Debuggning av trollet Jonkoping83
Har tänkt göra detta ett tag, men inte orkat. Eftersom trollet ändå verkar lyckas lura en del önsketänkare i tråden som så gärna vill att det ska vara någon med inside information som sitter och bjuder på valda godbitar (nu senast om att det finns en klyfta inom polisen och att många velat fortsätta utreda "karatetränaren") så lägger jag nu ändå lite tid på det hela genom att gå igenom vederbörandes posthistorik. Jag ställer ett antal frågor jag besvarar genom att citera tidigare poster han gjort.
1. Är det troligt att Jonkoping83 som han antyder sitter på inside information om utredningen och arbetet överhuvudtaget?
Det låter ju onekligen som att han på något vis arbetar inom eller med mycket nära anknytning till polisen i Boden/Luleå i poster som:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Du får ursäkta, men jag trodde att det var rätt uppenbart för bland annat dig, att om jag röjer huruvida jag har insyn skulle vara av katastrofal art för mig.
Men: I andra trådar visar det sig att han inte ens bor där:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Mitt senaste besök i Boden resulterade i den insikt som jag har haft senaste tiden angående alla städer i Sverige. *snip* (resten av inlägget utan betydelse för saken.
Och inte verkar han jobba inom polisen heller - killen är faktiskt bara en vanlig bodknodd (poster från hösten 2012)
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Jag blir kallad rasist nästan dagligen, på skämt och allvar. Allvaret brukar vara om jag uttryckt mig hur jag röstade på SD ute på stan,
eller i butiken där jag jobbar eller något liknande, men inget större med det

*snip*
En tredje post tyder på att han bor där man skulle kunna tro att han bor av nicket att döma:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Lockande idé. Jönköping är utmärkt, förutom dess vida kända grej att folk kan vara lite "dryga" eller svåra att komma nära inpå innan man lärt känna dem.. I det fallet är till och med Sthlm enklare att stifta nya bekantskaper i.
Så... inte mycket verkar tyda på att killen är nån Bodenpolis som sitter och delar med sig av hemlisar till oss.
2. Kan man av tidigare poster utläsa att han haft kännedom om saker som senare kunnat bekräftas eller verifieras genom förundersökningen
Nej - jag hittar ingenting i den vägen när jag läser vad han skrivit i tråden från början. Det är bara vaga Oraklet i Delfi-uttalanden för att göra folk nyfikna genom att säga saker som står i motsats till den "officiella versionen". Man kan ju t ex tycka att han skulle ha hintat något om den övervakningsinsats mot MB vi nu känner till pågick en vecka runt mitten av maj. Men nej. Första gången han pratar något om span så sker det den 25:e maj (2 dagar efter anhållandebeslutet av KJ) med följande post:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Tveksamt, man har nu insett att mördaren är i samhället någonstans, vilket gör att man påbörjat omfattande jakt utanför kommunens gränser bland annat. Man har en misstänkt som det satts span på, man väntar in det rätta tillfället.
En vecka också EFTER avslutad spaningsinsats mot Berg. Absolut ingenting tyder på att man detta datum hade någon alternativ misstänkt som man bedrev spaning mot, än mindre utanför kommunens gränser. Uttalandet kan ev. vara inspirerat av spekulationer i tråden om nån person i Luleå som var vän med nån på Facebook och skulle ha fått sin bil stulen och uppeldad.
Han har också gjort ett flertal vaga men ändå löftesrika uttalanden om saker som "snart" ska hända i utredningen. Dessa har aldrig besannats. T ex denna från 9 juni:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Vad vi snart ser är upptakten på en fortsatt utredning utanför intresset i Herr KJ. Blodfläcken i fråga är faktiskt inte relevant på högsta nivå, som många har fått för sig.. Och en annan sak, man bör inte tro att det verkligen finns en blodfläck till 100 %. Inget tyder på någon relevans i en viss bil som många talar om heller. Man kanske skulle kika mot lite andra bilar som kan vara av värde. Men, men..
