citera
2013-10-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Lite OT men vad har hänt med Guidetti? Han öste ju in mål i Holland. Om Sverige missar VM så hoppas jag vi får in en som vågar satsa ungt. Det finns spelare i dagens landslagstrupp som är riktigt bra såsom Ibra, J.Olsson och Källström men mycket skit också som lika gärna kan ersättas med unga hungriga spelare.

Försvaret är ju helt under kritik, och det var det under förra kvalet och under EM också. Aggressiviteten är helt obefintlig, 10 spelare bakom boll som centrerar sig och står och kollar när Tyskland spelar ut dem som koner. Och kom inte och säg "Inget av lagen hade något att spela om", nej det är sant. Det är också det som gör det hela värre då Sverige var de som hade pressen på sig att prestera på egen arena och släpper in 5 mål mot ett Tyskland på halvvarv.

Värst är den där jävla Martin Olsson, blev galen på honom under förra EM. Otroligt uselt försvarsspel.

Martin Olsson är ju vår bästa back

Guidetti åt en dålig kyckling, fick något virus, varit borta i 1½ år nu och varit 2 mån från att bli frisk hela tiden sen dess. Gjort en del lyckade matcher i Citys U21-lag sedan dess, vad nu det säger.
Citera
2013-10-17, 23:23
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid

Grabben med koll. Guidetti är fortfarande skadad och har inte spelat seniorfotboll på 1,5 år. Hur det kan ha undgått någon är för mig en gåta. Sen påstår du att Jonas Olsson är en av våra bästa spelare vilket får mig att undra om du ens sett en landskamp de senaste två åren. Och nej, värst är inte Martin Olsson. Tvärtom, i dagens backlinje är det Martin Olsson som känns allra mest given, och jag tror inte du hittar någon (kunnig) som skulle säga annorlunda.
Citera
2013-10-18, 22:59
Medlem
Kommer Sverige att få börja att spela play off hemma eller borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in