2013-10-29, 23:49
Medlem
Spyrrans avatar
Stephen King - Svarta Huset

Än så länge är det ingen höjdare. Har visserligen bara läst drygt 70 sidor, men jag har inte gillar inledningen överhuvudtaget. Det är mest språket som jag stör mig på, och hur man lotsas in i berättelsen. Just nu känns det som om det finns en stor risk att jag inte läser klart om resten av boken fortsätter i samma stil.
Citera
2013-10-30, 12:26
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagelband
Jag tar en paus från den nu med en något lättare bok: Harry Potter and the Philosopher's stone. Kände att jag behövde något simplare än Hemsöborna när jag pausar från tentaplugget. Har inte läst Potter-serien på engelska tidigare, läste de första fyra böckerna på svenska när de kom ut så läsningen är trevlig lättsam nostalgi.
Av samma anledningar som jag relativt ofta läser "enklare" litteratur. Just nu "En man som heter Ove" som är galet lättläst och med korta kapitel vilket gör den perfekt att koppla av hjärnan med. HP, Eragon mfl passar alla in i det segmentet. Enkelt men ändå trollbindande.
Citera
2013-10-30, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är en 120 sidor in i American Psycho. Såklart är det en bok som frossar i yta, men jag tycker att det blir ganska tröttsamt i längden. Brett Easton Ellis blir väldigt repetitiv, även om jag kan förstå poängen då Batemans inrutade, materiella, empatilösa liv skildras. Slipsar, flamberande ostron. Slipsar, flamberande ostron. Etc etc. Vet inte om jag ska fortsätta. Fler som har problem med BEE:s böcker?

Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Jag la ner efter 100-200 sidor av samma anledning som du beskriver. Visst, repetitionen fyller en funktion i målandet av hans personlighet, men boken blir ju inte mindre långtråkig för det. Trodde inte det skulle bära frukt att släpa sig vidare genom hans pryl- och klädbeskrivningar så jag slutade läsa den.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Då ska du inte läsa Glamorama...minst lika mycket upprepande men mer inriktat på modevärlden.

Håller helt med om American Psycho, var riktigt seg att ta sig igenom (läser alltid ut böcker jag börjat på av någon anledning...). Kan förstå på en teoretisk nivå att det ska återspegla den yta och den tomma cynism som utvecklas i ett samhälle besatt av konsumtion och kapitalism men i praktiken är det nästan oläsbart.

Frågan är om inte BEE är en ganska överskattad författare som hjälptes fram av tidsandan under åttio och nittiotalet där han sågs som en gisslare av det ytliga när han i själva verket endast var en del av det...?

Själv tycker jag att American Psycho är en ganska missförstådd roman som är väldigt mycket mer än bara ytan (även om det naturligtvis är en stor del av bokens essens): boken är mångbottnad i den bemärkelsen att det läsaren först nås av är konsumtion- och det ytliga samhällets personifiering, Patrick Bateman. Läser man vidare slås man av hur verkligt självreflekterande huvudkaraktären är, hur han vill ta sig ut ur sin psykopatiska bubbla, hur han kämpar för att leva ett vanligare, ett mänskligare liv. Minns hans monolog om sin egna beskaffenhet i andra halvan av boken:

…there is an idea of a Patrick Bateman, some kind of abstraction, but there is no real me, only an entity, something illusory, and though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable: I simply am not there. It is hard for me to make sense on any given level. Myself is fabricated, an aberration. I am a noncontingent human being. My personality is sketchy and unformed, my heartlessness goes deep and is persistent. My conscience, my pity, my hopes disappeared a long time ago (probably at Harvard) if they ever did exist. There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it, I have now surpassed. I still, though, hold on to one single bleak truth: no one is safe, nothing is redeemed. Yet I am blameless. Each model of human behavior must be assumed to have some validity. Is evil something you are? Or is it something you do? My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone. In fact, I want my pain to be inflicted on others. I want no one to escape. But even after admitting this—and I have countless times, in just about every act I’ve committed—and coming face-to-face with these truths, there is no catharsis. I gain no deeper knowledge about myself, no new understanding can be extracted from my telling. There has been no reason for me to tell you any of this. This confession has meant nothing…

Helt jävla briljant i min mening. Och det är den här viktiga kärnan, som förvisso inte alltid framträder med all önskvärd tydlighet, men som ändock finns där, hans frustration, hans självmedvetenhet, hans strävan efter att bli en människa. Hans alienation gentemot resten av samhället är inte bara psykopatisk, den är existentiell. Slå upp första sidan i boken och läs inledningsraden: "Abandon all hope ye who enter here..." och slå sedan upp Dantes "Den gudomliga komedin", första delen (helvetet), sång tre och läs inledningsraderna: "Lämna allt hopp, ni som går över tröskeln...". Med andra ord: American Psycho är visserligen en vulgär och äcklig samhällsskildring av ett ytligt konsumtionssamhälle, men det är också och kanske viktigast, ett porträtt av en oändligt psykologiskt plågad människa.

