2013-11-06, 08:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leinblad
Jag har ett vanligt aktie/fond konto för tillfället men efter att ha läst på lite kommer jag fixa ett Investeringssparkonto. Men om jag fattat det hela rätt så år det inte att flytta över redan köpta aktier till ett sådant konto eller gäller det enbart Kapitalförsäkring? Men nu känner jag att det hamnar lite väl mycket OT. Har jag fler frågor angående det tar jag det i fråge tråden

I ett investeringssparkonto går det att flytta in värdepapper från exempelvis ett aktie- och fondkonto. Det går däremot inte att flytta in eller ut värdepapper ur en Kapitalförsäkring från exempelvis ett aktie- och fondkonto då kontona är olika skattesubjekt.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2013-11-06, 09:07
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leinblad
Jag har ett vanligt aktie/fond konto för tillfället men efter att ha läst på lite kommer jag fixa ett Investeringssparkonto. Men om jag fattat det hela rätt så år det inte att flytta över redan köpta aktier till ett sådant konto eller gäller det enbart Kapitalförsäkring? Men nu känner jag att det hamnar lite väl mycket OT. Har jag fler frågor angående det tar jag det i fråge tråden

Nu fick du svar direkt från banken i tråden så jag lämnar din fråga obesvarad från mitt håll. Men jag skulle jämföra ISK och KF och se vad som är bäst för dig helt enkelt. Avanza är för övrigt grymt bra att ha att göra med, även om jag inte gillar deras nya hemsida =)
Citera
2013-11-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Avvakta.

Hur länge? Ska jag vänta till fonden gått ner till en viss procent?
Citera
2013-11-06, 15:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scecsce
Hur länge? Ska jag vänta till fonden gått ner till en viss procent?
Om du ska spara i 3 år och sen behöver pengarna så är det för kort tidsperiod för aktier.
Citera
2013-11-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du ska spara i 3 år och sen behöver pengarna så är det för kort tidsperiod för aktier.
Hur resonerar du?
Citera
2013-11-10, 17:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Hur resonerar du?
Jag resonerar som så att om man behöver pengarna så är 3 år för kort tid för att investera i aktiemarknaden. Vad som helst kan hända på 3 år.

Om man inte behöver pengarna kan man såklart ta hur stora risker som man önskar.
Citera
2013-11-10, 18:54
Medlem
Citat:
Jag resonerar som så att om man behöver pengarna så är 3 år för kort tid för att investera i aktiemarknaden. Vad som helst kan hända på 3 år.

Om man inte behöver pengarna kan man såklart ta hur stora risker som man önskar.

Jag hade med avvaktat. Det är inom tre år vi kommer få reda på om det ekonomiska systemet kollapsar eller om vi "överlever". Med Japan på kanten, USA skjuter upp sitt problem till den dagen då det inte går längre och EMU på kanten likaså med Grekland, Italien och Spanien. Blir det lite värre drar Frankrike och Storbritannien ner euron med budgetunderskott och hög arbetslöshet och då är Europa med fucked.

mao, behöver du inte pengarna kan du ta risken.
Citera
2013-11-11, 18:22
Medlem
Citat:

Vad som helst kan hända när som helst. Jag förstår vad du menar men håller delvis inte med dig när du säger att tre år är för kort för Avanza Zero. Tänk på att Avanza Zero består av de bolag som för närvarande står för den största delen utav Stockholmsbörsens värde, mao, i de flesta svenska fonder som den vanliga svensson placerar i finns dessa bolag med. Så om vi antar (baserat på hur svensson agerar när pengar ska placeras dvs går till en ekonomisk rådgivare "host" säljare) att ju bättre det går för Sveriges ekonomi rent generellt ju mer pengar kommer svensson att "våga" placera i fonder och därmed kommer dessa bolag att öka i värde och därmed även avkastningen på det kapital som investerats i denna fond. Och just nu befinner vi oss i en lågkonjunktur. Varför inte investera?
Citera
2013-11-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilimN
Jag hade med avvaktat. Det är inom tre år vi kommer få reda på om det ekonomiska systemet kollapsar eller om vi "överlever". Med Japan på kanten, USA skjuter upp sitt problem till den dagen då det inte går längre och EMU på kanten likaså med Grekland, Italien och Spanien. Blir det lite värre drar Frankrike och Storbritannien ner euron med budgetunderskott och hög arbetslöshet och då är Europa med fucked.

