Citat:
Du är tamefan helt otrolig. Du nämner astra zenica dom fanns där lååångt före trängselskatten infördes
Om ÅF hade legat innanför zonen, då hade du förmodligen sagt att även detta var en strategisk placering då du förmodligen hade hävdat såväl kunder som anställda finns inom zonen.
Om vi talar strategisk placering så är göteborg ett strategiskt läge då regionen har sveriges bästa logistikläge, samt nordens och östersjöns logistikcentrum. Göteborgs hamn hanterar gods som motsvarar ca 33% av sveriges hamnar, där ca 90% av godset transporteras via lastbil. Landvetter är idag nordens största flygplats för interkontinentala flygtransporter.
Då ca 40% av de arbetane i göteborg arbetspendlar (vilket är en trend som håller i sig) så bidrar detta till att belasta vägnätet med onödig trafik.
För att behålla göteborg och västsverige som en strategisk logistikregion bör man alltså se till att lastbilar och transporter inte fastnar i trafikstockningar.
Låt oss ta ett väldigt enkelt räkneexempel.
Om vi ENBART tittar på vad som passarar GBG hamn och inte annan transport i och genom göteborg.
GBG hamn hanterar ca 40 miljoner ton gods per år.
Låt oss nu anta att detta transporteras med lastbil med släp som tar max 60ton (inklusive fordonets vikt samt de faktum att allt gods INTE transporteras med lastbil med släp) så får vi 40M/60 =666 666 st transporter.
Om vi antar att varje transport kör i gbg området max 1 timma per dag (vilket också är en låg siffra) och att trängseln idag innebär en försening på 25min/timma så blir det en årlig försening på 266 666 timmar.
Om vi vidare antar att varje lastbil med trailer kostar ca 700kr/timma blir detta 186 miljoner kr i uteblivna intäkter ENBART PGA TRÄNGSEL bara för det gods som passerar hamnen skall väl påpekas ännu en gång.
Om ÅF hade legat innanför zonen, då hade du förmodligen sagt att även detta var en strategisk placering då du förmodligen hade hävdat såväl kunder som anställda finns inom zonen. Om vi talar strategisk placering så är göteborg ett strategiskt läge då regionen har sveriges bästa logistikläge, samt nordens och östersjöns logistikcentrum. Göteborgs hamn hanterar gods som motsvarar ca 33% av sveriges hamnar, där ca 90% av godset transporteras via lastbil. Landvetter är idag nordens största flygplats för interkontinentala flygtransporter.
Då ca 40% av de arbetane i göteborg arbetspendlar (vilket är en trend som håller i sig) så bidrar detta till att belasta vägnätet med onödig trafik.
För att behålla göteborg och västsverige som en strategisk logistikregion bör man alltså se till att lastbilar och transporter inte fastnar i trafikstockningar.
Låt oss ta ett väldigt enkelt räkneexempel.
Om vi ENBART tittar på vad som passarar GBG hamn och inte annan transport i och genom göteborg.
GBG hamn hanterar ca 40 miljoner ton gods per år.
Låt oss nu anta att detta transporteras med lastbil med släp som tar max 60ton (inklusive fordonets vikt samt de faktum att allt gods INTE transporteras med lastbil med släp) så får vi 40M/60 =666 666 st transporter.
Om vi antar att varje transport kör i gbg området max 1 timma per dag (vilket också är en låg siffra) och att trängseln idag innebär en försening på 25min/timma så blir det en årlig försening på 266 666 timmar.
Om vi vidare antar att varje lastbil med trailer kostar ca 700kr/timma blir detta 186 miljoner kr i uteblivna intäkter ENBART PGA TRÄNGSEL bara för det gods som passerar hamnen skall väl påpekas ännu en gång.
Där håller jag faktiskt med dig. Jag har faktiskt jobbat som leveransbevakare på Volvo. Dock vill jag påpeka att ytterst lite av detta passerar TT. Hade inte Älvsborgbron haft en tullbom hade en stor del av denna trafik inte betalat TS. Denna trafik går i stor utsträckning inte genom centrum.
Är det då inte bra att arbetsplatser och boende förflyttas så att de inte belastar lastbilsstråken?
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-11 kl. 20:36.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-11 kl. 20:36.
Jag kan även nämna Mölnlycke AB samt SKF.