2013-11-09, 11:39
Medlem
Fritons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Väldigt många fördomar om Boden. Spelar egentligen ingen roll, folk får tro exakt vad de vill men:

Fördomarna ligger ofta med i spekulationerna som förutsättningar för att spekulationen ska hålla, t.ex inavel. 99% av fördomarna som förekommer stämmer inte alls, vilket gör att teorierna som bygger på den felaktiga fördomen faller platt.

Det är inte mycket inavel i Boden, stan är väldigt omblandad m.ht (bland annat) att det är och har varit en militärstad. Gissar på att inavelnivån är betydligt lägre än genomsnittet för en lika stor stad i landet i övrigt (med det inte sagt att det ändå finns en liten risk/chans att KJ & MB har liknande DNA).

Det är på inget sätt så att en taxichaffis skulle vara så rädd om sitt jobb att han inte säger som det är i ett sånt här fall (skulle naturligtvis kunna finnas undantag på individnivå, precis som med inavelfallet).

När det kommer till bekanta och deras inverkan på varandra, jag är starkt skeptisk till att en polisutredning skulle påverkas så att man undlåter att välja rätt väg pga det.

Det finns många, många till fördomar som inte alls är i närheten av verkligheten och som 'försöker' få Boden att verka som en mystisk stad. Passar givetvis fint in i fantasier, speciellt om man vill skriva en spännande deckare(eller göra detta fall mer exklusivt än det redan är).

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Fruktansvärt mycket fördomar om Boden. De är väl alla 08r som sitter och fantiserar hur det är uppe i norr, vi rider på renar till skola/jobb, alla är släkt med alla osv. Inte ens hälften av de som yttrar sig har nog aldrig satt sin fot i Boden. Tror inte heller att taxi chaffisen är såååå rädd om sitt jobb att han inte skulle berätta en sådan sak, de skulle vara för någon annan anledning så som att han är bästa kompis med MB.
Citera
2013-11-09, 11:42
Medlem
Crazyshurdas avatar
Någon som har någon teori om händerna? Dom återfanns väll aldrig?
Citera
2013-11-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Om du skalar bort alla fördomar och håller dig till det du faktiskt vet (via FUP), stör det dig inte det minsta att MB så snabbt avhandlas? Inte ens för MB:s skull?

Hade jag varit MB hade jag krävt en grundligare undersökning för att bevisa min oskuld.

Ett mycket rationellt önskemål men kanske inte det första man tänker på att begära när kroppen hittas och man blir kallad till förhör. Det mest mänskliga beteendet är nog att vilja hålla allt så långt ifrån sig som möjligt.
Dessutom är det ju så att man inte vet vad polisen vid en husrannsakan kan hitta som sedan anses vara bevismaterial.
Citera
2013-11-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coookies
Herre min jävlar så mycket privatdetektiver det finns här på FB. Man kan inte bli annat än irriterad på er och era konspirationsteorier om MB. Framför allt är jag mest förbryllad över Quarrels agerande i den här tråden. Sjukt mycket props åt dig och din insats på flashback genom tiderna. Dock är all tidigare respekt för dig har tyvärr blivit som bortblåst efter detta fallet. Du beter dig som att du vore nära MTGM och vägrar ta in något som helst som inte tyder på att det var MB som gjorde detta.

Kan du och ditt anhäng mot MB ge er? Men visst, många här är till skillnad från er sakliga person, er allmänheten bevis som stödjer MB-teorin istället för att prata goja och komma på egna trådsanningar. Det ni går på nu är ju rent av löjligt..

Jag lånar MrsMagoo's lista:

Många av er verkar helt bortse från denna rena fakta. Kom ner från era rosa moln uppe i skyn nu och följ den fakta som presenterats. Med denna fakta är det inget tvivel om att KJ blir dömd.

Det skulle vara otroligt intressant om någon FAKTISK bevisning skulle uppstå mot MB för att bringa tvivel på detta. Dock enda det skulle bevisa är att de var två gärningsmän (KJ MB), vad nu de skulle tjäna på det?

