2013-08-23, 21:11
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så man ska köpa för 15 k i en aktie some är övervärderad?

Ska omformulera mig.

Självklart ska ts inte köpa en hypad aktie när den eventuellt har toppat, utan bara hänga med för en stund när det rör på sig.
Citera
2013-08-24, 13:51
Medlem
Rubrik01s avatar
Didner & Gerge Aktiefond Sverige - 123,75 % - 5 år

Avanza Zero - 71,83 % - 5 år
Citera
2013-08-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Didner & Gerge Aktiefond Sverige - 123,75 % - 5 år

Avanza Zero - 71,83 % - 5 år

Tror inte Avanza Zero återinvesterar utdelningar, så det är inte en rättvis jämförelse.

Sen hur mycket har du betalat i avgifter om du satte in 1 miljon kr i Didner & Gerge för 5 år sedan?
Citera
2013-08-24, 16:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Tror inte Avanza Zero återinvesterar utdelningar, så det är inte en rättvis jämförelse.

Sen hur mycket har du betalat i avgifter om du satte in 1 miljon kr i Didner & Gerge för 5 år sedan?

Ja de började återinvestera för ett par år sedan, kom ihåg att jag fick ett email eller vanligt brev om det när de ändrades. Tyvärr.
Citera
2013-08-24, 17:25
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Avanza Zero följer SIX30 RX. Då Avanza Zero ska följa utvecklingen på detta return-index så är det rätt logiskt att utdelningen återinvesteras så att avkastningen är korrekt.
Citera
2013-08-24, 18:23
Medlem
Är spiltan aktiefond investmentbolag en bra kombination med avanza zero? eller bör man köpa några investmentbolagsaktier istället?
Citera
2013-08-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incognitus
Är helt färsk inom investeringar men har ärvt en summa pengar som jag vill investera nu. Jag har noterat att många menar att börsen är väldigt högt värderad i dagsläget vilket kanske skvallrar om ett stort ras. Å andra sidan så går ju index alltid upp i det långa loppet. Bör jag sätta in 140 k på avanza zero eller fördela insättningarna månadsvis? Eller ska jag investera i något helt annat än az?

Framtiden är svår att sia om, hade man vetat om ett ras så hade det varit inprisat, men visst kan det kännas som att börsen står högt och det är inte omöjligt att det kommer ett ras.
Du bör sprida riskerna, avanza zero är bra, men du bör fundera på om du inte bör hitta andra indexfonder för andra delar av världen också. Kör du bara avanza zero så hamnar alla ägg i Sverigekorgen, så om det skulle bli en större krasch i Sverige så dyker din investering också, vilket kan vara lite tråkigt då det förmodligen är just då man vill ha tillgång till kapitalet. Antingen för att man är arbetslös eller för att det finns fina klipp att göra. Du bör nog även ha en del i räntesparande.
Citera
2013-08-26, 18:04
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PettN
Är spiltan aktiefond investmentbolag en bra kombination med avanza zero? eller bör man köpa några investmentbolagsaktier istället?
Har också undrar det där. Jag har verkligen blivit intresserad av den fonden. Åsikter?
Citera
2013-08-26, 23:25
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Har också undrar det där. Jag har verkligen blivit intresserad av den fonden. Åsikter?

Varför inte? Man får en viss grad av dubbelägande, både direkt (Investor) och indirekt, men riskerna sprids på väldigt många fler bolag.

Du kan ju sätta samman en egen "fond" av investmentbolag. Fördelningen kan du ju planka av Spiltan. Då slipper du deras (låga) förvaltningsavgift men det kräver även att du är lite aktiv och återinvesterar utdelningen m.m.
Citera
2013-08-27, 01:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Avanza Zero följer SIX30 RX. Då Avanza Zero ska följa utvecklingen på detta return-index så är det rätt logiskt att utdelningen återinvesteras så att avkastningen är korrekt.
Fast det var inte så tidigare iaf.
Citera
2013-08-27, 04:45
Medlem
Att gå in med 140 lök just nu i Avanza zero känns lite väl våghalsigt.
Vad gäller fonder så har jag följande upplägg:
Avanza Zero 10 %
Spiltan räntenfond 10%
Didner & Gerge småbolagsfond 10%
AMF aktiefond europa 30%
Spp aktiefond Usa 10%
Danske invest global index 30%
(Allt i ett ISK)
Samtliga har morningstar rating 5 och är väldigt billiga med undantag för didner & gerges fond på 1,5% avgift.

Bollar stålarna framoch tillbaka mellan dessa fonder beroende på hur jag tror det ser ut de närmsta veckorna. Börjar det kännas för svajjigt kommer större andel hamna i spiltan som jag använder lite som en defensiv depå när jag inte vet vad jag vill köpa. Sen när jag ser nåt köpvärt åker de tillbaka. Saknar möjligtvis en tillväxtfond men annars funkar upplägget bra för mig hittils (22,66% totalt hittils i år)
Sverige (avansa och didner) och Usa(spp) börjar se dyrt ut så det kanske är dags att minska andelen där till 5% eller nåt och kanske köpa någon tillväxtfond för slantarna. Brasilien ser billigt ur för tillfället...

Se iallafall till att köpa fonder med låg avgift och bra rating och ISK. Om du bara vill ha en fond så skulle jag välja Danske invest global Index.
Citera
2013-08-27, 13:50
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Att gå in med 140 lök just nu i Avanza zero känns lite väl våghalsigt.
Vad gäller fonder så har jag följande upplägg:
Avanza Zero 10 %
Spiltan räntenfond 10%
Didner & Gerge småbolagsfond 10%
AMF aktiefond europa 30%
Spp aktiefond Usa 10%
Danske invest global index 30%
(Allt i ett ISK)
Samtliga har morningstar rating 5 och är väldigt billiga med undantag för didner & gerges fond på 1,5% avgift.

Bollar stålarna framoch tillbaka mellan dessa fonder beroende på hur jag tror det ser ut de närmsta veckorna. Börjar det kännas för svajjigt kommer större andel hamna i spiltan som jag använder lite som en defensiv depå när jag inte vet vad jag vill köpa. Sen när jag ser nåt köpvärt åker de tillbaka. Saknar möjligtvis en tillväxtfond men annars funkar upplägget bra för mig hittils (22,66% totalt hittils i år)
Sverige (avansa och didner) och Usa(spp) börjar se dyrt ut så det kanske är dags att minska andelen där till 5% eller nåt och kanske köpa någon tillväxtfond för slantarna. Brasilien ser billigt ur för tillfället...

Se iallafall till att köpa fonder med låg avgift och bra rating och ISK. Om du bara vill ha en fond så skulle jag välja Danske invest global Index.
Hur mycket pengar ligger du i för? Om du har sådär många olika fonder så blir ju courtageavgifter/andra avgifter skyhöga! (så länge du inte tjänar massor på det så att det blir värt att betala en stor summa för förvaltande).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in