2013-11-14, 12:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att trafiklagstiftningen - med all rätta - ansvarsfördelar på det sättet innebär ju samtidigt i slutändan att en sådan långsam körning blir irriterande för de som hamnar bakom, vilket ju faktiskt är vad tråden handlar om. För som ettkontobara säger, lika mycket rätt och lagligt som det är att köra i 50, lika mycket rätt har man att stå still till vänster i rulltrappan. Det är fortfarande irriterande, och har man möjlighet att avstå det säger i alla fall de flestas moral att man "ska" undvika att utsätta ens omgivning för ett sådant irritationsmoment i den mån det är möjligt. En avvägning mellan våra egna personliga intressen och omgivningens helt enkelt.

Du har gjort en bra sammanfattning men några kommentarer kan vara aktuella.

Jag personligen är helt ointresserad av vad folk tycker är irriterande eller inte. Det finns dock en tendens att folk utgår ifrån att det som irriterar dom också är olagligt. Så är det väldigt sällan och många har väldigt dimmiga uppfattningar om vad som är lagligt och vad som inte är det. I dom fallen uppstår självklart en diskussion där det ena hemmagjorda juridiska argumentet efter det andra ser dagens ljus.

Ditt exempel med rulltrappan är inte riktigt relevant. Att gå i rulltrappan, att stå i kö, att gå på en trottoar och liknande situationer ingår i det man kallar normal social samvaro och regleras inte i någon lagstiftning. Statsmakterna utgår ifrån att vi medborgare klarar av denna samvaro utan alltför stora problem och utan regleringar.

Så är det inte med bilkörning. Att köra bil är en riskfylld verksamhet som kräver ansvar. Mitt val av hastighet är mitt eget val baserat på dom omständigheter som råder för tillfället. Detta regleras också tydligt i trafikförordningen.

Att stå på fel sida i rulltrappan orsakar sällan några dödsfall eller problem. Att köra sin bil i en högre hastighet än som är lämpligt vid tillfället är ett brott mot trafikförordningen.

Vilken hastighet den enskilde trafikanten väljer avgörs enbart av den enskilde trafikanten och ingen annan.

Trafikförordningen är mycket tydlig på det här området, det existerar inget lämplighetsrekvisit som skall vara uppfyllt. Frånvaron av minsta acceptabla hastighet i trafikförordningen visar också detta tydligt. Det enda lagstiftaren säger är att vi som trafikanter INTE får hindra varandra, för övrigt får vi använda den hastighet som vi själva föredrar.

Att denna självklarhet är irriterande för vissa visar bara att många inte lyckas ta sig över "Dimmornas bro" när det gäller läsförståelse och trafikkunskap.
Citera
2013-11-14, 12:53
Medlem
Antevantes avatar
Tråden kan stängas! Här är facit!

http://hd.se/motor/2013/11/14/det-har-retar-oss-i-trafiken/
Citera
2013-11-14, 15:57
Medlem
svempuss avatar
det jag har börjat reta mig på nu i trafiken är att folk blinkar för sent i rondellerna om dom ska svänga ut ur den om dom nu ens blinkar vill säga. har börjat köra lastbil och släp och det ytterst irriterande att behöva stanna vid varje rondell för att folk blinkar för sent.
Citera
2013-11-14, 20:08
Medlem
Folk som ställer sig precis bredvid en på en parkering med 50+ lediga platser utan en bil i närheten.
Tailgaters.
De som kör 80 på en 90 väg som man kör om men som man sedan blir ikapp körd när det blir femtio för att de har bestämt sig för en stabil hastighet de ska hålla hela vägen hem.
De som slänger sig in framför en på motorvägen för att de kommer en kärra som kommer ikapp dom.
Citera
2013-11-14, 20:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Irriterande är personer som till varje pris ska förbi när det smalnar av. Idag var en extra irriterande situation. Jag kör inte lånsamt, men fick likafullt en bil i baken som bestämde sig för att köra om. Jag såg att det inte skulle gå så jag tog in för att lallaren skulle komma förbi. Så snart som det smalnade av går den som körde om ner 40 km/h i fart. Den enda frågan är då: Varför köra om någon om man inte tänker hålla tempot?
Citera
2013-11-14, 20:37
Medlem
Kuolemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så snart som det smalnade av går den som körde om ner 40 km/h i fart. Den enda frågan är då: Varför köra om någon om man inte tänker hålla tempot?

+1, på folk som kör om och sedan sänker hastigheten, VARFÖR???
Citera
2013-12-26, 12:11
Medlem
Puqes avatar
Varför tenderar alltid småbilar (nissan micra, toyota yaris, renault clio etc) att ALLTID ligga 20 km/h under utsatta hastighet, spelar ingen roll om det är 80 en vanlig sommardag. De ligger alltid i 60 km/h.

Om det inte kan framföra sitt fordon i utsatt hastighet har de fan inte i trafiken att göra!
Citera
2013-12-29, 22:48
Medlem
Folk som håller för låg hastighet.
Folk som vid en omkörning går in igen framför mig med knappa metern ifrån min bil.
Folk som inte har vett nog att blända av helljuset vid möten när det är mörkt ute.
Folk som inte varnar för poliskontroller (jag gör alltid detta själv).

För att lista några :P
Citera
2013-12-30, 02:52
Medlem
FarbrorKruts avatar
Stör mig på när:
- Bilen framför håller låg hastighet.
- Bilen framför väntar ytterligare när det är fritt i korsningar/rondeller så man själv får vänta.
- Bilen bakom lägger sig lite extra nära, speciellt vid omkörningar när man redan kör över hastighetsgränsen.
- Folk som inte använder blinkers i robdeller
- Kärringar som tutar när de kommer runt ett hörn när man redan är i full gång att köra runt ett hinder på en parkerings plats.
Citera
2013-12-30, 09:30
Medlem
CygneRouges avatar
Fotgängare som skyndar fram till övergångsstället för att sen såsa sig över gatan.
Citera
2014-02-18, 18:17
Medlem
flodgrodas avatar
De som ligger alldeles inpå en bakifrån och inte tar chansen att köra om när tillfälle ges , har aldrig förstått hur de tänker??? Tror de att de ska stressa en till att öka farten.
Citera
2014-02-18, 18:47
Medlem
Folk som inte blinkar! Fyfan för dem, skaffa aldrig barn om du inte blinkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in