Största felaktigheten ni går igenom gällande MB-teorin är planteringen av bevisen i KJs bil;. Ni som påstår att blod blivit planterat här vet inte hur en likhund fungerar. Likhundar reagerar inte alls på en blodfläck som någon smetat dit. Likhundar reagerar på kroppsdelar och lukten därefter. Med andra ord, för att eran teori om planterad bakluckebevisning på något sätt ska stämma innebär detta att MB har tömt KJs baklucka, sedan lagt delar utav VBs kropp i KJs baklucka och låtit dessa vara där inne i några timmar. Sedan har han alltså tagit ut kroppsdelarna och stoppat tillbaka KJs saker?
Visst inser ni själva hur dumt detta låter?

Diskussion är helt underbart, det är varför jag älskar flashback! Men när en tråd om ett brutalt mord skenar iväg åt osakliga och osmakliga teorier om en alternativ GM, trots inget bevis mot denne samt stor bevisning existerar mot MTGM.

Snälla kom med något nytt och konstruktivt om ni fortfarande ska haka upp er på MB. Nu börjar det bli rent ut sagt löjligt!

Största problemet ligger i att åklagare och polis inte rett ut MB tillräckligt. Det är för många frågetecken i fallet för att man kan peka ut en gärningsman. Dels saknas det kroppsdelar, mordplats, kläder, vapen o.sv. Det är fakta.

Vidare saknas klara motiv hos den mt. Visst han kanske är både sjuk och galen och kan ha utfört det utan motiv.

Sen har vi faktiskt VBs älskare, kk, vänsterprassel eller vad vi kan kalla det. De har haft ett förhållande i 1,5 års tid samtidigt som han har varit gift med AN. MB vill avsluta förhållandet men det ville inte VB. Så en konflikt låg mellan dem. Vilket kan ha lett till handgemäng. MB är bevisat benägen att ta till fysiskt våld. AN har visat tydliga tendenser på aggression gentemot VB.

Fattar du fortfarande inte varför vi vill ha en fullständig utredning av MB? I mina ögon kan han vara gärningsmannen.
Och så länge vi inte kan säga att KJ är det till 100% så vet vi inte vem som är det.

Hur vet du vad som hänt? Det finns för många kansken här. Vi vet ju inte ens hur KJ är funtad och hur han tänker. Han kanske hittade kroppen med ben och allt, får för sig att flytta benen till huset för att de ska hitta VB. Jag vet, ologiskt för dig och mig, men kanske en logisk miniplan för KJ.

KJ K A N mycket väl vara mördaren, ensam också. Men tills det är bevisat så vill jag att alla möjligheter ska redas ut.
Åklagarna har inte gjort ett bra jobb, det erkänner de själva också. Tag bara sängen som exempel...
Citera
2013-11-09, 11:58
Medlem
Citat:
Herre min jävlar så mycket privatdetektiver det finns här på FB. Man kan inte bli annat än irriterad på er och era konspirationsteorier om MB. Framför allt är jag mest förbryllad över Quarrels agerande i den här tråden. Sjukt mycket props åt dig och din insats på flashback genom tiderna. Dock är all tidigare respekt för dig har tyvärr blivit som bortblåst efter detta fallet. Du beter dig som att du vore nära MTGM och vägrar ta in något som helst som inte tyder på att det var MB som gjorde detta.

Kan du och ditt anhäng mot MB ge er? Men visst, många här är till skillnad från er sakliga person, er allmänheten bevis som stödjer MB-teorin istället för att prata goja och komma på egna trådsanningar. Det ni går på nu är ju rent av löjligt..

Många av er verkar helt bortse från denna rena fakta. Kom ner från era rosa moln uppe i skyn nu och följ den fakta som presenterats. Med denna fakta är det inget tvivel om att KJ blir dömd.

Det skulle vara otroligt intressant om någon FAKTISK bevisning skulle uppstå mot MB för att bringa tvivel på detta. Dock enda det skulle bevisa är att de var två gärningsmän (KJ+MB), vad nu de skulle tjäna på det?

Största felaktigheten ni går igenom gällande MB-teorin är "planteringen av bevisen i KJs bil". Ni som påstår att blod blivit planterat här vet inte hur en likhund fungerar. Likhundar reagerar inte alls på en blodfläck som någon smetat dit. Likhundar reagerar på kroppsdelar och lukten därefter. Med andra ord, för att eran teori om planterad bakluckebevisning på något sätt ska stämma innebär detta att MB har tömt KJs baklucka, sedan lagt delar utav VBs kropp i KJs baklucka och låtit dessa vara där inne i några timmar. Sedan har han alltså tagit ut kroppsdelarna och stoppat tillbaka KJs saker?

