Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-04, 20:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
<klipp>Någon som vet vad som gått fel? Har jag använt mjölig potatis när jag borde använt fast, eller vice versa? Vilken potatis rekommenderas normalt sett till Janssons?

Till gratäng (som janssons) så är alltid en fast potatis att föredra. Och maten är klar när potatisen är mjuk, använd en sticka och inte en klocka. Tja, en gaffel går ju åxå om du inte har en sticka...
Citera
2013-11-04, 22:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Gjorde en Janssons frestelse igår och den blev inte lika bra som den brukar. Jag minns inte om jag brukar använda fast eller mjölig potatis. Denna gång vet jag inte vad jag fick tag i för potatis, eftersom det var i lokala turkbutiken där de bara hade en sorts potatis och det stod inte om det var fast eller mjölig. Jag gissar att frestelsen inte blev helt 100 pga potatisvalet (eller bristen på val i detta fall). Den blev mjuk och så, men själva potatisen smakade lite som att den var rå, trots att den varit inne i ugnen 45 minuter som jag brukar. Någon som vet vad som gått fel? Har jag använt mjölig potatis när jag borde använt fast, eller vice versa? Vilken potatis rekommenderas normalt sett till Janssons?
Brukar köra främst på Asterix, den med röda skalen, den funkar bra.
Citera
2013-11-05, 09:05
Medlem
Jag har en oöppnad förpackning mellanlagrad prästost från skånemejerier i kylen. Blir det lagrad av att ligga så? När är det bäst att äta den?
Citera
2013-11-05, 10:13
Medlem
Citat:
Gjorde en Janssons frestelse igår och den blev inte lika bra som den brukar. Jag minns inte om jag brukar använda fast eller mjölig potatis. Denna gång vet jag inte vad jag fick tag i för potatis, eftersom det var i lokala turkbutiken där de bara hade en sorts potatis och det stod inte om det var fast eller mjölig. Jag gissar att frestelsen inte blev helt 100 pga potatisvalet (eller bristen på val i detta fall). Den blev mjuk och så, men själva potatisen smakade lite som att den var rå, trots att den varit inne i ugnen 45 minuter som jag brukar. Någon som vet vad som gått fel? Har jag använt mjölig potatis när jag borde använt fast, eller vice versa? Vilken potatis rekommenderas normalt sett till Janssons?

Jag brukar lägga över folie och köra 2-3 timmar på lite lägre temperatur då krämar det mesta till sig
Citera
2013-11-05, 10:48
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Jag har en oöppnad förpackning mellanlagrad prästost från skånemejerier i kylen. Blir det lagrad av att ligga så? När är det bäst att äta den?
Ja, det går att lagra den så. Titta till den lite då och då, vissa ostar börjar mögla även om de är vakuumförpackade. Möjligt att den bör vändas med jämna mellanrum också, jag har inte så stor erfarenhet av detta själv. Tid har jag ingen aning om men den bör nog ligga ett halvår åtminstone om du skall få någon effekt.
Citera
2013-11-05, 11:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag brukar lägga över folie och köra 2-3 timmar på lite lägre temperatur då krämar det mesta till sig

Jag gör nåt liknande, dock så har jag lite udda recept.

Riven potatis (fast eller mjölig spelar mindre roll som jag gör den, rives på grova sidan på ett vanligt rivjärn)
Varvas med finhackad lök och ansjoviskryddad sill (dom är mycket mildare än "äkta" vara så man kan ha i mer ) börja och avsluta med potatis.
Blanda spadet från sillen med grädde och häll över.
Täck över och grädda till nästan klart.

Toppa med ett tunt lager smör (hyvlar smöret med osthyveln och lägger över) och lite ströbröd och grädda färdigt så att utan får färh och blir knaprig.
Citera
2013-11-05, 13:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Min var absolut krämig, nästan lite FÖR krämig på något vis . Dock var det fortfarande lite smak av rå potatis i den. Jag tror det var att jag fått tag i tråkig potatis, och tror att jag ska testa med fast potatis köpt i en riktig affär nästa gång.
Citera
2013-11-05, 19:59
Bannlyst
Hur blir köttfärsrätter om man inte har någon lök? Tänkte just göra en moussaka inför imorgon, men så upptäckte jag att jag inte har någon lök hemma. Blir det för tråkigt eller?
Citera
2013-11-05, 23:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Hur blir köttfärsrätter om man inte har någon lök? Tänkte just göra en moussaka inför imorgon, men så upptäckte jag att jag inte har någon lök hemma. Blir det för tråkigt eller?
Funkar bra.
Citera
2013-11-07, 13:11
Medlem
lugna ner digs avatar
Tänkte bjuda på helstekt entrecote med rostade rotfrukter (potatis, morot, rotselleri, kanske rödbeta) och sparris. Är lite osäker på såsen. Funderar på att göra en whiskeysås men jag har ingen whiskey. Kan lagrad rom funka eller är det för sött? Kanske borde satsa på en rödvinssås istället?
Är lite ovan att laga mat till flera så detta kanske går åt helvete.
Citera
2013-11-07, 13:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tänkte bjuda på helstekt entrecote med rostade rotfrukter (potatis, morot, rotselleri, kanske rödbeta) och sparris. Är lite osäker på såsen. Funderar på att göra en whiskeysås men jag har ingen whiskey. Kan lagrad rom funka eller är det för sött? Kanske borde satsa på en rödvinssås istället?
Jag kan inte svara på hur det blir med rom istället för whiskey, men jag kan ändå säga att jag tror en rödvinssås passar utmärkt som tillbehör.
Citera
2013-11-07, 13:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Hade valt en rödvin, bea eller en yoghurtsås för syrlighetens skull.

Saft från ½-1 citron efter smak
1-2 msk olivolja
1 nypa salt och peppar
En pressad vitlöksklyfta
Typ 3-4 dl Grekisk/(Turkisk addera lite mer olja för konsistensens skull) yoghurt

Örtkrydda efter smak, dragon gillar jag och en dutt honung om man vill söta den lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in