Citat:
Om jag minns rtt sa till exempel den dr privata juristen som kommuner hade anstllt som konsult i Kalla fakta att LSS-insatser kostar 38 miljarder om ret. Det r en del pengar som hade kunnat minskas ner en del. Det r till exempel inte ndvndigt fr "en god levnadsstandard" att duscha med s mycket tvl att man behver tv levande std istllet fr ett fr att man inte ska halka ivg (ett exempel frn programmet), bara fr att personen tycker att det r kul.
Problemet som jag ser r vl egentligen att skatten vi betalar ska rcka till mycket och jag prioriterar till exempel hellre en "god levnadsstandard" till skillnad frn en "drglig levnadsstandard" fr vra ldre, istllet fr att de extra pengarna ska g till de utvecklingsstrda. P ldreboenden fr utvecklingsstrda finns det till exempel mjlighet ekonomiskt att gra utflykter, vilket det inte finns p vanliga ldreboenden. Jag tror dock att de vanliga ldre hade haft mer gldje av dessa utflykter d de har konkreta tankar och nskeml samt frstr de upplevelser de fr vara med p, till skillnad frn mnga utvecklingsstrda.
Problemet som jag ser r vl egentligen att skatten vi betalar ska rcka till mycket och jag prioriterar till exempel hellre en "god levnadsstandard" till skillnad frn en "drglig levnadsstandard" fr vra ldre, istllet fr att de extra pengarna ska g till de utvecklingsstrda. P ldreboenden fr utvecklingsstrda finns det till exempel mjlighet ekonomiskt att gra utflykter, vilket det inte finns p vanliga ldreboenden. Jag tror dock att de vanliga ldre hade haft mer gldje av dessa utflykter d de har konkreta tankar och nskeml samt frstr de upplevelser de fr vara med p, till skillnad frn mnga utvecklingsstrda.
Okej, och du har plockat din statistik frn vart d? Det tomma bl eller?
Assistans kostar 275 kr timmen inkl moms, finns ingen annan insats som r s billig.
Hemtjnst ligger 320 kr per timme lgst taxa.
Boende frn 3300 kr per dygn.
En fullvuxen man som har en grav CP-skada (ofrivilliga rrelser, tung muskeltonus) och utvecklingsstrning kan definitivt behva tv assistenter som duschar honom. Det r inte det minsta konstigt. Observera att denna man kan f ha rtten att duscha 3 gnger i veckan pga kommunen drar in timmar, r det d s konstigt tycker du att han verkligen vill knna sig ren? Du kan inte unna honom det? DU som kan ta en dusch precis nr du vill? Jag lovar dig att han hellre skulle byta liv med dig, alla dagar i veckan.