2013-11-16, 17:45
Medlem
snillet_1s avatar
Jag tycker Sverige gjorde en väldigt bra match trots förlusten. Vi är absolut med i den här fajten, nu gäller det bara att piska upp en ordentlig stämning på Friends Arena och hoppas på snålblåst och sibirisk iskyla.

Matchens spelare för min del blir Mikael Lustig. Dominerade fullständigt sin yta och nickade bort dussintals bollar. Ibland är det en fördel med långa ytterbackar.

Oerhört typiskt Martin Olsson att förlora en luftduell i straffområdet. Ja, det är C. Ronaldo så det är väldigt svårt men det är absolut en svaghet hos M.O. Synd, jag gillar honom i övrigt. Frenetisk och aktiv i alla lägen.
Citera
2013-11-16, 17:57
Medlem
freeriderXIIs avatar
Portugiserna klarar ofta av att nicka bollen till medspelare i luftduellerna men i Sverige är det mest Zlatan som fixar det, de flesta nickar/rensar bara iväg bollen på måfå och ger därmed ofta bort bollen och så kommer det nya anfall.

Något att nöta och träna på.
Citera
2013-11-16, 17:57
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Det positiva från gårdagen var väl försvarsspelet, får Antonsson/Nilsson fortsätta kan dem nog utvecklas till ett stabilt mittbackslås. Även Lustig var riktigt bra tillsammans med Larsson på att ta hand om Ronaldo.

Målet vet jag inte, vem tappade markering eller hur hade det kunnat undvikas? Så pressade som vi blev under så lång tid brukar rendera i ett mål förr eller senare...

Dessvärre tror jag det blir svårt att klara 3-1 i Solna, för jag ser inte att vi lyckas hålla tätt när Portugal vet att dem egentligen bara behöver ett mål för att kunna andas lite.
Samtidigt vet vi att Sverige kommer gå ut mer offensivt på tisdag. Utgångspositionerna kommer att vara högre upp i banan. Vilket troligen leder till att vi får ett större bollinnehav och mer chanser. Vilket i sin tur leder till att inte Portugal får lika mycket chanser. Det är inte helt uteslutet att Sverige lyckas hålla nollan på hemmaplan mot Portugal.

Jag tror inte heller att Sveriges nervositet kommer att vara lika närvarande i det andra mötet. Svenskarna lär inte känna så stor respekt längre för portugiserna. Tror snarare det nu mer rör sig om ett personligt hat som växte fram under gårdagens match mot portugiserna. Vilket är en självklarhet efter Portugals mycket osportsliga agerande.

Vi får se nu vad Sverige gå för på tisdag. Det är verkligen upp till bevis och inte mycket att förlora. Sverige ligger redan i underläge. Går vi inte vidare får jag säga hejdå till denna landsagstråden på ett väldigt bra tag. Missar vi detta är det alltså inte aktuellt med turneringsspel för Sverige del förrän sommaren 2016.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-11-16 kl. 18:02.
Citera
2013-11-16, 18:00
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Det positiva från gårdagen var väl försvarsspelet, får Antonsson/Nilsson fortsätta kan dem nog utvecklas till ett stabilt mittbackslås. Även Lustig var riktigt bra tillsammans med Larsson på att ta hand om Ronaldo.

Målet vet jag inte, vem tappade markering eller hur hade det kunnat undvikas? Så pressade som vi blev under så lång tid brukar rendera i ett mål förr eller senare...

Dessvärre tror jag det blir svårt att klara 3-1 i Solna, för jag ser inte att vi lyckas hålla tätt när Portugal vet att dem egentligen bara behöver ett mål för att kunna andas lite.

Det var Sebastian Larsson som blev avfintad på kanten. Isaksson agerade dessutom väldigt obeslutsamt vid inlägget. Skulle klandra båda dem två.
Citera
2013-11-16, 18:02
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag tycker Sverige gjorde en väldigt bra match trots förlusten. Vi är absolut med i den här fajten, nu gäller det bara att piska upp en ordentlig stämning på Friends Arena och hoppas på snålblåst och sibirisk iskyla.

Matchens spelare för min del blir Mikael Lustig. Dominerade fullständigt sin yta och nickade bort dussintals bollar. Ibland är det en fördel med långa ytterbackar.

Oerhört typiskt Martin Olsson att förlora en luftduell i straffområdet. Ja, det är C. Ronaldo så det är väldigt svårt men det är absolut en svaghet hos M.O. Synd, jag gillar honom i övrigt. Frenetisk och aktiv i alla lägen.

Håller med om det mesta. Sverige stod verkligen upp i den här matchen och kan gå raka i ryggen. Synd att inte Elmander, Larsson eller Källström lyckades sätta någon av chanserna. Första halvlek var riktigt stark, medans den andra var svagare, även om det inte kändes jättefarligt direkt. Fin insats av Per Nilsson tycker jag.

Lustig har verkligen blivit en spelare att lita på trots allt. Jag tyckte han var så fruktansvärt usel förr, Toivonen klass typ, men nu går det inte att blunda för hur pass bra han ändå gör det. Synd att Larsson hade sådana problem med Coentrao på samma kant.

