Citat:
Ursprungligen postat av
Gorgios
Jag funderar att månaddsspara hos Avanza zero med runt 500:- Jag vet dock inte haken med avanza zero, det ser bra ut för att vara sant? Låses pengarna i en period eller kan man ta ut dem när man vill? Har även 20k i sparkontot som ligger och dammar där, vågar man lägga in dem i avanza zero? Jag är inte så haj på aktiemarknaden än och vill inte lägga pengar på aktier tills jag får riktig grepp om det.
Vad tycker ni?
Avanza Zero är ett mycket förnuftigt val i långa loppet. Just nu är dock OMXS30 ganska högt värderad i p/e-tal räknat så frågan är om tajmingen att gå in i svenskt indexsparande just nu är lämplig.
Tänk på att indexfonder blir överrepresenterade med kursvinnare. Extremlägen kan åtföljas av stora nedgångar. Stockholmsbörsen är väldigt volatil, för att tillhöra en mogen marknad. Inte Moskvaklass men inte så långt ifrån. I början av millenniet stod Ericsson som mest i ca halva hela börsvärdet; givetvis innebar det en stor fallhöjd. En indexfond måste då öka sitt innehav i liknande, högt värderade bolag, så risken är då att en nedgång kan bli rätt så rejäl. Riskklassen är medel, inte så högt, med en standardavvikelse på ca 14% enligt Morningstar.
Antingen bör man vara riktigt långsiktig, >5år, i sparandet, eller ännu bättre: varierar insättningarna månad för månad och viktar om med räntesparande eller andra alternativ när OMXS30 är högt värderad.