2013-11-09, 00:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sorry glömde bland annat hänger upp åtalet på, som ska styrka att det är K som mördat V.

Du verkar otroligt oinsatt i det här åtalet.

Blod från mordoffret på flera ställen i misstänktes bil.
Hans fingeravtryck på en plastpåse i bilen som har mordoffrets blod på påsen.
Likhundsmarkering i misstänktes bil.
Misstänktes kontakt DNA på offrets vrist.
Hans arbetshandskar i hans bil med hans DNA inuti handskarna, och offrets blod på utsidan handske.
Samma slags tejp som fanns på offret återfanns i hans bostad med offrets blod på-

Vad är det som man hänger upp åtalet på?
Var befanns sig den mördade den kvällen hon slutade ha kontakt med sin omgivning?
Var befann sig offrets mobiltelefon den sista kvällen?

Vem visste att blodet fanns i bagaget innan förhörsledare nämnde var i bilen blodet återfanns?
Vem ljög i förhör? Och vem ljuger om sin fysik?

Du kan sluta med fantasier som tvivel det handlar mer om att någon annan inte kan ha mördat VB.
Och det är alltså så att ett visst tvivel alltid finns även om det inte är tillräckligt för att inte fälla honom för mord. Tvivel är något som har en gradering och det bör man fundera över.

Uteslutande av annan gärningsman duger bra här.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-09 kl. 00:19.
Citera
2013-11-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
....sen anser många med mig att hundar ej kan söka på mer än kadaver...allt annat en myt.

Källa på det tack.
Citera
2013-11-09, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Vad du säger är värt som vatten ungefär.. Noll.

haha.... kadaver (ej mänskligt)....inget annat!!.... (du har sett för mycket australian border control)
Citera
2013-11-09, 00:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Faktum är väl i en större random population, säg 100.000 individer från hela planeten jorden så har omkring 5% samma Y:s, meden i en inavlad ort som Boden så kan upp till 50% ha samma Y:s. Detta särskilt om KJ:s förfäder bott på orten sedan säg 1700-talet.

Nej, nu gör du samma fel som jag gjorde inledningsvis. Du tänker på de s.k. haplogrupperna, men här är en mer finkornig nivå än så.

Dessutom är inte Boden inavlat i den meningen du försöker få det till. Det är ju en garnisonsstad och militärer är som kanske bekant en yrkesgrupp som får flytta mycket i jobbet.

På 1500-talet fanns det f.ö. 7 hemman i Boden. Skulle MB och KJ mot förmodan båda vara urbodensare på fädernet så är det alltså ända bara 1/7 att de har samma förfader (i princip) från den tiden och OM de har det så är sannolikheten bara nånstans runt 25% på den sjundedelen att de fortfarande har samma Y-kromosomala DNA. OM bara rätten förstår det här tror jag att det kommer att duga gott som stödbevisning.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers

Klart att denna Sanna inte är en kvinna, snarare en som gör ett dubbelspel?

Säkert inte för att man har åskiter snarare för att vederbörande sitter och har tråkigt.

Är det mig du menar?
Citera
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Så med ditt resonemang kan man inte träffa högre än +1?
Ska kolla upp det här direkt.
Det stämmer att en sådan träff aldrig värderas högre än grad +1 på SKLs sannolikhetsskala och det beror på att den inte duger till att säga något med högre sannolikhet än så. Inte ens om träffen är perfekt duger den till det och här vet vi inte hur bra träffen var. Den kan ha varit partiell och passat in på betydligt mer människor än en fullständig träff och ändå värderats till grad +1.

Edit. Hade sannolikheten att binda rätt person med en sådan träff varit så hög som vissa tror kunde SKL göra det lätt för dig och ge den grad +4 med reservation för manliga släktingar. Det gör de inte och det finns det säkert en anledning till.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-11-09 kl. 00:33.
Citera
2013-11-09, 00:26
Medlem
Mkt intressant...varför fasttejpat pappersark i bagageluckan?
Det har inte KJ nämnt ngt om, eller har han i FUP?

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7935333

Här är filmen

http://www.tv3.se/efterlyst/här-hittar-polishunden-blodspår-efter-vatchareeya
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-11-09 kl. 00:31.
Citera
2013-11-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var inte Hamilkars uppfattning. Jag vet inte inte MB:s eller KJ:s släktträd, men det har ju i vart fall inte kommit fram att de skulle vara sysslingar eller något sådant. Du kan väl utreda saken själv om du är intresserad, personligen tror jag att sannolikheten att de är släktingar i rakt fäderna OCH att ingen av deras Y-kromosomala linjer har muterat sen den gemensamma förfadern är VÄLDIGT liten. Alldeles bortsett då från blodet i bilen, likdoften och allt annat som du gång på gång på gång låtsas som att de inte existerar.
Det verkar som att denna tråd har blivit en sluggerfest mellan amatörgenetiker. Jag bidrar: hur sannolikt är det att just någon av de 17 short tandem repeats som SKL för närvarande analyserar vid Y-kromosomal DNA-analys har muterat? Bland ca 20 000 gener i genomet eller 3 miljarder baspar...
Citera
2013-11-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
schönbeck och Bergström dessa fina damer mellan 45-49 år...den ena bor på bergnäsets finaste delar, och den andre bor på östermalms dito i luleå.... om jag skall vara allvarlig (jag menar att KJ är oskyldig)
så har dessa matriarker skött sina kort halvdåligt!! dessa "mature" damer skall vara så glada att pajassen
Bo Forssberg vart med i matchen....med en riktigt vass försvarsadvokat som olsson hade detta vart en 6-0 match!

Detta kan jag hålla med om även fast jag tror att KJ är skyldig/delvis skyldig. Pga avsaknad av vissa vitala detaljer så har KJ fortfarande chans att gå fri ur detta även fast han är skyldig, dock tror jag chansen till detta är oerhört låg med denna tomte till advokat. Med Olsson eller Hurtig som kapten för skeppet så hade nog åklagarsidan fått ganska stora problem.

Jag har själv personlig erfarenhet av Björn Hurtig och det var en fröjd att ha honom vid min sida med tanke på vad man blev tilldelad för praktikant som offentlig försvarare.
Citera
2013-11-09, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ja det är såna här saker som jag tycker är så konstigt att åklagaren hänger upp åtalet på, om man har så svag bevisning (förutom blodet i bagageluckan) så måste man ha en berättelse i åtalet som även innefattar ett trovärdigt motiv.
Som GW brukar säga: motiv är en lyx för den polisiära överklassen. Antingen ärvdet såbsjälvklartbatt man hittar rätt ändå, eller så är det så knäppt att det aldrig går att gissa sig till.
Citera
2013-11-09, 00:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja det är såna här saker som jag tycker är så konstigt att åklagaren hänger upp åtalet på, om man har så svag bevisning (förutom blodet i bagageluckan) så måste man ha en berättelse i åtalet som även innefattar ett trovärdigt motiv.

Motiv behöver man inte bevisa från åklagarhåll det kan vara bra att komma ihåg.
Citera
2013-11-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Så med ditt resonemang kan man inte träffa högre än +1?
Ska kolla upp det här direkt.

Inte när det gäller Y-kromosomalt dna. Det kan ALDRIG bli högre än +1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in