Citat:
Ursprungligen postat av
JonnyBijl
Problemet är du inte lyssnar på argumenten utan agerar som många andra jägare gör, - Jag vet lite bättre än alla andra och dom som inte tycker som jag är idioter och jag lipar hela tiden. Jägare är ju inte sena att ta på sig offerkoftan över en hund som blivit tagen i ett vargrevir, det är snack om familjemedlem osv trots att hunden står och skakar i kylan dag in och ut. Jag som är ute i skogen dagligen och bor i sveriges största vargrevir har mina hundar kopplade. Varför spelar jägare rysk roulette med sina hundar?
Nej, problemet är att dina argument är helt ihåliga.
Snacket om jägare som låter sina hundar stå ute och frysa hör bättre hemma i tråden "fördomar om jakt och jägare", för det är precis vad det är, fördomar. Jodå, visst händer det att hundar får stå i hundgård när husse och matte är och jobbar, men det hindrar inte att de är familjehundar när folk är hemma. Sen är det inte alls lika vanligt att ha hundarna i hundgård överhuvud taget nuförtiden.
Att du har dina hundar kopplade beror ju på att du inte använder dem till jakt, då det inte är jakthundar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Guderian99
om det är 0.05% chans att hunden stöter på varg varför klagar ni då på att det inte går att jaga det måste ju vara större chans att hunden blir överkörd eller får cancer?
0,05% chans VAR? Förstår du frågan? Bor du där det inte finns några vargar så är det självklart inte ens 0,05% risk för att hunden skall bli vargdödad, bor du där det finns varg så är risken betydligt större än så. Att lägga fram en procentsiffra som gäller hela landet är ju totalt ointressant när för det första 51% av landets yta (renbetesland) är avspärrat för vargetablering, och den övriga landarealen har en extremt ojämn fördelning av varg, d.v.s. de är väldigt många i vissa områden och finns överhuvud taget inte i andra områden. Men problemet finns ju där vargen finns, då går det ju inte att räkna ett "genomsnitt" av hela landet för det blir totalt felvisande.
För att exemplifiera: Det dör ca 6.600 personer varje år på grund av rökning, i Sverige. Alltså är risken 0,07% för att en svensk skall dö av rökning, så rökning är ju inte alls så farligt som alla påstår? FEL, de som dör av rökning är
de som röker, inte resten av befolkningen (i princip). Antalet rökare utgör ca 12% av befolkningen. Den egentliga risken att dö av rökning är alltså 0,6%, inte 0,07%. Det gäller att hålla ordning på sina procent, och fundera över vad de egentligen står för.
Förresten, för varje vargdödad hund var ju risken att bli vargdödad exakt 100%, inte 0,05% eller vilken siffra vi nu väljer att bolla omkring.
Det är det besvärliga med sannolikheter, så fort de har inträffat så går de från att bara vara en sannolikhet till att vara ett faktum, och då står man där med sin värdelösa statistik som inte alls representerar verkligheten utan bara en liten del av den.