Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle 12345
Det är en åsikt i och med att det inte är konstaterad fakta.
Jo, det är fakta. Det finns väldigt gott om 3-årsperioder som inneburit förluster. Det finns gott om 5 och 10-årsperioder också, och ett fåtal 20 och 30-årsperioder (*). Men ju längre period man tar desto mindre sannolikt är en förlust och desto mer tid har man på sig att plocka hem pengarna man behöver. Har man en tidshorisont på runt 10 år eller under bör man inte ligga all in på börsen och ju närmre deadlinen man kommer desto mindre bör man ligga inne med.
Detta gäller alltså
pengar man behöver. Pengar man
inte behöver kan man såklart ligga investerade med.
(*) Edit: Realt.
http://www.nytimes.com/interactive/2011/01/02/business/20110102-metrics-graphic.html?_r=0
Citat:
När du säger att tre år är för kort tid på börsen är det en subjektiv bedömning du gör. Vidare, vad menar du med "för kort tid". För kort tid för vadå? Att inte få en utdelning på över 5%? Specificera.
Nej, det är en objektiv bedömning.
Om man behöver pengarna (vet inte om jag är otydlig här?) så är 3 år för kort tidsperiod för att investera i börsen.
Om man
inte behöver pengarna kan man såklart ta hur stora risker som helst (upprepar mig även här för säkerhets skull).
Men på så kort tid som 3 år så finns det inga som helst garantier för vad börsen kommer att stå i. Den kan gå upp och den kan gå ner. Den kan gå upp i 2,5 år för att sen radera hela vinsten och man hamnar på minus. Den kan rasa om några månader för att sedan kräva flera år för att nå tillbaks till dagens nivåer.
Så,
Om man behöver pengarna om 3 år så ska man inte investera i börsen.
Om man behöver pengarna om 3 år så är risken stor att man
inte har de pengar man behöver när den dagen kommer, då risken för nedgång på så kort tid som 3 år är hög, och man
behövde ju pengarna.
Detta är självklarheter för alla som har investerat i börsen någonsin, åtminstone längre än 3 år, så jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga. Du garanterar alltså vinst på 3 år? Om inte, så säger du alltså att det gör inget om man förlorar pengar
man behöver?
Jag fattar inte.