2014-06-23, 17:01
Medlem
DIEXELs avatar
Bilistjävlar som inte blinkar när de ska svänga!
Citera
2014-06-23, 18:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Precis vad jag menade. Hänsyn visar man bäst genom att anpassa sin körning till det rådande klimatet. Klarar man inte av att köra under rusningstid bör man stanna hemma eller ta buss. Vad du tror dig veta om min eventuella osäkerhet låter jag tala för dig självt.

Du har helt missat det grundläggande i den svenska trafikpolicyn. Alla trafikanter har samma rätt att köra när det är snöstorm, orkan, dimma, rusningstrafik eller någon annan parameter.

Det regleras dessutom i Trafikförordningen...

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Citera
2014-06-23, 21:15
Medlem
Bilister som inte kan respektera våra trafiklagar typ att använda bälte typ på sina barn och inte låta de stå upp mellan sätena. följa hastighet inne i städer och inte köra som om de är kvar i Bagda.
Citera
2014-06-24, 00:36
Medlem
de som kör 40 på 50 och sen 40 på 30....
Citera
2014-06-24, 07:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrobban10
de som kör 40 på 50 och sen 40 på 30....

Snarare de som kör 60 på 70-väg och sedan 50 på 30-väg.
Citera
2014-06-24, 12:34
Medlem
Funtasys avatar
Folk som inte blinkar ut i rondeller och självmordsbenägna emos som kör tvärs över 2-3 filer utan att kolla sig om.
Citera
2014-06-24, 15:44
Medlem
Lugini3s avatar
Folk som har skyltar med "barn i bilen" eller "hund i bilen". Tror ni att jag kör annorlunda bara för att ni har ett barn eller en hund i bilen? Jag visar alla samma hänsyn oavsett småglin eller hundar.
...eller tror ni att ni kan köra annorlunda bara för att ni har barn eller hundar i bilen?
Citera
2014-06-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Folk som har skyltar med "barn i bilen" eller "hund i bilen". Tror ni att jag kör annorlunda bara för att ni har ett barn eller en hund i bilen? Jag visar alla samma hänsyn oavsett småglin eller hundar.
...eller tror ni att ni kan köra annorlunda bara för att ni har barn eller hundar i bilen?
Nej, de tror att vid tillbud som t.ex. olycka eller annan nöd så letar folk i bilen efter baby eller hund. Skylten sitter inte där för själva bilkörningen utan för när bilen inte är i rörelse.
Citera
2014-06-24, 19:21
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Nej, de tror att vid tillbud som t.ex. olycka eller annan nöd så letar folk i bilen efter baby eller hund. Skylten sitter inte där för själva bilkörningen utan för när bilen inte är i rörelse.

Jobbigt om man måste köra runt med ungen eller hunden hela tiden då för att man satt dit klistermärket

Personligen skulle jag inte börja reflektera över eventuella klistermärken om jag hittade en bil som voltat men det kanske bara är jag.

Och om det är tänkt att skapa uppmärksamhet vid eventuell olycka, är det inte mer logiskt att placera klistermärket på bilens sidor där man troligen ser det lättare vid olycka. På bakluckan syns det mest när man kör.
Citera
2014-06-24, 20:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Jag kör också mestadels i Linköping och visst är det enda riktiga sättet att hantera en rondell att hålla någorlunda hög hastighet och anpassa den till situationen inuti rondellen snarare än att stoppa upp trafiken bakom bara för man inte har nerver till att analysera trafiken och framföra sitt fordon samtidigt. Finns så många idioter som skapar onödig frustration i trafiken genom att stoppa upp en 4-5 bilar bakom sig när alla utom idioten längst fram ser tre luckor passera förbi samtidigt.

Nu skyller jag inte mitt eget korta temperament på dessa sopor men jag är knappast ensam om att bli frustrerad över onödiga stopp i trafiken. Visa lite hänsyn för fan, jag hade inte tagit bilen om jag inte velat komma fram så fort som möjligt (utan att utsätta andra för fara, naturligtvis, men det gör man snarare om man kör som ett inkonsekvent jävla mähä, i 99 fall av 100 vet jag precis vad jag sysslar med).
nU HAR JAG KÖRT I lINKÖPING TVÅ GÅNGER.
Aldrig att jag skulle köra in i en okänd rondell utan att ha full koll på omgivningen.
Det innebär att sänka hastigheten så jag har full koll, både från höger o vänster.
Får du bilda kö efter mig så gilla läget, aldrig att jag kör i i en korsning med en snabb titt hit o dit.'
Nej det ska dubbelkollas.
Jag är ovan i era rondeller och tänker inte stanna hemma bara för att såna som du tycker att jag ska övningsköra på natten innan jag får tillstånd att köra dagtid.
Citera
2014-06-24, 21:11
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Aldrig att jag skulle köra in i en okänd rondell utan att ha full koll på omgivningen.
Det innebär att sänka hastigheten så jag har full koll, både från höger o vänster.
Får du bilda kö efter mig så gilla läget, aldrig att jag kör i i en korsning med en snabb titt hit o dit.'
Jag är ovan i era rondeller och tänker inte stanna hemma bara för att såna som du tycker att jag ska övningsköra på natten innan jag får tillstånd att köra dagtid.
Allt beror på HUR du kollar o agerar.
Problemet med Linköping är noll hänsyn hos bilister vilket resulterar i att folk är överdrivet försiktiga då de vet att de får betala plåtskador om de gör fel.
Citera
2014-06-25, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du behöver inte stanna hemma för att du måste övningsköra, alla var väl nybörjare någon gång. Har man körkort tycker jag dock att man ska kunna flyta med i trafikflödet någorlunda obehindrat. Självklart ska du inte köra in i en rondell utan full översikt, jag menar bara att någon som haft körkort en längre tid ska kunna få denna översikt utan att behöva stoppa upp sina medtrafikanter samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in