2026-03-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Beror ju på vilket index du tror ska gå bäst - OMXSPI (Plus) eller OMXS30 (Zero). Samtliga bolag eller de 30 största. De senaste åren har storbolagen gått bäst, men "alla" förståsigpåare menar ju att det är dags för småbolagen nu.

Själv har jag Plus Allabolag Sverige Index i min "evighetsportfölj" som en referens till hur mina svenska aktier i portföljen klarar sig.

Tack för respons!

Lutar personligen åt plus för min del med men 0% i avgift är inte dumt det heller 😉
Citera
2026-03-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Beror ju på vilket index du tror ska gå bäst - OMXSPI (Plus) eller OMXS30 (Zero). Samtliga bolag eller de 30 största. De senaste åren har storbolagen gått bäst, men "alla" förståsigpåare menar ju att det är dags för småbolagen nu.
Zero följer SIX30RX om man ska vara petig, som sedan 1 juli förra året skiljer sig från OMXS30GI. SIX30RX är fortsatt de 30 mest omsatta bolagen, inte de största, medan OMXS30 nu är de 30 bolagen med högst free float market cap.

Sen har det väl åtminstone inte än så länge inneburit någon enorm skillnad i innehaven, viktningen och avkastningen (OMXS30GI är för tillfället upp drygt en procentenhet mer än Zero sen 1 juli förra året). Men t.ex. mindre skitbolag som börjar handlas enormt mycket (typ Fingerprint, Sinch, SBB etc.) har ju lättare att komma med i SIX30 än OMXS30, även om de inte får någon större vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in