Det finns andra poänger, lär vi få se. Det gäller att titta på något som man tidigare inte riktigt tänkt på, allt för uppenbart.
Ett tips och en tanke är att en ny vecka börjar nu, och det blir en hel del oväntade vändningar i fallet vare sig man vill det eller ej.
(ingenting som inte var relaterat till KJ hände förstås)
3. Tyder något på att Jonkoping83 haft kännedom om misstankarna mot Berg då?
Inte ett dugg. I själva verket publicerar han i maj poster som denna:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Att han varit hennes tränare är inget jag sätter mig emot. Däremot den patetiska situationen där man spekulerar i huruvida han skulle vara hennes mördare är klart fantasifull.
Säger inte särskilt mycket bara för att någon kommenterar något på Facebook. Ta en liten titt på andra konton, det finns betydligt mer uppseendeväckande kommentarer om bland annat förintelsen och 9/11, bara för det finns ingen inblandning av skribenterna.
Min kommentar: Troligen ett försök att få folk att gå igång på "satanistspåret" som då också var aktuellt. Trollet försökte nämligen lobba för idén om en främmande GM vid detta tillfälle (poster från maj-juni):
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Kommer att visa sig senare, GM har ingen närmare koppling till BO.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Man är nu som sagt inne på att söka efter den verkliga gärningsmannen. Ett svårt arbete eftersom han inte är känd sedan tidigare av varken polis eller offret. På sin höjd känd av någon av offrets bekanta på något vis.
Han tog sig t.o.m. tid att avfärda "kackerlacksattacken":
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Att han varit hennes tränare är inget jag sätter mig emot. Däremot den patetiska situationen där man spekulerar i huruvida han skulle vara hennes mördare är klart fantasifull.
Säger inte särskilt mycket bara för att någon kommenterar något på Facebook. Ta en liten titt på andra konton, det finns betydligt mer uppseendeväckande kommentarer om bland annat förintelsen och 9/11, bara för det finns ingen inblandning av skribenterna.
Ja: Berg fick t.o.m. göra KJ sällskap i en kort post från i somras där han kategoriskt uttalade:
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Egentligen ska man släppa alla nuvarande spekulationer, eftersom inga av de namn som man spekulerat i de senaste cirka 1000 sidorna, är aktuella som GM.
4. När börjar Jonkoping83 lansera "karatetränaren" alias MB som gärningsman?
Ja... förvånande nog så är det först när FUP:en släpps som den gode Jonkoping (förmodligen efter att ha pejlat stämningsskiftet i tråden hos vissa och läst ett och annat själv) bestämt sig för nu plötsligt börja promota detta spår i sina små orakelposter. Dessförinnan hade han under hösten bl.a. i mitten av september uttalat att utredningen inte hade tillräckliga bevis för att åtala KJ.
Nu är det alltså plötsligt inte en okänd GM längre...
Citat:
Ursprungligen postat av
jonkoping83
Ingen tvekan, man håller stenkoll för vad det är värt.
En aning sent läge, men du är verkligen på rätt spår.. Sann GM finns inte alls långt ifrån offrets alldeles vardagliga liv, vilket automatiskt gör bland annat den personen misstänkt och har så varit i ett hyfsat tidigt skede.
Det var förstås karatetränaren det syftades på i denna post från 6 november.
Och nu ikväll, 2 dagar EFTER att uppgiften kom fram i rätten - simsalabim - så ska oraklet naturligtvis komma med påståenden om det avbrytna spanet mot Berg och hur detta orsakat konflikter inom polisen. VÄLDIGT INTRESSANT som vår vän theforeigner brukar säga om allt som han tycker kan peka bort från den häktade.
SLUTSATS
Enkelt: Detta är ett alldeles tvättäkta TROLL, inget annat. Mata honom inte mer!