2013-11-14, 11:13
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
S de r frlderns fel att barnet blir handikappat? Du lgger allts en sdan skuld i frlderns hnder? Som redan skuldbelgger sig sjlv varje dag? I mitt fall var det Sdersjukhuset i Stockholms fel. Timothy var frisk i graviditetsvecka 40. Lex Maria och Patientfrskringen blev inkopplat och ett vrdfel blev konstaterat, vi har ftt skadestnd. Tycker du fortfarande att det r mitt fel?

Vet inte om du med mening frker gra dig till tlje? Att frldrarna har ansvaret r inte detsamma som att det r deras fel. Omjligt att ta dig serist. Du framstr mer och mer som en egoist som bara bryr sig om sitt egna.

Citat:
Fan du r s empatils att klockorna stannar. Jag brukar inte nska andra mnniskor olycka men du r verkligen en sn man en dag hoppas att du hamnar i rullstol eller fr en annan i din nrhet handikappad. D ska jag st dr och sga att "h, du fr lsa och bekosta det sjlv.. skyll dig sjlv som r handikappad. Vad solidariskt samhlle? Hr tnker vi bara p oss sjlva och frstr inte innebrden av medmnniska tyvrr. Din mamma och pappa kan vl skita i sina jobb och liv och stanna hemma och vrda dig dag in och dag ut?"

Vad vill du att jag ska svara p det hr? Du nskar andra mnniskor till rullstolen. Du r uppenbarligen bitter ver att ha ftt ett missbildat barn. r det ngon som r empatils r det du. Ta ditt ansvar som frlder och sluta tro att farbror staten ska betala fr allt du sjlv inte vill.
Citera
2013-11-14, 11:15
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Du ser allts inte till mnniskans rtt till integritet och sjlvstndighet? Hur kul tror du att det skulle vara fr min son att alltid ha mamma och pappa hngandes i hasorna? En handikappad person har en personlig assistent fr att f "armar och ben". Du tror att min son skulle utvecklas mycket av att alltid ha mamma som som skugga?

Vill inte barnets pappa eller mamma ta hand om sitt barn kan dom sjlva bekosta den personliga assistenten. Du r bitter och bortskmd och vill ha allt betalt. Jag tycker du ska bekosta detta sjlv.
Citera
2013-11-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ganska korkat och omnskligt resonemang du har. Ungefr som att bara "intelligenta" mnniskor platsar i din vrld.

S du tycker allts inte att man skulle rddat livet p min son? Han har en CP-skada och utvecklingsstrning.

http://inthenameofcamilla.blogg.se

Men s r det. 99% av FBs medlemmar avgudar hgintelligenta civilingenjrer och frsker till varje pris att efterapa dessa.

(Det ser ut som att din son har en spastisk-hemiplegi alt en spastisk-diplegi stmmer det? (bara en nyfiken frga)).
Citera
2013-11-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymtjej89
Nj s srskilt intelligent tycker jag inte att en mnniska mste vara, men fr mig r en mnniska ngon som kan utvecklas genom livet, ngon som i barndomen drmmer om framtiden, under vuxenlivet frverkligar upplevelser och under lderdomen reflekterar kring det som varit och kunde ha blivit. Kan man inte resonera kring vad man vill och varfr, varfr man tycker som man gr och uttrycka sina vilja och sina tankar s frstr jag inte hur man kan vara s viktig i ngon annans gon. En person som inte kan fundera ver sina knslor och drmmar, som inte kan ta sjlv eller ens g p toaletten, kanske inte kan vnda sig p egen hand.. allts en person som varken fysiskt eller psykiskt har de frmgor som normalt utvecklade mnniskor har.. Den har vldigt lite som r likt en normal mnniska tycker jag.

Lyssna nu, flicka lilla. Bara fr att vissa personer inte har den verbala kommunikation som krvs fr att du ska kunna frst vad de tnker p, s betyder det inte att dessa personer inte tnker p ngonting. En person med grav Mental Retardation kan yttra ett otroligt djup i sina tankar bde som barn och vuxen. De reflekterar oftast p ett djupare plan n vad vi neurotypiska gr. Precis som att en del av oss neurotypiska lever i nuet s kan personer med MR leva i nuet och inte bry sig om att reflektera ver saker. Det r en helt valfri process.

Jag tnkte sl hl p ditt argument med fljande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=4c5_3wqZ3Lk

Tjejen i klippet har en Autism-MR och har ingen verbal kommunikation. nd reflekterar hon p en djupare niv n vad 99% av detta forum gr.

