2013-10-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Det låter som att du, för en gång skull, skrev något vettigt, men det är säkert inte bara jag, utan många fler, som vill hjälpa dig och din fru att hantera era problem.
Kan du då lägga ut ditt telefonnummer, så att vi kan stötta er?

Du får gärna förklara i vanlig ordning vad jag skulle behöva ha stöttning med? tänka som en jägare som vill utrota varg? du har mitt nr via ett PM som jag skickade dig.
Citera
2013-10-15, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Ser att de tagit 6 alpackor nu. Skadat en ytterligare.

http://www.lansstyrelsen.se/varmland...anfor-kil.aspx

Kollade på Blocket och hittade inte en alpacka under 10 000 kronor. Förmodligen hade våren gjort att det sjunkit lite i marken på något ställe så vargarna tagit sig in. Tungt för ägarna.

Han fick 53 000 kr i ersättning per styck, men han menade att de var värda 106 000 kr/ st

http://www.vf.se/nyheter/kil/316-000-rivna-alpackor

En rimlig ersättning hade varit kring 10 000 kr/st
Citera
2013-10-15, 15:39
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Han fick 53 000 kr i ersättning per styck, men han menade att de var värda 106 000 kr/ st

http://www.vf.se/nyheter/kil/316-000-rivna-alpackor

En rimlig ersättning hade varit kring 10 000 kr/st
Hur resonerar du att 10 000kr/st hade varit rimlig om djuren är värda ca 100 000kr/st ?
Citera
2013-10-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Hur resonerar du att 10 000kr/st hade varit rimlig om djuren är värda ca 100 000kr/st ?

Han borde inte fått någon ersättning alls med hur stängslingen ser ut, (sett den själv). Det finns ett par som bor mitt i Jangenreviret med Alpackor http://www.moose-world.com/alpacatrekking.htm dom har stängslat rätt och aldrig haft problem med rovdjur under väldigt många år. Hur svårt är det att stängsla och koppla hunden istället för att gnälla på vilda djur, livskvallité och bete sig som värsta sortens rättshaverister?
Citera
2013-10-16, 07:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 48an

Men djuren är inte värda 100 000 kr. Ersättning för rovdjursdödande djur har blivit en industri, där de som inte kan sälja sina djur, t ex alpackor där marknaden kraschat precis som strutsuppfödningen, eller de som har misslyckade eller gamla jakthundar sätter ut dem åt rovdjuren för att låta länsstyrelsen betala i stället.
Citera
2013-10-16, 10:12
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Han borde inte fått någon ersättning alls med hur stängslingen ser ut, (sett den själv). Det finns ett par som bor mitt i Jangenreviret med Alpackor http://www.moose-world.com/alpacatrekking.htm dom har stängslat rätt och aldrig haft problem med rovdjur under väldigt många år. Hur svårt är det att stängsla och koppla hunden istället för att gnälla på vilda djur, livskvallité och bete sig som värsta sortens rättshaverister?

Förutsätter att du då tog ett kort på den undermåliga stängslingen och kan lägga ut här som styrker ditt påstående.
Citera
2013-10-16, 12:06
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Du får gärna förklara i vanlig ordning vad jag skulle behöva ha stöttning med? tänka som en jägare som vill utrota varg? du har mitt nr via ett PM som jag skickade dig.
Tack, vi kanske hörs.
Citera
2013-10-16, 12:14
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Han borde inte fått någon ersättning alls med hur stängslingen ser ut, (sett den själv).
Bildbevis på detta, men du har kanske saboterar nätet för att få bilden?

Det är givetvis de som har som hobby som borde bekosta näten, det är också dessa som borde betala djurägaren skadeslös, eftersom detta är en direkt kostnad för att vargfluktarna skall kunna utöva sin hobby.
Citera
2013-10-16, 12:18
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Bildbevis på detta, men du har kanske saboterar nätet för att få bilden?

Det är givetvis de som har som hobby som borde bekosta näten, det är också dessa som borde betala djurägaren skadeslös, eftersom detta är en direkt kostnad för att vargfluktarna skall kunna utöva sin hobby.

Att hålla får om något får väl betraktas som en hobby i de alla flestafall? Så var det för mig. Fäbodsbruk?
Citera
2013-10-16, 13:22
Medlem
McDonnells avatar
Citat:
Koppla hunden kan väl vara enkelt nog, men att stängsla är ingen lek. Möjligen om du hägnar in en fullständigt platt bit mark mitt på en äng utan störande kullar eller skog.

Alpackatrekking har jag aldrig hört talas om, men det ger nog mer intäkter än vargturism.
Citera
2013-10-16, 14:58
Medlem
P04s avatar
Citat:
Det beror nog på var någonstans man försöker stängsla. Här i småland kan du normalt inte slå ner en stolpe mer än några cm innan det tar i sten. Eller menar du att man ska bergborra med en meters mellanrum när man hägnar några ha?
Jag säger inte att du har fel när du menar att stängslet i det aktuella fallet var undermåligt, men du verkar inte ha en enda valk i näven av arbete själv..
Citera
2013-10-16, 17:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Att hålla får om något får väl betraktas som en hobby i de alla flestafall? Så var det för mig. Fäbodsbruk?

Eftersom vi gemensamt (genom våra folkvalda representanter) bestämt att vi ska ha vargen, bör vi gemensamt (samhället, dvs. vi) ska stå för kostnaderna vargen medför. Den som lider skada ska väl ha ersättning för sin ekonomiska skada oavsett om egendomen används kommersiellt eller ej. Kan hålla med om att eventuell undermålig stängsling kan medföra viss reducering.

Ett annat problem i Värmland är att de budgeterade medlen för rovdjursstängsling verkar vara slut för i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in