Diskussion är helt underbart, det är varför jag älskar flashback! Men när en tråd om ett brutalt mord skenar iväg åt osakliga och osmakliga teorier om en alternativ GM, trots inget bevis mot denne samt stor bevisning existerar mot MTGM.

Snälla kom med något nytt och konstruktivt om ni fortfarande ska haka upp er på MB. Nu börjar det bli rent ut sagt löjligt!

Tack för dina klarsynta ord
Jag håller fullt och fast med; de konspirationsteorier som florerar är helt otroliga! Att press och media skulle strunta i att skriva och utreda enperson pga kontakter. Vilket otroligt nonsens.

Och planterade bevis...svammel.

Detta är en stor fullgjord utredning där kompetenta professionella, inkl Riks. Krim, har gjort ett gediget arbete och ändå vägrar folk se detta! Skulle vi amatördeckare sitta på sanningen och plötsligt hitta rätt person??? Alla de trådar som vi vrider och vänder på har de professionella också gjort och de bevis som finns är den åtalade som GM!
Ingenting mer än i KJ:s och försvarsadvokatens fantasi tyder på att någon skulle planterat bevis!
Det stöder både polisen och de åklagade också. Från säker källa vet jag att MB var misstänkt under en period men senare avskrevs.

Bevis finns men frågan är om det räcker att fälla den åtalade, men det är en annan femma.
Skulle MB bli fälld på bevis så kan jag säga att jag hade fel men tills dess så tror jag med hundra % riktighet att det är KJ, men utesluter inte inblandning av annan person som KJ skyddar!
Citera
2013-11-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror som sagt att det är betydligt mer troligt att MB har lejt någon annan att mörda VB. Alltså inte alltför troligt att MB´s DNA skulle hittas på VB.

- MB visste att misstankar skulle riktas mot honom.
- MB har hotat folk med Hells Angels.
- MB har sagt att han kan leja någon annan att döda åt honom.
- MB har dödshotat VB vid två tillfällen, som vi känner till iaf.
- MB har sagt saker i stil med att de som jävlas med honom skall han döda, och att familjen Berg ställer upp för varandra då.
- Med mera, med mera.

- MB har bevisligen kontakter inom Hells Angels.
- MB´s bror (eller kusin?) TB är jägare som arbetar (arbetat?) med att ta bort slaktavfall.

Det handlar inte om att skydda MB, du kan sätta vilka initialer som helst där, förrutom Agda67 kanske. Men hur många tror du jagar här uppe? Har kunskap att stycka? Har hotat med HA? Känner någon, som känner någon, inom HA? (Ja, det räcker gott och väl för att vräka ur sig "Jag skickar HA på dig".
Detta med att RL skulle vara sån HA-lirare, och han och MB är dödspolare, kan likaväl vara som så att dom är barndomspolare, och därför är vänner på sociala medier, hur vet ni att dom överhuvudtaget har någonting med varandra att göra idag? Och är jag medlem i HA för att jag gillar en sida på FB?

Släpp detta biker-spår någon gång, det är bara barnsligt.

Dessutom, om MB känner att han inte har någonting att dölja (förutom förhållandet, som redan är vida känt), varför skulle han ej kunna sälja sina bilar precis exakt hur, var och när han vill?
Citera
2013-11-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du pratar om "sakliga" argument, men kommer inte med ett enda sakligt argument själv. Det är bara en massa beskrivningar av en person med funktionshinder som inte visar på att han är mördare, samt antaganden.

Det sakliga argumentet är att du kan utesluta alla utom de psykotiska - dårarna.
Gör man det ändå är det nog bara som ren underhållning man debatterar eller har ett egenintresse av att alltid vara motvallskärring
All handling och all statistik om styckmord och dess utövare talar för det som sitter där nu är rätt.
Då har vi ändå inte sagt något om den tunga bevisningen.

Jag läser med intresse de inlägg där du har kunskap. Men MB envisheten förstår jag inte.
Av sakliga skäl.
Citera
2013-11-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns knappt 4 miljoner vuxna män i Sverige. Grad +1 betyder att sannolikheten för match ligger mellan 1/6 - 1/100. Det betyder att ca 39.000-650.000 män i Sverige matchar DNA:t. Kan inte MB finnas bland dessa?

