2014-05-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Okej tack!

Låter vettigt men vad är det för avgift på den fonden?

Hur kommer det gå till nu? Sätter jag in pengar på mitt ISK från min nuvarande bank och kper sedan fonder därifrån?

Du skapar ett konto hos Avanza, därefter ett ISK konto. Du får då kontonummer och kan sätta in pengar till ditt ISK hos Avanza och därefter köpa fonderna från din ISK hos Avanza.

se https://www.avanza.se/kundservice/ku...ida-medel.html för mer detaljerad information.
Citera
2014-05-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Låter vettigt men vad är det för avgift på den fonden?
Avgiften är 0,44%. Du kan se allt detta på morningstar.

Citera
2014-06-08, 23:28
Bannlyst
Jag funderar att månaddsspara hos Avanza zero med runt 500:- Jag vet dock inte haken med avanza zero, det ser bra ut för att vara sant? Låses pengarna i en period eller kan man ta ut dem när man vill? Har även 20k i sparkontot som ligger och dammar där, vågar man lägga in dem i avanza zero? Jag är inte så haj på aktiemarknaden än och vill inte lägga pengar på aktier tills jag får riktig grepp om det.

Vad tycker ni?
Citera
2014-06-08, 23:35
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Jag funderar att månaddsspara hos Avanza zero med runt 500:- Jag vet dock inte haken med avanza zero, det ser bra ut för att vara sant? Låses pengarna i en period eller kan man ta ut dem när man vill? Har även 20k i sparkontot som ligger och dammar där, vågar man lägga in dem i avanza zero? Jag är inte så haj på aktiemarknaden än och vill inte lägga pengar på aktier tills jag får riktig grepp om det.

Vad tycker ni?

Nää finns ingen hake med Avanza Zero.
Fonden har stopptid kl 13. Det innebär att om du lägger köp eller säljorder före kl 13 så genomförs affären i slutet av dagen.

Det låter vettigt att månadsspara i den. Kanske du också skulle lägga hälften i en globalfond. Ex.vis Danske Invest Global Index eller SPP Aktiefond Global.
Citera
2014-06-08, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Nää finns ingen hake med Avanza Zero.
Fonden har stopptid kl 13. Det innebär att om du lägger köp eller säljorder före kl 13 så genomförs affären i slutet av dagen.

Det låter vettigt att månadsspara i den. Kanske du också skulle lägga hälften i en globalfond. Ex.vis Danske Invest Global Index eller SPP Aktiefond Global.

Tack för ditt svar. Har även läst att fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag är bra att spara i, är det något du rekommenderar?
Citera
2014-06-08, 23:41
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?
Avanza Zero är ett mycket förnuftigt val i långa loppet. Just nu är dock OMXS30 ganska högt värderad i p/e-tal räknat så frågan är om tajmingen att gå in i svenskt indexsparande just nu är lämplig.

Tänk på att indexfonder blir överrepresenterade med kursvinnare. Extremlägen kan åtföljas av stora nedgångar. Stockholmsbörsen är väldigt volatil, för att tillhöra en mogen marknad. Inte Moskvaklass men inte så långt ifrån. I början av millenniet stod Ericsson som mest i ca halva hela börsvärdet; givetvis innebar det en stor fallhöjd. En indexfond måste då öka sitt innehav i liknande, högt värderade bolag, så risken är då att en nedgång kan bli rätt så rejäl. Riskklassen är medel, inte så högt, med en standardavvikelse på ca 14% enligt Morningstar.

Antingen bör man vara riktigt långsiktig, >5år, i sparandet, eller ännu bättre: varierar insättningarna månad för månad och viktar om med räntesparande eller andra alternativ när OMXS30 är högt värderad.
Citera
2014-06-08, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Avanza Zero är ett mycket förnuftigt val i långa loppet. Just nu är dock OMXS30 ganska högt värderad i p/e-tal räknat så frågan är om tajmingen att gå in i svenskt indexsparande just nu är lämplig.

Tänk på att indexfonder blir överrepresenterade med kursvinnare. Extremlägen kan åtföljas av stora nedgångar. Stockholmsbörsen är väldigt volatil, för att tillhöra en mogen marknad. Inte Moskvaklass men inte så långt ifrån. I början av millenniet stod Ericsson som mest i ca halva hela börsvärdet; givetvis innebar det en stor fallhöjd. En indexfond måste då öka sitt innehav i liknande, högt värderade bolag, så risken är då att en nedgång kan bli rätt så rejäl. Riskklassen är medel, inte så högt, med en standardavvikelse på ca 14% enligt Morningstar.