Det finns definitivt mngder med folk med CP-skador som kan fundera ver sina knslor och drmmar, men som inte kan ta eller g p toa sjlv. Jag knner vldigt mnga som ven har ett flertal universitetsexamen.
Citera
2013-11-14, 12:59
Medlem
Citat:
Men om "alla insatta i LSS" fredrar att undvika debatt och idiotfrklara alla som tnker annorlunda

Men du visar ju inget annat n okunskap

Citat:
Fast personer som inte har rtt till LSS men skulle behva f komma utomlands av de anledningar som lnken belyser fr inte det bekostat av skattepengar.

Om personer som behver std inte ingr i LSS s ingr de i SoLs huvudparagrafer fr bistnd och kan nd f bistnd fr en behandlingsresa.
Citera
2013-11-14, 13:18
Medlem
Citat:
Dessutom borde du sjlv med den logiken ha koll p exakta kostnader. Hur ska du annars kunna argumentera fr att just de summorna behvs? Jag har lst alla inlgg i trden. Du skriver att det r dyrt att vara multihandikappad s det kostar. Mmm men de kostnaderna kan minskas genom att dra bed levnadsstandarden frn god till drglig som den r fr andra gruppen som inte kan frsrja sig sjlva ssom socialbidragstagare eller sjukskrivna till exempel.

Men snlla rara lilla flicka. Ett barn med CP-MR har redan en drglig tillvaro. Den assistanshjlp som behvs r fr att barnet verhuvudtaget ska kunna verleva. Frldrarna mste jobba, antingen med eget jobb eller bli avlnade som assistent. Att vara assistent t sitt eget barn r dessutom inte socialt bra. En assistent har en helt annan roll n en frlder. Frldrarna mste f vara frldrar! Det r jobbigt att ha frmmande mnniskor i sitt privata hem, men det r ndvndigt om barnet ska verleva.

De flesta under LSS eller FsKs regler om assistansersttning fr inga pengar i handen! De fr ett bistnd dr socialtjnsten betalar fr personen som ska vara behjlplig. Frldrarna fr enbart det vrdnadsbidrag som stadgas i socialfrskringsbalken (som andra frldrar ocks kan f). Soc. betalar inte hyran eller elrkningen fr att frldrarna har ett funktionsnedsatt barn!

Du har s mycket okunskap i mnet att du inte ens ser att barn med funktionsnedsttning definitivt inte fr den fritid som vriga barn fr. De fr inte den sociala stimulering med kompisar etc. De fr inte g p fysisk aktivitet ssom fotboll eller andra idrotter. Flera underskningar pvisar att enbart 7-30% av alla srskolelever aktiverar sig p fritiden. Alla barn har rtt till att f aktivera sig precis som alla andra barn fr.

De vuxna som inte r sk. "arbetsfrda" gr inte under Socialtjnstens insatser utan under Frskrningskassan. De fr samma sjukersttning som sjukskrivna fr. Dremot s ingr saker som daglig verksamhet i LSS alt. SoL.
Citera
2013-11-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Vad vill du att jag ska svara p det hr? Du nskar andra mnniskor till rullstolen. Du r uppenbarligen bitter ver att ha ftt ett missbildat barn. r det ngon som r empatils r det du. Ta ditt ansvar som frlder och sluta tro att farbror staten ska betala fr allt du sjlv inte vill.

Hon har ju inte ftt ett missbildat barn! Barnet var friskt nda tills lkaren gjorde en tabbe vid eller efter frlossningen. Hennes unge har troligtvis ftt syrebrist precis vid frlsning eller efter. IVO har redan fastslagit att det var ett handhavandefel och inte en medfdd skada p barnet. I skadestndet ska det vara s att staten ska betala fr hela barnets uppvxt d det r lkaren som har gjort att hans liv inte r som andras.
Citera
2013-11-14, 13:34
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Vet inte om du med mening frker gra dig till tlje? Att frldrarna har ansvaret r inte detsamma som att det r deras fel. Omjligt att ta dig serist. Du framstr mer och mer som en egoist som bara bryr sig om sitt egna.

Klart frldrarna har ansvaret, men uppenbarligen vet inte du hur mycket runtomkring funktionsnedsatta barn behver. All vrd, sjukgymnastik o annan trning som behvs fr att de ska kunna vxa upp till ett bra liv senare. Och om ett handikappat barn fds in till en fattigare familj? Tycker du frldrarna ska sitta hemma och isolera sig med sitt barn med socialbidrag d? Det funkar inte. En del av ett vrdigt liv r att f kompisar och att umgs med andra. Skulle du kunna sitta hemma med ditt barn dag ut och dag in om det fds handikappat? Tror inte det va..

Citat:

Det mrks att du saknar rtt mycket sympati. Ls denna mammans blogg och frsk ta ngon annans perspektiv istllet fr att sna in p ditt.

