2013-11-01, 22:31
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Oj här är man ej insatt Vad är det som Amerikanska banken stödköper?

(Är ej ironisk)

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...na_7497836.svd
Citera
2013-11-04, 20:28
Medlem
Bara Glads avatar
I anslutning till Ankans inlägg kan vi konstatera att OMX står på ATH. Det borde väl säga något om värderingen. Har vi löst Eurokrisen? USAs skuldkris? Just det.
Citera
2013-11-04, 20:40
Medlem
Något att tänka på: Även om Avanza Zero är en jättebra fond för den passiva investeraren så innehåller den flera övervärderade/dåliga bolag. Vill man lägga ner lite extra tid på sina besparingar så finns det flera svenska investmentbolag som regelbundet har slagit index.
Citera
2013-11-04, 21:03
Medlem
leinblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackTuesday
Något att tänka på: Även om Avanza Zero är en jättebra fond för den passiva investeraren så innehåller den flera övervärderade/dåliga bolag. Vill man lägga ner lite extra tid på sina besparingar så finns det flera svenska investmentbolag som regelbundet har slagit index.

Vilka då exempelvis? Försöker sätta mig in i aktier och fonder och har bland annat köpt lite avanza zero, men vilka aktier hade du rekommenderat istället?
Citera
2013-11-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leinblad
Vilka då exempelvis? Försöker sätta mig in i aktier och fonder och har bland annat köpt lite avanza zero, men vilka aktier hade du rekommenderat istället?

Industrivärden, Lundbergföretagen, Investor osv.
Citera
2013-11-04, 21:24
Medlem
Citat:

De flesta investmentbolagen har slagit index historiskt. Nackdelen är att de ofta får mer stryk än indexfonder vid börsnedgång på grund av att de ofta har belåning på innehaven. Men satsar du långsiktigt så borde du gå i plus.

Några av de kändaste bolagen är: Investor, Industrivärden, Ratos, Lundbergsföretagen och Kinnevik.
Citera
2013-11-04, 21:35
Medlem
leinblads avatar
Ok, jag har som sagt precis börjat sätta mig in i den här världen. Kanske borde jag flytta över från AZ till någon aktie då istället, dom pengarna har jag tänkt spara långsiktigt. Sen tänkte jag satsa en lite mindre del pengar varje månad på lite mer vågade aktier.
Citera
2013-11-05, 17:48
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ok, jag har som sagt precis börjat sätta mig in i den här världen. Kanske borde jag flytta över från AZ till någon aktie då istället, dom pengarna har jag tänkt spara långsiktigt. Sen tänkte jag satsa en lite mindre del pengar varje månad på lite mer vågade aktier.

Se över skattestrukturen också! (Kapitalförsäkring, Investeringssparkonto och vanlig depå!) Tänk på att varje krona i skatt är en krona mindre i ränta-på-ränta.
Citera
2013-11-05, 18:03
Medlem
Funderar på att sätta in runt 20 000 i Avanza Zero. Ska jag göra det nu eller avvakta? Ska spara i ca 3 år.
Citera
2013-11-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scecsce
Funderar på att sätta in runt 20 000 i Avanza Zero. Ska jag göra det nu eller avvakta? Ska spara i ca 3 år.
Avvakta.
Citera
2013-11-05, 21:06
Medlem
leinblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Se över skattestrukturen också! (Kapitalförsäkring, Investeringssparkonto och vanlig depå!) Tänk på att varje krona i skatt är en krona mindre i ränta-på-ränta.

Jag har ett vanligt aktie/fond konto för tillfället men efter att ha läst på lite kommer jag fixa ett Investeringssparkonto. Men om jag fattat det hela rätt så år det inte att flytta över redan köpta aktier till ett sådant konto eller gäller det enbart Kapitalförsäkring? Men nu känner jag att det hamnar lite väl mycket OT. Har jag fler frågor angående det tar jag det i fråge tråden
Citera
2013-11-05, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scecsce

Sprid ut dina insättningar över tiden är mitt tips. Köp extra mycket då börsen är på dåligt humör. Sedan beror det på din budget. Är du stormrik kanske inte 20 000 är så mycket pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in