2024-04-03, 23:50
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag freslr att man brjar att spara i sin bostad. Nr den r 50% betald s har man en bra lderdoms-ekonomi framfr sig. D kan man lite i taget brja kpa aktier i Sverige, stora fretag, och med egna pengar under ngra r se hur det gr. Till slut sitter man enbart med aktier i stora fretag som man valt ut med den kompetens man ftt. Man ska aldrig lna fr att investera.

Intressant... Hur har kan du betala halva bostaden utan att lna?
Citera
2024-04-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Vem har sagt att man ska st utanfr marknaden? Att kpa in sig i stora vrdebolag som r p sin all-time-high eller vldigt nra den r samma sak som att kpa p topp. Varfr gra det nr man kan kpa smbolag som r p botten eller vldigt nra botten?
Citat:
Ursprungligen postat av Ipoopedmypants
Vilka smbolag tnker du p?
Citat:
Smbolag generellt. Vi pratar fonder, inte enskilda aktier. Men smbolag inom energi, fastigheter och tech har nog lidit mest.
ChiLLon. Frsk frklara lite tydligare och ge grna exempel p ett par fonder med smbolag inom branscherna du angav som ligger p botten.
Citera
2024-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
ChiLLon. Frsk frklara lite tydligare och ge grna exempel p ett par fonder med smbolag inom branscherna du angav som ligger p botten.
Jag har inga namn p rak arm, s du fr helt sonika gra denna research sjlv. Men du kan ju kolla vad diverse smbolagsfonder har fr NAV-kurs och jmfra med ngra r sedan. Det handlar inte om ngra enskilda bolag utan snarare mnga bckar sm.
Senast redigerad av ChiLLon 2024-04-04 kl. 15:45.
Citera
2024-04-04, 16:09
Medlem
Citat:
Jag har inga namn p rak arm, s du fr helt sonika gra denna research sjlv. Men du kan ju kolla vad diverse smbolagsfonder har fr NAV-kurs och jmfra med ngra r sedan. Det handlar inte om ngra enskilda bolag utan snarare mnga bckar sm.
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sdana fonder. Men tack, d vet jag.
Citera
2024-04-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sdana fonder. Men tack, d vet jag.
r du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen r Robur Ny Teknik. Gtt ner 36% senaste 3 ren. Varfr? Jo fr att de placerar till stor del i sm techbolag. Energisektorn r tekniktung. Bde teknik och energi krver investeringar fr att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste ren.

Det som r svrt r att plocka fram fonder och hitta dessa undervrderade bolag, den efterforskningen kommer du f gra sjlv fr inte fan kommer ngon mata dig med info som kostade fonderna massa pengar att ta fram. Hur tror du fonder fungerar egentligen? De kper bolag som har potential att vxa. Vilka bolag har sannolikt mest potential att vxa? Jo det r bolag som gtt tungt p grund av marknadsklimatet och inte p grund av deras fretagskultur/VD/styrelse/whatever. S nr dessa marknadsfaktorer skruvas ned och det blir lttare/billigare fr dessa bolag att lyckas s kommer de att lyckas.

Du kan vlja hur mycket historik som helst men det visar tydligt samma sak. Under god ekonomisk tillvxt s gr sm tillvxtbolag bttre n stora vrdebolag. I skakiga eller till och med dliga tider gr stora vrdebolag bttre, fr de r inte beroende av finansiering p samma stt och har sannolikt en krigskassa.

Alla smbolagsfonder r "sdana fonder". S terigen, r du lat eller?
Senast redigerad av ChiLLon 2024-04-04 kl. 21:16.
Citera
2024-04-05, 07:54
Medlem
Citat:
r du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen r Robur Ny Teknik. Gtt ner 36% senaste 3 ren. Varfr? Jo fr att de placerar till stor del i sm techbolag. Energisektorn r tekniktung. Bde teknik och energi krver investeringar fr att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste ren.
Tack, s bra. Tnk s enkelt det hade varit om du skrivit det direkt istllet fr att mumla.
Citera
2024-04-14, 17:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Helt fel tid att kpa avanza zero enligt mig, men kr p.

Den r vl bra som en trygg grund tillsammans med tex global nr man r nybrjare. Det hnder inget roligt alls dr men ska man tnka lngsiktigt r det ju bra att dom fr ligga dr i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.
Citera
2024-06-04, 15:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Tillggas kan att Robur Ny Teknik, med drygt 123 000 gare bara hos Avanza, har/haft ett tydligt nordiskt fokus och drtill en stor andel medicinteknik, och inte alls hakat p AI-tget. Det har bidragit till bedrvliga -34 % p tre r. En annan mycket populr teknikfond med snarlik inriktning r TIN Ny Teknik som backat -32 % under samma period.

Detta gr jmfrelsen med t.ex. Robur Technology (+85 % p tre r) ganska orttvis, trots att en del vill gra den, d denna fond nstan enbart bestr av de amerikanska teknikjttarna som legat i framkant inom AI.

Citat:
Det som r svrt r att plocka fram fonder och hitta dessa undervrderade bolag, den efterforskningen kommer du f gra sjlv fr inte fan kommer ngon mata dig med info som kostade fonderna massa pengar att ta fram. Hur tror du fonder fungerar egentligen? De kper bolag som har potential att vxa. Vilka bolag har sannolikt mest potential att vxa? Jo det r bolag som gtt tungt p grund av marknadsklimatet och inte p grund av deras fretagskultur/VD/styrelse/whatever. S nr dessa marknadsfaktorer skruvas ned och det blir lttare/billigare fr dessa bolag att lyckas s kommer de att lyckas.

Du kan vlja hur mycket historik som helst men det visar tydligt samma sak. Under god ekonomisk tillvxt s gr sm tillvxtbolag bttre n stora vrdebolag. I skakiga eller till och med dliga tider gr stora vrdebolag bttre, fr de r inte beroende av finansiering p samma stt och har sannolikt en krigskassa.

Alla smbolagsfonder r "sdana fonder".

Bra frklarat trots/tack vare irritation . S enkelt, logiskt och rakt p sak borde alla fondbolag och diverse experter uttrycka sig.

Detta frklarar ocks varfr en smbolagsfond kan vara ett bttre val n Avanza Zero i nulget, om syftet r att maximera avkastningen. Helst aktivt frvaltad, fr att inte f med sig skrpet och de lgt omsatta smbolagen "p kpet".
Citera
2024-06-04, 15:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Den r vl bra som en trygg grund tillsammans med tex global nr man r nybrjare. Det hnder inget roligt alls dr men ska man tnka lngsiktigt r det ju bra att dom fr ligga dr i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.

Visst r det s. Jag skulle ju liksom inte bli arg p nn som bara vill ha ett lngsiktigt sparande och inte rra fonderna om den valde Avanza Zero och Avanza Global, hlften av varje. Passar inte mig dock, ven om jag misstnker att bde premiepensionen och det privata sparandet hade visat bttre siffror i dag om jag gjort precis s
Senast redigerad av ingetbranick 2024-06-04 kl. 15:13.
Citera
2025-04-13, 13:24
Moderator
Diagorass avatar
Tv trdar om Avanza Zero sammanfogade

/ mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem