2013-11-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du det? Åkte du med? Jag spekulerar i alternativ till åklagarens teori.

Det är ju fint att du spekulerar i alternativ till åklagarens teori men någon ordning får det ju vara. Du sitter och hittar på de mest osannolika historierna och klagar på polis och åklagare dygnet runt. Det finns ju ingen substans i dina teorier, de är fantasier som är lika troliga som att aliens skulle fört bort VB och styckat henne i rymden för att senare dumpa kroppsdelarna i/runt det gula ödehuset och sedan planterat bevis i KJs bil.
Citera
2013-11-09, 13:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Förresten vad är åklagarens teori?
När mördades VB?
Vars mördades VB?
Hur mördades VB? Alltså dödsorsak.. jag är så osäker om jag läst det egentligen? Strypt till döds eller stickskadorna som dödade? Eller var VB levande när loss styckning av händer eller ben påbörjades?

Jag förstår ingenting av att försöka läsa obduktionsprotokoll/rättsläkar utlåtande eller vad det kallas i ett sånt här fall? Så jag skulle bli glad om nån på lättförståelig allmän svenska förklara det för mig?
Åklagarens teori, enligt stämningsansökan:
Citat:
Gärning
[KJ] har dödat Vatchareeya Bangsuan genom att med knivliknande föremål sticka eller hugga Vatchareeya Bangsuan i hjärta och lungor med inre och yttre förblödning och luftinträde till lungsäckarna som följd. Det hände den 4-5 maj 2013 inom Bodens kommun.

[KJ] har obehörigen skadat och skymfligen behandlat liket efter Vatchareeya Bangsuan. Han har avlägsnat hennes ben och händer. Han har i sin personbil transporterat henne och därefter placerat hennes kvarlevor dels i skogen, dels i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun. Det hände under tiden den 4-22 maj 2013 inom Bodens kommun.

[KJ] begick gärningen med uppsåt.
Citera
2013-11-09, 13:45
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min personliga teori kring tejprullen är att den aldrig lämnat lägenheten, utan kontaminerats när KJ gjort något där. Exempelvis försökt lägga någon typ av förband på VB efter att ha givit henne ett första hugg. Han har haft en tejprulle till för vad han nu gjort senare ute i terrängen och den har gått samma väg som det mesta andra han använde och trodde att det kunde finnas spår på. Det är bara en teori men känns i varje fall mer sannolik än "VB fick en karateskada och förband sig själv hemma i KJ:s lägenhet". Särskilt som det via SMS- och FB-trafik inte går att belägga att hon skulle ha avlagt några särskilt frekventa besök hos honom.
Nu är det VBs och inte KJs DNA som är funnet på två ställen utöver blodfläckarna på tejpen. Tycker du inte det talar starkt för att det är hon som har hanterat tejprullen och inte han? Om man nu skall använda rakkniven alltså.
Citera
2013-11-09, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tack för dina klarsynta ord
Jag håller fullt och fast med; de konspirationsteorier som florerar är helt otroliga! Att press och media skulle strunta i att skriva och utreda enperson pga kontakter. Vilket otroligt nonsens.

Press och media skriver mycket tex igår skrev du ett inlägg som led såhär:

Citat:
En sus gick genom rättssalen när 22-åringen attackerade åklagare Ulrika Schönbeck:
- Om du insinuerar att jag mördade min hund, då kan du gå och hänga dig, sa han.
NSD träffade åklagarna Ulrika Schönbeck och Anna Bergström i pausen.
- Det här visade att han reagerar, att han blev arg... säger Ulrika Schönbeck.
Blev du rädd?
- Nej.
Ulrika Schönbeck förklarade också att 22-åringens trovärdighet har skadats mycket av de förvirrade utsagorna han gav apropå hundens död.- Det här är försvårande för honom, säger Ulrika Schönbeck.

Har denna information tagits bort från nätet eller fanns den bara i någonsorts pappersversion?

Idag kan man endast se att US uttalar sig såhär i NSD:

Citat:
Åklagare Schönbeck kommenterar 22-åringen utbrott så här:

– Han blev arg, men jag blev inte på något sätt rädd för honom. Vi tror fortfarande på att han har tagit livet av sin hund, säger hon och fortsätter:

– Det betyder i sig inte att han har dödat Vatchareeya Bangsuan.

Citera
2013-11-09, 13:47
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan åklagarens roll och försvarets roll är att åklagaren ska påstå och styrka, försvaret kan anta utan att styrka och på så sätt undergräva åklagarens trovärdighet.

Om jag antar försvararens roll i den pågående rättegången kan jag anta alternativ till åklagarens påståenden. Det är då upp till åklagaren att påstå och motstyrka mina antaganden.

Försvaret har inte anledning att anta något alternativ till något som åklagaren inte har påstått.

Var vänlig att ta fram sakargument mot mina antaganden.
Jag har tagit fram sakargument, men du är inte intresserad av dem eftersom de visar hur svag din argumentation är. Dina inlägg börjar bli alltmer svårförståeliga. Vad menar du med att åklagare ska påstå och styrka advokaters antaganden om alternativ till åklagarens påståenden?

Advokat Quarrel får givetvis föreslå att taxiföraren kanske teg om att han skjutsade MB och en asiatiska som inte var mordoffret eftersom taxiförare i Boden riskerar att få sparken och bli paria om de vittnar om kundernas förehavanden, åtminstone om kunderna, i det här fallet den aktade samhällsmedborgaren MB, inte är den riktiga gärningsmannen.

Åklagare Silverax hänvisar då till två andra uppmärksammade fall där taxiförare vittnat mot gärningsmän, till synes utan att få sparken, vilket bör tala emot att MB skulle vara gärningsman. Inte minst eftersom advokat Quarrel själv hävdat att taxiförarna som faktiskt vittnade gjorde det mot rätt gärningsmän. Rimligen bör då avsaknaden av en vittnande taxiförare antyda att MB inte är rätt gärningsman, varpå frågan uppstår varför advokaten ens snärjde in sig i ett så långsökt resonemang. Rätten får sen bilda sig en uppfattning om advokat Quarrels antaganden räcker för att väcka rimligt tvivel.
Citera
2013-11-09, 13:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hade det inte varit skönt att kunna utesluta MB som GM? BF har redan tydligt visat vem han anser vara alternativ GM, och domstolen kan lägga in det som rimligt tvivel. Det är en bedömningsfråga om MB kunde ha misstänkts. Han hade motiv och alibit är svagt. Han var ett åklagarbeslut från att anhållas.

Du kan inte stryka MB som misstänkt bara för att misstankarna är för svaga, enligt åklagarens åsikt.

Inga halmgubbar nu tack! Jag har inte sagt att han ska strykas, bara att detta evinnerliga tjat om vad åklagaren "borde" ha gjort är meningslöst eftersom det av allt att döma inte vid något tillfälle har funnits tillräckliga skäl för anhållande och husrannsakan. Tråden är full av juridiskt fullständigt okunniga människor som ändå sitter och kastar skit på åklagarna utifrån ett antagande de saknar kunskaper att göra. Man får naturligtvis gärna ÖNSKA att det hade gått att vända upp och ner på familjen Berg/Nordströms hem. Personligen tycker jag inte att man ska få göra sånt på så svaga misstankar som det var i det här fallet och jag är faktiskt beredd att leva med den lilla, lilla misstanken.

Det sämsta argumentet av alla måste väl f.ö. vara att det sitter en mobb av amatördeckare på ett nätforum och tycker att en person ska utsättas för detta enbart på den grunden att de tycker han har ett "motiv" och att han och hans fru verkar allmänt osympatiska och otrevliga. Det är ju just i såna situationer som rättsstatens skydd blir extra viktigt.
Citera
2013-11-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
desto större anledning att hålla käft kan man invända..

Vad menar du? Varför skulle man hålla käft så att en mördare går fri??
Citera
2013-11-09, 13:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu är det VBs och inte KJs DNA som är funnet på två ställen utöver blodfläckarna på tejpen. Tycker du inte det talar starkt för att det är hon som har hanterat tejprullen och inte han? Om man nu skall använda rakkniven alltså.

Tja... det beror på hur man håller den. Det vi säkert vet är att VB har blött pga stickskador. Alla andra former av blödningar som kan kopplas till KJ:s bostad på något vis är och förblir spekulationer utan faktaunderlag. Vi kan inte ens belägga att han någonsin hämtat henne och tagit med henne hem efter en karateträning. För mig är det mer av rakkniv att då säga att blodet kommer från dessa skador på något vis. Det går dock naturligtvis inte att utesluta att det KAN ha uppkommit på annat vis och därför är denna tejprulle i bästa fall ett indicium eller stödbevis om man så vill.
Citera
2013-11-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vem visste att blodet fanns i bagaget innan förhörsledare nämnde var i bilen blodet återfanns?
det är dock intressant att se hur förhörsledarna dagen innan har manglat om hur man kommer in i bagageluckan och på det sättet lett in KJ på tankarna om bagageutrymmet. men visst det låter inte bra.

Citat:
Ja, ett återkommande namn i FU. Han är inte bara förhörsvittne, han förhör även KJ på sid 1526f.

det måste ju vara jäv att en kompis till AGM förhör MT!?
Citera
2013-11-09, 13:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Jag har tagit fram sakargument, men du är inte intresserad av dem eftersom de visar hur svag din argumentation är. Dina inlägg börjar bli alltmer svårförståeliga. Vad menar du med att åklagare ska påstå och styrka advokaters antaganden om alternativ till åklagarens påståenden?

Advokat Quarrel får givetvis föreslå att taxiföraren kanske teg om att han skjutsade MB och en asiatiska som inte var mordoffret eftersom taxiförare i Boden riskerar att få sparken och bli paria om de vittnar om kundernas förehavanden, åtminstone om kunderna, i det här fallet den aktade samhällsmedborgaren MB, inte är den riktiga gärningsmannen.

Åklagare Silverax hänvisar då till två andra uppmärksammade fall där taxiförare vittnat mot gärningsmän, till synes utan att få sparken, vilket bör tala emot att MB skulle vara gärningsman. Inte minst eftersom advokat Quarrel själv hävdat att taxiförarna som faktiskt vittnade gjorde det mot rätt gärningsmän. Rimligen bör då avsaknaden av en vittnande taxiförare antyda att MB inte är rätt gärningsman, varpå frågan uppstår varför advokaten ens snärjde in sig i ett så långsökt resonemang. Rätten får sen bilda sig en uppfattning om advokat Quarrels antaganden räcker för att väcka rimligt tvivel.

+1

Hela cirkusen blir ju ännu så mycket löjligare som det inte finns minsta lilla indicium som tyder på att VB skulle ha hoppat in i en taxi på Sävastvägen. Det är en fri fantasi som dessutom motsägs av den tidsangivelse som den åtalade hela vägen genom alla förhör lämnat om när VB ska ha gått från lägenheten (kl 21). Det är betecknande för halmstrågreppandet som pågår med sån frenesi här i tråden att när han plötsligt i rättegången förskjuter denna tidpunkt 30 min bakåt så utgår ex.vis Q från att det MÅSTE vara en riktig uppgift han lämnar.
Citera
2013-11-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant fråga, men vi har fortfarande läget att det fanns en annan misstänkt och att inga som helst bevis finns för att MB och VB på något vis skulle ha träffats denna kväll. Du kan ju föreställa dig vad som skulle ha hänt om åklagaren försökt lägga fram "taxispåret" till en tingsrätt - hon hade nog blivit driftkucku i hela domstolssverige.

Dessutom tycks hela tråden ha glömt en fundamental sak: Man må tycka att "jobbig älskarinna" är ett tänkbart motiv för att röja någon ur vägen. Men det är inte något särskilt vanligt eller sannolikt motiv. Visst: Det hände häromåret i Örebro. Men det är inte ett motiv som har på långt när samma styrka som det klassiska "svartsjuk äkta man/sambo" som tidigare hotat och misshandlat offret. Ni har blåst upp detta "motiv" bortom alla rimliga proportioner. Det finns inga hot från MB mot offret dokumenterade och jag kan lova dig att ingen svensk domstol skulle godkänna analogier i stil med "Jamän han hotade ju killen som skulle avslöja dom". Hela "hypotesen" försvagas också av att han faktiskt redan gjort ett partiellt erkännande av att han "strulat" lite med VB och att det inte går att påvisa något slags ekonomiskt motiv. Allt han har gjort går att förklara utifrån figuren "vänsterprasslare som försöker hålla sina sexuella snedsprång hemliga" också, men den förklaringen är ju "tråkig" så den bortser man konstant från hela tiden.
Jag är inte deltagare i "taxispåret".
Sen min uppfattning är att VB går under mer än "jobbig älskarinna". Dels så finns det väl i SMS och datorkopplade konversationer hot från VB avslöja relationen till MBs fru?
Ännu tyngre är att (namn?) VB ex pojkvän, faktiskt gått så långt att han kontaktat MBs fru. Och anta att MB belastar VB för det är väl inte långsökt?
Jag tycker att MB har väldigt starkt motiv. Det starkaste motiv jag kan tänka mig rent av. I MB värld är det VBs fel om hans familj splittras! Även om det ju helt är hans eget fel som inte kunde hålla kuken i styr.
Sen så får vi ju en bild av MB som en person som inte har långt till att brusa upp, hota och ta till våld!
Han erkänner själv han klappar till frun ibland. I FUP finns ju också vittnesmål från tidigare älskarinna där han både hotat och använt våld mot henne och hennes lille son.
Han erkänner sjä
Citera
2013-11-09, 13:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax

Påstå och motstyrka skrev jag. Enkelt exempel:

Påstående och styrkande av åklagaren: Den tilltalade var på brottsplatsen, det finns vittne.
Antagende av advokaten: Han kan ha varit på Torget, vittnet kanske ljuger.
Påstående och motstyrkande av åklagaren: Nej, det finns videofilm från Torget, han var inte där.

Avsaknandet av en vittnande taxiförare antyder inte alls att MB inte är rätt GM. Eftersom en annan man är åtalad, har taxiföraren all anledning att vara tyst och inte sprida skvaller om någon som uppenbarligen inte har med mordet att göra, utan bara var ute och vänsterprasslade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in