2010-08-04, 21:55
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Utifrån din beskrivning låter det som att jag borde läsa den.
Du kommer inte ångra dig! Vissa partier kan tyckas något långsamma, men som helhet är den någonting utöver det vanliga, helt annorlunda mot allt jag någonsin läst tidigare, dock utan att, som ofta händer, bli mer av ett taffligt experiment än en berättelse.

Författaren är förresten från Japan (som jag har för mig att du är intresserad av). Han vann nobelpriset 94 och har skrivit en rad böcker varav ett par getts ut på svenska. Har Mardrömmen hemma, och kanske blir det att påbörja den ikväll.

En möjlig ny favorit!
Citera
2010-08-04, 22:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Du kommer inte ångra dig! Vissa partier kan tyckas något långsamma, men som helhet är den någonting utöver det vanliga, helt annorlunda mot allt jag någonsin läst tidigare, dock utan att, som ofta händer, bli mer av ett taffligt experiment än en berättelse.

Författaren är förresten från Japan (som jag har för mig att du är intresserad av). Han vann nobelpriset 94 och har skrivit en rad böcker varav ett par getts ut på svenska. Har Mardrömmen hemma, och kanske blir det att påbörja den ikväll.

En möjlig ny favorit!

Låter väldigt intressant och som det ser ut nu lutar det åt ett besök på biblioteket, tidigast på fredag. Behöver verkligen någonting annat nu att läsa mellan varven då jag mestadels läser kiosklitteratur nu, nya författare välkomnar jag gärna. Och visst, Japan med sin kultur är för mig väldigt intressant. Mishima och Murakami står högt upp på listan över favoritförfattare hos mig. Bör också nämnas att en annan Murakami är intressant, Ryû som skrev Oändligt blå och regisserade filmen Tokyo Decadence år 1992.
Citera
2010-08-04, 22:41
Medlem
cp-mongos avatar
Då jag älskar Henry Millers böcker blev jag av en vän rekommenderad att också läsa Charles Bukowski. Jag köpte på mig några Bukowskipockets och startade i förra veckan upp med "Postverket". Har nu kommit strax över hundra sidor in i boken och känner mig tyvärr riktigt besviken.
Och gällande språket så vetifan om jag alls tycker om det. Antingen är det Bukowski eller så är boken dåligt översatt. Är ju van vid Millers färgstarka språk, hans sköna skämt och nattsvarta ironi, och i jämförelse gör Bukowski inget intryck alls på mig. Kanske hans övriga böcker faller mig bättre i smaken?
Citera
2010-08-04, 23:17
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrwest_77
Shantaram e ju lysande!!

Faktist, har läst många böcker men aldrig som denna, tror jag dödade ca 160 sidor på en dag!
Citera
2010-08-05, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Då jag älskar Henry Millers böcker blev jag av en vän rekommenderad att också läsa Charles Bukowski. Jag köpte på mig några Bukowskipockets och startade i förra veckan upp med "Postverket". Har nu kommit strax över hundra sidor in i boken och känner mig tyvärr riktigt besviken.
Och gällande språket så vetifan om jag alls tycker om det. Antingen är det Bukowski eller så är boken dåligt översatt. Är ju van vid Millers färgstarka språk, hans sköna skämt och nattsvarta ironi, och i jämförelse gör Bukowski inget intryck alls på mig. Kanske hans övriga böcker faller mig bättre i smaken?

Läs någon annan bok av Bukowski. Postverket är egentligen inte så lysande. Hela boken går ju egentligen ut på ur jävla mycket skit det är att jobba på posten. Första gången jag läste boken tyckte jag den var fullkomligt underbar, men sedan läste jag Factotum och i jämförelse så känns Postverket riktigt medioker. Så läs Factotum, känner du dig fortfarande besviken på Charles Bukowski så kanske han inte är din kopp thé helt enkelt. Andra böcker som du kan läsa är rimligtvis En snuskgubbes anteckningar, Min Oskuld & Pearl Harbor eller Badkarsmusik.