Antingen bör man vara riktigt långsiktig, >5år, i sparandet, eller ännu bättre: varierar insättningarna månad för månad och viktar om med räntesparande eller andra alternativ när OMXS30 är högt värderad.

Tack för ett utförligt svar. Det är ju så med fonder och aktier att det går upp och ner, jag har dock inte så bra koll på varken aktier eller fonder men tanken är iaf att jag ska försöka gå in med en 500:- varje månad. Självklart så funderar jag på ett långsiktig sparande säg 3-5 år. Mina pengar ligger ändå och dammar i sparkontot så varför inte sätta in dem i en vettig fond och få bättre avkastning? Jag har även massa fonder i Swedbank som dock är skit, ingen avkastning alls. Tror nog det är Action BAS eller vad fan det heter och vill gärna sakta men säkert ta dessa pengar och överföra de till fonder som har högre avkastning.

Men säg om man väljer att köra 50/50 avanza zer och/eller Danske Invest Global Index/Spiltan Aktiefond Investmentbolag låter det förnuftigt?
Citera
2014-06-09, 00:05
Medlem
Citat:
De tre fonderna du räknar upp är alla bra, de ger också en hygglig riskspridning ihop. Tänk dock på att börsen inte kommit upp på samma nivåer som efter IT-kraschen 2001 och att den andra kraschen med början 2007 tog cirka sju år - till i år! - för att det börsvärdet skulle tangeras.

Just nu är Stockholmsbörsen högt värderad, kan vara svårt att motivera ytterligare uppgång. De låga räntorna är dock inget alternativ för många så en del ligger trots allt parkerat i aktiebörsen. Råvaruindex har kommit starkt som alternativ i år, liksom frontier markets. Personligen tror jag ädelmetaller kan vara intressanta komplement.
Citera
2014-06-09, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoderGurra
Avgiften är 0,44%. Du kan se allt detta på morningstar.

Hur regleras den avgiften?
Citera
2014-06-09, 01:56
Medlem
Citat:
Hur regleras den avgiften?

Fonden innehar alltid en summa likvida medel som reglerar avgiften, hur ofta avgiften belastar fonden vet jag inte men det är av denna likvid fondbolagen tar ut sin avgift i vanliga fall.
Citera
2014-06-11, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.Pretty
Passar Avanza Zero bra om man är riktig nybörjare och rör sig med väldigt lite pengar?

Jag studerar just nu så har inte några stor tillgångar men jag hade tänkt att börja sätta in kanske 2000kr och sedan släng in 500-1000kr i månaden, pengar som jag har "råd" att förlora.

Eftersom det är så små summor jag rör mig med känns en räntefond lite onödig med tanke på den avkastning det skulle ge så jag har siktat in mig lite på att placera pengarna i aktiefonder eller kanske blandfonder.

Som sagt har jag ingen koll alls på denna världen men jag tänker att om jag kollar på olika fonders utvecklingskurvor och försöker bilda mig en uppfattning om den ligger högt/lågt i värde och väljer lite utifrån det.

Några synpunkter? Jag kan ju mycket väl vara helt ute och cykla med detta inlägg.

Jag är i samma båt faktiskt och tänkte bumpa upp denna fråga då det inte fick ett värdigt svar. Om man månadssparar 500:- på Avanza Zero, är det dumt med tanke på avkastningen inte skulle bli så hög om man hade lagt mer pengar? Hur resonerar ni andra?

Tanken är att jag ska försöka sprida det 50% avanza zero och 50% en annan fond som t.ex Spiltan Räntefond/Danske invest eller varför inte ta alla 3 och sprida det på det viset...
Senast redigerad av Gorgios 2014-06-11 kl. 00:45.
Citera
2014-06-11, 01:00
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Jag är i samma båt faktiskt och tänkte bumpa upp denna fråga då det inte fick ett värdigt svar. Om man månadssparar 500:- på Avanza Zero, är det dumt med tanke på avkastningen inte skulle bli så hög om man hade lagt mer pengar? Hur resonerar ni andra?

Tanken är att jag ska försöka sprida det 50% avanza zero och 50% en annan fond som t.ex Spiltan Räntefond/Danske invest eller varför inte ta alla 3 och sprida det på det viset...

Lite är väl bättre än inget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in