mao, behöver du inte pengarna kan du ta risken.
Det är omöjligt att veta inom vilken tidsram dessa problem kommer att komma till ytan. Och för den delen också vad som kommer hända när dom gör det. Dessutom kanske vissa av de problem du nämner avhjälps på ett sätt som inte markant påverkar det globala börsvärdet.
Citera
2013-11-11, 18:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad som helst kan hända när som helst. Jag förstår vad du menar men håller delvis inte med dig när du säger att tre år är för kort för Avanza Zero.
Det handlar inte om att "hålla med". Det är ingen åsikt.

Tre år är för kort tid för börsen, om man behöver pengarna.
Citera
2013-11-11, 19:20
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att "hålla med". Det är ingen åsikt.

Tre år är för kort tid för börsen, om man behöver pengarna.
Det är en åsikt i och med att det inte är konstaterad fakta. När du säger att tre år är för kort tid på börsen är det en subjektiv bedömning du gör. Vidare, vad menar du med "för kort tid". För kort tid för vadå? Att inte få en utdelning på över 5%? Specificera.
Citera
2013-11-11, 19:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det är en åsikt i och med att det inte är konstaterad fakta.
Jo, det är fakta. Det finns väldigt gott om 3-årsperioder som inneburit förluster. Det finns gott om 5 och 10-årsperioder också, och ett fåtal 20 och 30-årsperioder (*). Men ju längre period man tar desto mindre sannolikt är en förlust och desto mer tid har man på sig att plocka hem pengarna man behöver. Har man en tidshorisont på runt 10 år eller under bör man inte ligga all in på börsen och ju närmre deadlinen man kommer desto mindre bör man ligga inne med.

Detta gäller alltså pengar man behöver. Pengar man inte behöver kan man såklart ligga investerade med.

(*) Edit: Realt. http://www.nytimes.com/interactive/2011/01/02/business/20110102-metrics-graphic.html?_r=0
Citat:
När du säger att tre år är för kort tid på börsen är det en subjektiv bedömning du gör. Vidare, vad menar du med "för kort tid". För kort tid för vadå? Att inte få en utdelning på över 5%? Specificera.
Nej, det är en objektiv bedömning.

Om man behöver pengarna (vet inte om jag är otydlig här?) så är 3 år för kort tidsperiod för att investera i börsen.

Om man inte behöver pengarna kan man såklart ta hur stora risker som helst (upprepar mig även här för säkerhets skull).

Men på så kort tid som 3 år så finns det inga som helst garantier för vad börsen kommer att stå i. Den kan gå upp och den kan gå ner. Den kan gå upp i 2,5 år för att sen radera hela vinsten och man hamnar på minus. Den kan rasa om några månader för att sedan kräva flera år för att nå tillbaks till dagens nivåer.

Så, Om man behöver pengarna om 3 år så ska man inte investera i börsen. Om man behöver pengarna om 3 år så är risken stor att man inte har de pengar man behöver när den dagen kommer, då risken för nedgång på så kort tid som 3 år är hög, och man behövde ju pengarna.

Detta är självklarheter för alla som har investerat i börsen någonsin, åtminstone längre än 3 år, så jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga. Du garanterar alltså vinst på 3 år? Om inte, så säger du alltså att det gör inget om man förlorar pengar man behöver?

Jag fattar inte.
Senast redigerad av Celeno 2013-11-11 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in