Citat:
Vill inte barnets pappa eller mamma ta hand om sitt barn kan dom sjlva bekosta den personliga assistenten. Du r bitter och bortskmd och vill ha allt betalt. Jag tycker du ska bekosta detta sjlv.

Det handlar inte om de vill ta hand om sitt barn eller inte, det r klart dem vill. Men som jag skrev ovan vill de att barnet utvecklas ocks, vilket man gr i utbyte med andra. Den personliga assistenten har oftast god vilja att hjlpa barnet framt, det har frldrarna ocks, men har frldrarna fler n ett barn s kan inte all tid g t det handikappade, vilket de grna gr eftersom de barnet krver mer. Uppenbarligen vet du inte mycket om detta yrke..
Citera
2013-11-14, 13:45
Medlem
Citat:

Jag betalar allt fr min son som "vanliga" frldrar betalar fr sina barn. Sjlva handikappet fr jag hjlp med.

Jag tycker det snarare r tvrtom, du r bitter och egoistisk och ser bara till dig sjlv. ldrevrden, tycker du att man ska bekosta det sjlv ocks? Vrden? Tandlkare?

Min lskade son r inte missbildad, han r precis s som han ska vara. Jag kan med gldje sga att han r mer empatisk och krleksfull n du ngonsin kommer bli. Det r beklmmande att du har dessa sikter om dina sk medmnniskor, antingen har du ftt alldeles fr lite krlek som liten eller s har du tappat hoppet om mnskligheten. Det r sorgligt.

Ja, du r precis en sdan mnniska som borde hamna i ett utsatt och hjlplst lge fr att verkligen frst hur det r att inte f ngon hjlp eller empati. Att st strandsatt utan att ngon bryr sig om ditt vlmende. Kanske kanske d att du skulle frst, om ens det. Jag r tveksam. Du knns ganska frlorad.

Du har fortfarande inte svarat p min frga, vill du vnligen gra det?
Citera
2013-11-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Men s r det. 99% av FBs medlemmar avgudar hgintelligenta civilingenjrer och frsker till varje pris att efterapa dessa.

(Det ser ut som att din son har en spastisk-hemiplegi alt en spastisk-diplegi stmmer det? (bara en nyfiken frga)).

Japp, bilateral spastisk CP-skada
Citera
2013-11-14, 14:08
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Lite oklart vad TS vill f fram, att skattemedel inte ska slsas p meningslsa utgifter? Sjlvklart, vem hller inte med? Att utvecklingsstrda inte alltid kan ta till sig mycket av det som bjuds till dem, p grund av att de faktiskt r utvecklingsstrda kan ven jag hlla med om. Ungefr som ngonting en gammal forumrv (hr) blev vansinnig p en gng, morsor p Familjeliv som ojade sig ver vad de skulle kpa i present till sina barn som firar sin frsta fdelsedag. Givetvis frstr inte en ettring att han/hon/hen ens fr en present, s det r vl mindre viktigt att oroa sig ver. Pongen var att det handlade om morsornas egna knslor, inte deras barns knslor. Det samma borde vl glla den hr situationen.

Utver det s vet jag inte riktigt vad mer kan tillggas, det blir mycket spekulerande om vad diskussionen ska handla om. Slseri med skattemedel = dligt = alla rcker upp handen. Att lgga vissa resurser p vissa medborgare som inte ens har frmga att uppskatta tilltaget = dligt = vissa rcker upp handen, efter att polletten trillat ner. Fr vissa trillar aldrig polletten ner. Livet r hrt p s vis.

r inte verdrivet knslig eller den som mrker ord, men att tala om "defekta" mnniskor borde vara ganska illa valt sprkbruk. Framfrallt om man ska vertyga andra om just den hr pongen. Genetiska defekter kan man skert tala om, s lnge man talar om genuppsttningen, inte mnniskan i sig. Men ja, hrklyveri kanske...
Citera
2013-11-14, 14:29
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Hon har ju inte ftt ett missbildat barn! Barnet var friskt nda tills lkaren gjorde en tabbe vid eller efter frlossningen. Hennes unge har troligtvis ftt syrebrist precis vid frlsning eller efter. IVO har redan fastslagit att det var ett handhavandefel och inte en medfdd skada p barnet. I skadestndet ska det vara s att staten ska betala fr hela barnets uppvxt d det r lkaren som har gjort att hans liv inte r som andras.

Nu var ju inte jag dr vi fdseln s jag har svrt att uttala mig om det. Men om det du skriver stmmer har jag full frstelse fr att man blir ekonomiskt kompenserade. Men d handlar det inte om ett bidrag, utan om ett skadestnd. Och ja, hade mitt barn fallit som offer fr inkompetenta lkare hade ven jag blivit bitter. Detta r dock en helt annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in