Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-20, 11:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Av den anledningen så köper jag endast små plommontomater i ask nu för tiden, eller små körsbärstomater ifall inga små plommontomater i ask finns. Visst, man kan även åka på bottennapp när det gäller de små tomaterna, men överlag så håller de riktigt bra kvalite. Många gånger är det faktiskt så att de små askarna för en tia smakar bättre än de riktigt svindyra stora svarta tomaterna.

De är ett helvete att skålla och skala dock, men jag har även gjort det.

Jag brukar också köpa plommon/körsbärstomater som jag sedan bara delar på mitten eller i 4 bitar och hivar i (ids inte skålla/skala och ha mig dock utan tvättar bara av dom), hittade riktigt fina körsbärstomater på kvist på lidl får ~10kr asken, vill gärna ha med kvist för då kan man skrubba kvisten och slänga i den fär att få extra mycke tomat "arom" (testa att lukta på kvisten vs tomaten, den fina doften ligger till stor del i kvisten) sen lyfter man bara ur den innan man serverar.
Citera
2013-01-20, 11:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag brukar också köpa plommon/körsbärstomater som jag sedan bara delar på mitten eller i 4 bitar och hivar i (ids inte skålla/skala och ha mig dock utan tvättar bara av dom), hittade riktigt fina körsbärstomater på kvist på lidl får ~10kr asken, vill gärna ha med kvist för då kan man skrubba kvisten och slänga i den fär att få extra mycke tomat "arom" (testa att lukta på kvisten vs tomaten, den fina doften ligger till stor del i kvisten) sen lyfter man bara ur den innan man serverar.
Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Tackar för tipset, det visste jag faktiskt inte.
Citera
2013-01-20, 13:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Satan vad aggressiv du var då.

Det var inte så jag menade men jag tycker faktiskt att de konserverade har blivit så himla bra de senare åren så de utklassar nästan de färska året runt.

Ähh, skit i mig, har inte sovit bra på säkert en vecka. Jag är snäll om jag får sova.

Puss på dig.
Citera
2013-01-20, 14:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Av den anledningen så köper jag endast små plommontomater i ask nu för tiden, eller små körsbärstomater ifall inga små plommontomater i ask finns. Visst, man kan även åka på bottennapp när det gäller de små tomaterna, men överlag så håller de riktigt bra kvalite. Många gånger är det faktiskt så att de små askarna för en tia smakar bättre än de riktigt svindyra stora svarta tomaterna.

De är ett helvete att skålla och skala dock, men jag har även gjort det.

Kör på kvist, men det kanske är samma. Har aldrig provat skala, men kan tänka mig att det är som att skala vaktelägg - inte vidare enkelt.

har inte kollat på asken vad jag köper, men kvisttomaterna är lättare att hantera i stekpannan. Gillar inte att jaga små ärtor runt med en gaffel heller, detta blir nog likadant utan kvist.
Citera
2013-01-20, 16:06
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Självklart så kan man inte ersätta alla färska tomater med konserverade. Ska man göra en salsa verde, en tomatsallad eller bara grilla en tomathalva så måste man så klart använda färska. Det jag brukar göra är att jag sockrar dem lite för att få dem att smaka lite mer som de ska i alla fall.
Har du tomat i din Salsa Verde? Vore intressant med ett recept.
Citera
2013-01-20, 16:31
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Om man lyssnar till Heston Blumental så menar han att kvisten inte tål värme utan att släppa ful smak, så han kyler tomatsåsen, har i kvisten, låter vila något dygn i kyl och använder SEN såsen.
Citera
2013-01-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Har du tomat i din Salsa Verde? Vore intressant med ett recept.

Har gjort ett par gånger med gröna tomater. Antar att du menar att det inte riktigt är salsa verde då och det kanske du har rätt i. Jag har också några gånger ersatt tomatillos med tomater och physalis.

För övrigt är våra vanliga tomater i det närmaste gröna tomater i smaken.
Citera
2013-01-20, 16:50
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Har gjort ett par gånger med gröna tomater. Antar att du menar att det inte riktigt är salsa verde då och det kanske du har rätt i. Jag har också några gånger ersatt tomatillos med tomater och physalis.

För övrigt är våra vanliga tomater i det närmaste gröna tomater i smaken.
Nja, jag tänkte nog mest att du hade någon rolig variant. Sant att tomaterna suger i stort sett jämt, i maten har jag nästan uteslutande burktomater.
Citera
2013-01-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nja, jag tänkte nog mest att du hade någon rolig variant. Sant att tomaterna suger i stort sett jämt, i maten har jag nästan uteslutande burktomater.

Ja tycker det är sjukt gott med urkärnade tomater, limesaft, koriander, lite hackad schalottenlök, chili, socker salt och peppar.
Citera
2013-01-22, 13:05
Medlem
4 frysta kycklingfileér i ugn
insatta på 200 graders ugnsvärme
och med creme fraiche och youghurttäcke ovanpå

vad tror ni om tillagningstid?
(glömde försteka kycklingen innan-kommer jag bli sjuk?? :O)

Tacksam för hjälp-tycker att det är asläskigt att tillaga kyckling :P

mvh/malbes
Citera
2013-01-22, 22:46
Medlem
irrblosss avatar
Jag tänkte försöka ge mig på ett recept på "äkta" bolognese som jag hittade på nätet. En ingrediens är pancetta som ju är någon typ av lufttorkat fläsk/bacon. Vad ersätter jag det med lämpligast? Kanske finns det att köpa äkta importerad pancetta i Östermalmshallen eller vid någon manuell charkdisk för 1500:-/kg, men om man inte får tag i det, vad ersätter man det lämpligast med?

Edit: När vi ändå håller på med receptet så ska det vara rödvin i också. Eftersom jag är nykterist har jag ingen koll på viner, och brukar köra med matlagningsvin från ICA, men om man ändå ska lägga ner lite tid på att försöka få till lite autentiska italienska smaker så kanske ni kan tipsa om ett riktigt rödvin som skulle passa bra i en bolognese?
Senast redigerad av irrbloss 2013-01-22 kl. 22:49.
Citera
2013-01-22, 23:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tänkte försöka ge mig på ett recept på "äkta" bolognese som jag hittade på nätet. En ingrediens är pancetta som ju är någon typ av lufttorkat fläsk/bacon. Vad ersätter jag det med lämpligast? Kanske finns det att köpa äkta importerad pancetta i Östermalmshallen eller vid någon manuell charkdisk för 1500:-/kg, men om man inte får tag i det, vad ersätter man det lämpligast med?

Edit: När vi ändå håller på med receptet så ska det vara rödvin i också. Eftersom jag är nykterist har jag ingen koll på viner, och brukar köra med matlagningsvin från ICA, men om man ändå ska lägga ner lite tid på att försöka få till lite autentiska italienska smaker så kanske ni kan tipsa om ett riktigt rödvin som skulle passa bra i en bolognese?
Rökt sidfläsk är väl det vanligaste vi svenskar brukar ersätta pancettan med. Funkar alldeles utmärkt tycker jag. Dessutom är rökt sidfläsk billigt, och gott till så mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in