2008-12-11, 21:03
Medlem
skinner5000s avatar
Har en kapitalfrskring hos Avanza och funderar p att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick d upp gonen fr fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det r en indexfond som bara fljer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det ngon hllhake?
Citera
2008-12-11, 21:24
Medlem
avanza zero

mig veterligen s finns det vl ingen hllhake med den?

den r gratis av tv anledningar tror jag:
  1. billig, den skts av en dator
  2. konkurrens, andra fondbolag har vl ocks gratis indexfonder

personligen s har jag den i min kollektion av ppm-fonder. kanske inte s smart idag nr omx har dykt ned till -50% i r men jag har sjukt mnga r kvar till pension.

ja jag erknner, jag kpte fondavgiftsdebatten med hull och hr.

go sverker
Citera
2008-12-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Har en kapitalfrskring hos Avanza och funderar p att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick d upp gonen fr fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det r en indexfond som bara fljer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det ngon hllhake?

Du r redan p den nd - man mste ppna en avanza dep. Avanza Zero r fantastisk.
Citera
2008-12-12, 09:19
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:

Som sagt ska den vara 100% gratis. Enligt deras sida str det fljande:

Citat:
Vissa saker r precis s bra som de lter, ett talande exempel r Avanza Zero, Sveriges enda avgiftsfria fond!*

* Nej, inte ens hr nere i marginalen gmmer det sig ngra avgifter!

Jag tror att de har fonden fr att gra reklam fr sig sjlva samt att de lnar ut aktier till blankare. Mao s kan de mycket vl tjna pengar p den nd.
Citera
2008-12-12, 12:13
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula
[*]konkurrens, andra fondbolag har vl ocks gratis indexfonder

Nej ingen annan erbjuder en gratis indexfond. Avanza vet att som lockas in med indexfonden r troliga att senare gra andra affrer vilket ger frtjnst. Jag vet att Hemberg(?) har talat om det ngon gng men minns inte vilken siffra som nmndes.
Citera
2008-12-12, 17:31
Medlem
slutagnlls avatar
Citat:
Du betalar courtage nr du kper och sljer.
Citera
2008-12-12, 18:31
Medlem
Avanza Zero r en reklamprodukt som drar kunder till fretaget, och som frhoppningsvis gra andra affrer ocks hos dem.

Sen kostar det inget att erbjuda en passiv indexfond d den skts automatiskt av en dator, tex en vanlig PC fr ngra tusenlappar klarar av att frvalta hela Avanza Zero fonden.

.
Citera
2008-12-12, 20:42
Medlem
coolboy86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Du betalar courtage nr du kper och sljer.

Nej. Man betalar inte courtage. Den r helt avgiftsfri
Citera
2008-12-13, 02:41
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Sen kostar det inget att erbjuda en passiv indexfond d den skts automatiskt av en dator, tex en vanlig PC fr ngra tusenlappar klarar av att frvalta hela Avanza Zero fonden.

Nja det dr r vl en liten verdrift d ven mklarna sjlva betalar avgifter fr handel vilket blir ndvndigt d inte alla innehav kommer behlla samma relation till varandra.
Citera
2008-12-14, 22:42
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolboy86
Nej. Man betalar inte courtage. Den r helt avgiftsfri

Avanza Zero omstter en vldig massa aktier i Avanzas medlemskap. Fr alla dessa affrer betalar fondandelsgarna indirekt en avgift till Avanza och dess aktiemkleri.

ven om den inte har synlig avgift, s betyder det inte att Avanza inte tjnar pengar p den. Istllet fr courtage vid kp av fonden s betalar fonden courtage vid kpen av aktierna.
Citera
2008-12-15, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Avanza Zero omstter en vldig massa aktier i Avanzas medlemskap. Fr alla dessa affrer betalar fondandelsgarna indirekt en avgift till Avanza och dess aktiemkleri.

ven om den inte har synlig avgift, s betyder det inte att Avanza inte tjnar pengar p den. Istllet fr courtage vid kp av fonden s betalar fonden courtage vid kpen av aktierna.

http://www.avanza.se/aza/avanzafonde.../faktablad.pdf

Har fr mig att jag har lst att Avanza bjussar p courtaget med. Om s inte var fallet ligger TKA-TER nd p mindre n 0,04 procent, dvs det avrundas till 0,0 procent med en decimal enligt faktabladet. Inte s mycket att tjata om.
Citera
2009-01-09, 23:44
Medlem
Kuris avatar
r det inte aktiernas utdelning som r haken? Sg att aktierna delar ut i april och fonden delar ut i februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in