Citat:
Ursprungligen postat av
Righted
Har du inte bil så betalar du inte vägskatt? Förstår vad du menar, men just det exemplet var inte så lyckat... Gränsen dras när pengarna kan nyttjas på effektivare sätt. Det är inte effektivt att betala ut summor i 100.000-klassens per barn och månad. Då är det betydligt bililgare att låta föräldrarna ansvara för vården (det är ju dom som är ansvariga för barnet, inte staten). Ge en förälder socialbidrag så hen kan stanna hemma från arbete och hjälpa sitt sjuka barn. Om föräldern tycker detta är jobbigt kanske hen skulle funderat på det innnan man skaffade barn. Man har ett ansvar som man inte kan smita ifrån bara för att barnen skulle födas anorlunda. Man ska inte tro att farbror staten ska bekosta allt som man själv inte vill.
Så de är förälderns fel att barnet blir handikappat? Du lägger alltså en sådan skuld i förälderns händer? Som redan skuldbelägger sig själv varje dag? I mitt fall var det Södersjukhuset i Stockholms fel. Timothy var frisk i graviditetsvecka 40. Lex Maria och Patientförsäkringen blev inkopplat och ett vårdfel blev konstaterat, vi har fått skadestånd. Tycker du fortfarande att det är mitt fel?
Fan du är så empatilös att klockorna stannar. Jag brukar inte önska andra människor olycka men du är verkligen en sån man en dag hoppas att du hamnar i rullstol eller får en annan i din närhet handikappad. Då ska jag stå där och säga att "äh, du får lösa och bekosta det själv.. skyll dig själv som är handikappad. Vadå solidariskt samhälle? Här tänker vi bara på oss själva och förstår inte innebörden av medmänniska tyvärr. Din mamma och pappa kan väl skita i sina jobb och liv och stanna hemma och vårda dig dag in och dag ut?"