Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-29, 21:15
Medlem
irrblosss avatar
Ingen livsviktig fråga, men iaf. Jag brukar använda rapsolja (eller smör, eller en kombination) när jag steker. För ett par dagar sedan när jag skulle köpa rapsolja var den slut så jag tog matolja istället, som jag aldrig har använt. Till min förvåning verkar det som att matolja leder värmen mycket bättre. Allt jag har stekt med matolja går mycket snabbare att steka klart. Kan det stämma? Har matolja bättre värmeledande egenskaper eller nåt?
Citera
2013-04-29, 22:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag trodde att ädelost var synonymt med grönmögelost, och wikipedia håller med mig. Det innebär alltså att det inte går att göra ädelostsås utan mögelost. Är det någon speciell sorts ädelost (Kvibille?) ni menar när ni använder ordet?
Jag tittade också, tänkte att oj, har jag haft fel...
Kan det vara att ädelost är på komjölk, och grönmögel på annan mjölk?
Citera
2013-04-29, 22:16
Medlem
Citat:
Jag trodde att ädelost var synonymt med grönmögelost, och wikipedia håller med mig. Det innebär alltså att det inte går att göra ädelostsås utan mögelost. Är det någon speciell sorts ädelost (Kvibille?) ni menar när ni använder ordet?

För att svara på frågan, så går det säkert utmärkt att göra såsen på Saint Agur.

Jag tänkte också så men orkade inte skriva .
Citera
2013-04-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag tittade också, tänkte att oj, har jag haft fel...
Kan det vara att ädelost är på komjölk, och grönmögel på annan mjölk?

Nej det är samma. Ädelost är ett dåligt namn tycker jag
Citera
2013-04-29, 22:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

För att svara på frågan, så går det säkert utmärkt att göra såsen på Saint Agur.

"Ädelost" för mig är alla former av mögelostar oavsett om det är vitmögel eller grön/blå.
Citera
2013-04-30, 10:46
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag har aldrig tänkt på det. I butiken så heter de antingen xxx-mögelost eller ädelost. Så jag har helt enkelt använt den benämningen när jag talat om ostarna.

Detta hittade jag på det världsomspännande internätet:
"Mögelost är ostar med alla olika sorters mögel. Ädelost är en svensk beteckning på grön- och blåmögelost."

Man lär sig något nytt varje dag...
Citera
2013-05-02, 16:15
Medlem
Vad kan man göra med fryst saltrulle?
Citera
2013-05-02, 16:34
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast

tina och ha på macka eller kanske till någon sallad?
Citera
2013-05-02, 16:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast

Halvtina den och skär tunna skivor att ha på mackorna. Eller piffa upp en sallad med det.
http://svenska.yle.fi/recept/2010/10/27/gravad-saltrulle-pa-alg

Tror den kan vara lite för salt om man steker/halstrar större bitar, men du kan ju alltid testa.

Jag brukar köra skivrester på pinne över öppen eld på jakten, men vissa blir alldeles vita av salt när dom halstras...
Senast redigerad av christery 2013-05-02 kl. 16:39.
Citera
2013-05-02, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Saltrulle är kanon som en variant på lapskojs. Dvs blandat med potatismos och toppat med rostad eller karamelliserad lök. Till det har man förstås inlagda rödbetor och dricker öl.

~Paul~
Citera
2013-05-02, 21:43
Medlem
eternussermos avatar
Hade matgäster och det blev över tre stekta bitar Entrecote, funkar det att frysa in dem och sen tina upp/steka på, och hur länge ska de tinas på ett ungefär?
Senast redigerad av eternussermo 2013-05-02 kl. 21:47.
Citera
2013-05-02, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hade matgäster och det blev över tre stekta bitar Entrecote, funkar det att frysa in dem och sen tina upp/steka på, och hur länge ska de tinas på ett ungefär?
Bästa är att tina i minst ett dygn i kylskåp. Själv skulle jag göra en hyfsad pytt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in