Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-21, 19:35
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Fråga
Kan man dricka vattnet som har kokt tillsammans med ägg? Eller kan man koka grönsaker tillsammans med ägg?
Smaka så märker du!
Citera
2010-02-21, 23:34
Medlem
Citat:
Fråga
Kan man dricka vattnet som har kokt tillsammans med ägg? Eller kan man koka grönsaker tillsammans med ägg?
Som ovanstående. Klart att du kan dricka det, men det är ju inte säkert att det smakar så gott.
Det kan finnas smuts på ägget som släpper i vattnet, även en bit av skalet kan ha lösts upp.
Citera
2010-02-21, 23:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyR0
Någon som har ett förslag på något trevligt man kan göra med ett par fina fläskkotletter? Har ett ganska begränsat studentkök men de flesta vanliga kryddor, råvaror och såser finns.
Ge dem stekyta, sedan häller du på buljong eller grädde och låter dem brässera. Salt och vitpeppar duger gott, någon örtkrydda om du har. Det är lätt att fläskkött blir torrt, så ta det varligt. Red sedan buljongen så har du en smarrig sås.
Citera
2010-02-22, 01:05
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Fråga

Klart du kan. Man kan tom dricka kokt snö om den inte är gul.
Jag har en gammal snuskburk med spritbrännare från försvarets överskott att ta till vid strömavbrott och liknande att laga mat i, det borde alla ha.
Citera
2010-02-22, 04:12
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag såg att en korridorare kokade ris till matlådor, och då hade han i ett ägg i riset i varje låda. Varför gör man det, är det inte farligt med råa ägg?

Det gav mig för övrigt idén att koka ris, och sedan steka det blandat med ett par ägg - kan det vara något tro?

Jag brukade halvt leva på kokt ris(jasmine ris) och sen löskoka några ägg och sedan mosa ihop det lite, krydda med valfritt. Jag körde med svartpeppar och aromat. Mättar och är sjukt billigt :P
Citera
2010-02-23, 15:39
Medlem
Rostadvåfflas avatar
FRÅGA

Detta är en fråga som har gäckat mig i åratal. Varför blir den första pankakan alltid dålig och helt åt helvete? Har det med kosmos eller har jag retat upp någon gammal krigsgud?
Citera
2010-02-23, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rostadvåffla
FRÅGA

Detta är en fråga som har gäckat mig i åratal. Varför blir den första pankakan alltid dålig och helt åt helvete? Har det med kosmos eller har jag retat upp någon gammal krigsgud?
Antingen kan man låta bli att ha fett i pannan och då fastnar den som f-n. Eller så slänger man i en klick smör och då blir den alldeles för fet.
Från andra pannkakan är det lagom med fett.
Citera
2010-02-23, 16:08
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Antingen kan man låta bli att ha fett i pannan och då fastnar den som f-n. Eller så slänger man i en klick smör och då blir den alldeles för fet.

Kan också bero på att pannan är för kall eller för varm
Citera
2010-02-23, 16:09
Bannlyst
Citat:
Frågan är kanske inte enkel, men förhoppningsvis snabb.
Finns det någon som vet hur snabbt det går för temperaturstegring i olika stadier av ugnslagning av kött?
Det känns som stegringen från 10-30 går väldigt mycket långsammare än från 50-70 om man lagar fläskkött.
Gjorde empirisk studie när jag gjorde dansk fläskstek igår.
Tog 1,5 kg benfri karré. Från 8-28 grader tog det 55 minuter.
Från 58 - 78 grader tog det drygt 20 minuter.
Citera
2010-02-23, 16:48
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Gjorde empirisk studie när jag gjorde dansk fläskstek igår.
Tog 1,5 kg benfri karré. Från 8-28 grader tog det 55 minuter.
Från 58 - 78 grader tog det drygt 20 minuter.

Det hänger nog ihop med ugnstemperaturen - gissar att du hade ganska varmt?
Citera
2010-02-23, 18:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Fungerar det inte att istället för att ha fett i pannan, att ha det i smeten?
Citera
2010-02-23, 19:13
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fungerar det inte att istället för att ha fett i pannan, att ha det i smeten?
Jag har alltid lite smält smör i smeten, det gör pannkakorna godare tycker jag. Men ersätta smöret i pannan tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in