"THIS IS NOT AN EXIT." (Sista sidan i American Psycho).

Det finns ingen väg ut, helvetet är evigt.
Senast redigerad av Caesare 2013-10-30 kl. 13:31.
Citera
2013-10-30, 13:41
Medlem
Red-Pandas avatar
Laser The Demi-Monde Winter av Rod Rees.

Har last ungefar 2/3 av boken och den har gatt upp och ner. Kanns som mycket ar hamtat fran filmer och mycket av hans lore i boken innehaller manga konstiga ord som man inte kommer ihag vad det betydde.
Citera
2013-10-30, 14:08
Medlem
SmithMarxs avatar
Precis börjat arbeta mig igenom Sherlock Holmes.

Såg serien, Sherlock, och blev lite smått ledsen när säsongen slutade så fick för mig att läsa hela bokserien istället. Jag erkänner villigt att Doyle skriver oerhört medryckande och miljöerna, London i slutet av 1800-talet, är mycket stämningsfulla.
Citera
2013-10-31, 14:04
Medlem
Rakiis avatar
PC Jersild - Ypsilon

Haft ögonen på denna ett tag tidigare och kom billigt undan (30 kr) för den inbundna utgåvan av boken på Akademibokhandeln, köpte den och har läst ungefär en 120 sidor sedan igår kväll, minst sagt fängslande bok. Det är väldigt mycket meta i handlingen, Jersild skriver om sig själv i jagform, medan han träffar sina gamla romanfigurer som han skrivit om i tidigare böcker på stan. Blev även sugen på att läsa Edens Bakgård av Jersild, då han skrev en intressant beskrivning om boken i Ypsilon.
Citera
2013-10-31, 14:13
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
PC Jersild - Ypsilon

Haft ögonen på denna ett tag tidigare och kom billigt undan (30 kr) för den inbundna utgåvan av boken på Akademibokhandeln, köpte den och har läst ungefär en 120 sidor sedan igår kväll, minst sagt fängslande bok. Det är väldigt mycket meta i handlingen, Jersild skriver om sig själv i jagform, medan han träffar sina gamla romanfigurer som han skrivit om i tidigare böcker på stan. Blev även sugen på att läsa Edens Bakgård av Jersild, då han skrev en intressant beskrivning om boken i Ypsilon.

Låter som en intressant bok. Hur mycket av hans författarskap har du läst innan? Verkar som att det kan gynna läsupplevelsen att känna till karaktärerna sedan innan?
Citera
2013-10-31, 14:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Låter som en intressant bok. Hur mycket av hans författarskap har du läst innan? Verkar som att det kan gynna läsupplevelsen att känna till karaktärerna sedan innan?

Inte läst alltför mycket utav honom, Barnens Ö och Efter Floden har jag läst och har hemma, men det är också de enda som jag kommer på nu, har Babels hus hemma någonstans men hittade den inte då jag letade efter den igår. Däremot behöver man inte ha läst böckerna tidigare då Jersild berättar ganska ingående om de olika böckerna och karaktärerna, och jag blir väldigt sugen på att läsa hans övriga böcker nu, i synnerhet Edens Bakgård och En levande själ.
Citera
2013-11-01, 09:01
Medlem
Harry Winters Operation Garbo. Bra och intressant bok. Märks att det är någon insatt som skriver. Har det någonsin kommit fram vem det är?
Citera
2013-11-02, 05:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ann Rosvalls Mercurium och Josephine Teys The daughter of time. Rosvall duger som underhållning, Tey är nyss påbörjad, har inte hunnit få någon uppfattning om den.
Citera
2013-11-02, 15:28
Medlem
Läser just nu Siddhartha av Hermann Hesse och har ca 13 sidor kvar. En väldigt bra bok med väldigt bra sensmoral. Den får en att riktigt tänka om. Jag rekommenderar denna bok till alla filosofer som tagit sin tid och filosoferat om livet. Det är även en ganska kort bok, den upplaga jag köpt har ca 81 sidor.
Citera
2013-11-02, 18:03
Medlem
P.Gs avatar
Har börjat på Hjalmar Bergmans Clownen Jac men det har hitintills varit långt ifrån en engagerande upplevelse. Läsandet har tyvärr blivit därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in