Läser för övrigt själv hans novellsamling Märkta kort : 31 noveller just nu. Helt lysande!
Senast redigerad av Monachus 2010-08-05 kl. 00:39.
Citera
2010-08-05, 00:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Läs någon annan bok av Bukowski. Postverket är egentligen inte så lysande. Hela boken går ju egentligen ut på ur jävla mycket skit det är att jobba på posten. Första gången jag läste boken tyckte jag den var fullkomligt underbar, men sedan läste jag Factotum och i jämförelse så känns Postverket riktigt medioker. Så läs Factotum, känner du dig fortfarande besviken på Charles Bukowski så kanske han inte är din kopp thé helt enkelt. Andra böcker som du kan läsa är rimligtvis En snuskgubbes anteckningar, Min Oskuld & Pearl Harbor eller Badkarsmusik.

Hm, du har en poäng. Rädd som jag är för att råka ut för det som du skriver har jag inte vågat mig på att läsa om Postverket, vill gärna bibehålla känslan som boken gav mig första gången. Å andra sidan finns det verkligen partier i boken som imponerar stort på mig, främst för att Charles Bukowski kunde förmedla sin komik så ärligt genom yrket som han gjorde. Scenerna där han drar runt med posten i ösregn får mig fortfarande att småle, samt värdesätter jag mitt jobb betydligt mer efter dessa partier.

Går dock inte att undgå det faktum att Bukowski lämnat ett stort avtryck i min själ, något Miller inte direkt gjorde. Kanske är för ung för att förstå Henry Miller fullt ut?
Citera
2010-08-05, 01:07
Medlem
Firman av John Grisham. Riktig bra bok och andra gången jag läser den nu. Någon som håller med?
Citera
2010-08-05, 01:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Firman av John Grisham. Riktig bra bok och andra gången jag läser den nu. Någon som håller med?

Sett filmen men inte läst boken ännu, är dock sugen nu efter att ha läst min första Grisham för en tid sedan.
Citera
2010-08-05, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, du har en poäng. Rädd som jag är för att råka ut för det som du skriver har jag inte vågat mig på att läsa om Postverket, vill gärna bibehålla känslan som boken gav mig första gången. Å andra sidan finns det verkligen partier i boken som imponerar stort på mig, främst för att Charles Bukowski kunde förmedla sin komik så ärligt genom yrket som han gjorde. Scenerna där han drar runt med posten i ösregn får mig fortfarande att småle, samt värdesätter jag mitt jobb betydligt mer efter dessa partier.

Går dock inte att undgå det faktum att Bukowski lämnat ett stort avtryck i min själ, något Miller inte direkt gjorde. Kanske är för ung för att förstå Henry Miller fullt ut?

Jo, alltså Postverket är inte någon dålig bok på något sätt. Jag älskar den, trots att jag håller andra verk av Bukowski högre. Just det du nämner om när han cyklar runt i ösregnet är och kommer alltid att vara oförglömligt. Fullständigt lysande och underbart hur bittert allt kan bli om man heter Charles Bukowski.
Citera
2010-08-05, 09:25
Medlem
flutts avatar
Henry - virtuous prince av David Starkey, del 1 av 2 i Starkeys biografi om Henrik VIII. Henrik VIII, Elizabeth I och tiden däromkring har varit en obsession sedan början av 90-talet - den går upp och ner i perioder, hyllan med litteratur relaterad till dem väger en del
Citera
2010-08-05, 21:15
Medlem
ESS-Lunds avatar
Ivan Iljitjs död - Tolstoy
Avled stilla - Beauvoir
Doktor Glas - Söderberg

Det två första pga kurslitteratur första termin läkare, den sista pga rekommendation.
Tolstoys bok som jag hunnit drygt halvvägs genom behandlar döden på ett underbart sätt (underbart kanske inte är rätta ordet i samband med död). Normalt gillar jag inte dylika böcker men den känns genuin.
Citera
2010-08-05, 21:20
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Precis som alla självbiografier har vissa saker tagits bort och andra lagts till. Skillnaden är att Roberts är duktigare på att lägga till än många andra självbiografisskrivande gamla män. Ibland undrar man lite hur han tänkte, men det går inte att förneka att det är en bra och läsvärd bok.

Surt att höra nu när jag just läst ut Shantaram.

Har precis börjat på McMaffia och den är oerhört intressant nu i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in