Citat:
Ursprungligen postat av
incognitus
Är helt färsk inom investeringar men har ärvt en summa pengar som jag vill investera nu. Jag har noterat att många menar att börsen är väldigt högt värderad i dagsläget vilket kanske skvallrar om ett stort ras. Å andra sidan så går ju index alltid upp i det långa loppet. Bör jag sätta in 140 k på avanza zero eller fördela insättningarna månadsvis? Eller ska jag investera i något helt annat än az?
Framtiden är svår att sia om, hade man vetat om ett ras så hade det varit inprisat, men visst kan det kännas som att börsen står högt och det är inte omöjligt att det kommer ett ras.
Du bör sprida riskerna, avanza zero är bra, men du bör fundera på om du inte bör hitta andra indexfonder för andra delar av världen också. Kör du bara avanza zero så hamnar alla ägg i Sverigekorgen, så om det skulle bli en större krasch i Sverige så dyker din investering också, vilket kan vara lite tråkigt då det förmodligen är just då man vill ha tillgång till kapitalet. Antingen för att man är arbetslös eller för att det finns fina klipp att göra. Du bör nog även ha en del i räntesparande.