Tillägg: Sannolikheten ökar med tanke på att ingen av männen har, såvitt känt, invandrade förfäder, och de bor geografiskt nära varandra. Det kan inte ens uteslutas att MB är KJ:s biologiska far.

Nja, sannolikheten definierad för +1 bevis är 1/100 till 99/100. Detta innebär att tolkningen av beviset är att samma match skulle erhållas för 40.000 till 3.960.000 andra män i Sverige tolkningsmässigt.

Studerar man sedan beviset för vad det är så är under antagandet om en random fördelning av markörer i populationen (ej ett antagande som får anföras som bevis) antalet män med samma match minst 200.000. I praktiken så är det som så att fördelningen för sådana gener är allt annat än random och ju mer likformig ju mer homogen och inavlad en population är. Dvs. det finns avsevärt fler än 200.000 män i Sverige som ger match på den bevisnivån men avsevärt färre än 3.960.000 män.

Sedan är det väl som så att i Sverige så har vi 9.5 miljoner invånare och kring 1 miljon till icke invånare bosatta i Sverige samt någon miljon som är bosatta utomlands varför DNA matchning siffror måste jämföras mot siffrorna 5 miljoner män respektive 5.5 miljoner män och 4 miljoner män.
Citera
2013-11-09, 12:01
Moderator
OYs avatar
Om tejprullen i badrummet har medförts vid mord, styckning eller emballering, borde inte Uno ha markerat den isf, men det gjorde han inte.
Citera
2013-11-09, 12:04
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyshurda
Någon som har någon teori om händerna? Dom återfanns väll aldrig?
Leker man med tanken att benen placerades i ödehuset för att ge någon typ av alibi till KJ, alltså att benen placerades där när KJ inte själv kunde gjort det, så kan man fantisera om att det blir en liknande fortsättning med händerna. Säg att händerna nu dök upp i ett paket postat till en tidningsredaktion. Det skulle röra om i grytan.
Citera
2013-11-09, 12:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Det skulle vara otroligt intressant om någon FAKTISK bevisning skulle uppstå mot MB för att bringa tvivel på detta. Dock enda det skulle bevisa är att de var två gärningsmän (KJ+MB), vad nu de skulle tjäna på det?

Största felaktigheten ni går igenom gällande MB-teorin är "planteringen av bevisen i KJs bil". Ni som påstår att blod blivit planterat här vet inte hur en likhund fungerar. Likhundar reagerar inte alls på en blodfläck som någon smetat dit. Likhundar reagerar på kroppsdelar och lukten därefter. Med andra ord, för att eran teori om planterad bakluckebevisning på något sätt ska stämma innebär detta att MB har tömt KJs baklucka, sedan lagt delar utav VBs kropp i KJs baklucka och låtit dessa vara där inne i några timmar. Sedan har han alltså tagit ut kroppsdelarna och stoppat tillbaka KJs saker?

Att MB hamnar i hårkorset är väl inte så konstigt ? Han hade motiv att röja Vatchareeya ur vägen och möjlighet att göra det, vilket hans brist på alibi kan ge en fingervisning om, hustruns alibi för maken får man ta för vad det är värt, dvs ingenting. Ingen i tråden pekar ut MB som delaktig i mordet på VB även om misstankar i hans riktning med all rätt framförs. Att inte plocka ner MB till sista skruven och analysera det man hittar är ju hårfint nära tjänstefel även om man är välvilligt inställd till MB vilket många i Boden verkar vara. Men skilj på sak och person.
Citera
2013-11-09, 12:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det sakliga argumentet är att du kan utesluta alla utom de psykotiska - dårarna.
Gör man det ändå är det nog bara som ren underhållning man debatterar eller har ett egenintresse av att alltid vara motvallskärring
All handling och all statistik om styckmord och dess utövare talar för det som sitter där nu är rätt.
Då har vi ändå inte sagt något om den tunga bevisningen.

Jag läser med intresse de inlägg där du har kunskap. Men MB envisheten förstår jag inte.
Av sakliga skäl.
Det du kallar sakligt argument är inte ett sakligt argument, för du har inget stöd för det. Tvärtom, det finns inget som tyder på att det var en psykotisk dåre som dumpade Holger. https://www.flashback.org/t2199958 En defensiv styckning behöver man inte vara dåre för att utföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in