Håller dock inte med om att huvudspelet skulle vara någon direkt svaghet hos Olsson, jämfört med ytterbackar i stort. I de matcher jag sett (långt ifrån många) så har han klivit dit riktigt rejält och vunnit förvånansvärt mycket i luften. Att förlora en nickduell mot Ronaldo har, som sagt, både större och bättre försvarare än honom gjort. Gillar verkligen hans spelstil, även om det saknas ett par skopor spelintelligens.
Citera
2013-11-16, 18:03
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Håller med om det mesta. Sverige stod verkligen upp i den här matchen och kan gå raka i ryggen. Synd att inte Elmander, Larsson eller Källström lyckades sätta någon av chanserna. Första halvlek var riktigt stark, medans den andra var svagare, även om det inte kändes jättefarligt direkt. Fin insats av Per Nilsson tycker jag.

Skämtar ni? Sverige blev totalt utspelade och det var stundtals pinsamt att titta på. Det var som att Portugal skulle mött Malta eller San Marino i andra halvlek.
Citera
2013-11-16, 18:06
Medlem
Steff83s avatar
Jag tror inte man ska gå ut för hårt..med tanke på vilka spelare Portugal har, trots at vi måste göra mål. Känns ändå som det i grunden är viktigare att inte släppa in något. Säkra hem bakåt gäller även hemma..och hoppas att sätta dit chansen som kommer att komma. Sen får det gå som det går.

En god defensiv igen kommer vi långt på..Nyckeln är att locka upp portugiserna som säkert kommer vara mer defensiva.

Det kan mycket väl gå. Portugal är inte som tex Tyskland (för att jämföra med aktuella lag vi nyss mött)..som kan köra och dribbla skiten ur oss..och göra mål när dom vill i princip mot lag av Sveriges kaliber. Mycket kretsar bara kring Ronaldo....vilket är både deras styrka och svaghet på samma gång.
Citera
2013-11-16, 18:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Skämtar ni? Sverige blev totalt utspelade och det var stundtals pinsamt att titta på. Det var som att Portugal skulle mött Malta eller San Marino i andra halvlek.

Sverige försvarade bra.
Citera
2013-11-16, 18:19
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka

Håller dock inte med om att huvudspelet skulle vara någon direkt svaghet hos Olsson, jämfört med ytterbackar i stort. I de matcher jag sett (långt ifrån många) så har han klivit dit riktigt rejält och vunnit förvånansvärt mycket i luften. Att förlora en nickduell mot Ronaldo har, som sagt, både större och bättre försvarare än honom gjort. Gillar verkligen hans spelstil, även om det saknas ett par skopor spelintelligens.

Jag ser bara honom i landslaget, men jag har distinkta minnen av att han har förlorat nickdueller (som har blivit mål) förr i straffområdet. Han är kanske inte svagare än andra ytterbackar generellt, men det är ett problem att han hamnar i de duellerna. Men som du säger - det är C. Ronaldo. Kanske ska man inte lägga för stor vikt vid det.

Tycker för övrigt att C. Ronaldo framstod som ofattbart äcklig och osympatisk i slutet igår. Han är en fantastisk målskytt (inte mycket mer i mina ögon) men jag tror inte han är en speciellt positiv faktor i ett lag. Mer så än Zlatan som har mognat rejält de senaste två-tre åren.
Senast redigerad av snillet_1 2013-11-16 kl. 18:28.
Citera
2013-11-16, 18:25
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Facit och facit, han gjorde det fantastiskt bra under hösten. Och det är väldigt få spelare som på allvar "passar in" i Barcelona.
Och jag skulle knappast vilja påstå att Blancs PSG är ett lag som är byggt kring Zlatan. Han fortsätter dominera ändå. Så det så.

Vilket han kan. Det är bara att kolla på hur PSG spelar och hur bra han var i Ancelottis omställningsspel. Och någon 10:a är han inte heller i landslaget.

Och jodå, han har ett mycket bra facit mot bra lag på senare år.

Men jaja, jag har skrivit lite för mycket om Zlatan nu. Jag börjar bli lite tjatig.

--

Är det förresten någon här som tror på ett avancemang?
Om du inte tycker att PSG bygger laget runt dig så ljuger du för dig själv eller är bara okunnig. Jag har sett alla PSG's matcher denna säsong, Zlatan dominerar inte kan jag lova, han är grym men det är ingen jävla dominans, franska ligan suger så han borde dominera.

Ont: Jag tycker Sverige gjorde en bra match defensivt sätt, första halvlek hade vi ju några chanser sedan som flera andra påpekat så kan inte Zlatan göra så mycket när han blir isolerad långt upp i plan. Lite roligt att vissa säger att ja men hade Z spelat i Portugal så hade han varit bättre än Ronaldo, era jävla idioter de spelar på olika positioner och är helt olika speltyper du kan inte bara byta 2 spelare när ena är yttermittfältare och den andra vill vara centerforward...
Citera
2013-11-16, 18:27
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag ser bara honom i landslaget, men jag har distinkta minnen av att han har förlorat nickdueller (som har blivit mål) förr i straffområdet. Han är kanske inte svagare än andra ytterbackar generellt, men det är ett problem att han hamnar i de duellerna. Men som du säger - det är C. Ronaldo. Kanske ska man inte lägga för stor vikt vid det.

Precis. Sett till hur mycket Portugal skapade, hade de förmodligen gjort mål på vilket försvar som helst. Inget konstigt att man tappar lite markering EN gång under match. Det händer. Tvärtom gjorde de ett riktigt bra jobb. Måste ha nickat bort säkerligen 25 inlägg.
Citera
2013-11-16, 18:52
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det är oroväckande att mittfältet inte klarar av att nå Zlatan med fler bra bollar på 90 min. Fast jag tror och hoppas det kommer förändras på Friends.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in