2013-05-09, 17:25
  #9817
Medlem
robomans avatar
Nu är frågan vad jag ska läsa. Jag har tre romaner som jag tidigare påbörjat men på grund av skolarbete avbrutit, nämligen Det, Mörker, ta min hand och Metro 2033. Det känns som att någon av de två sistnämnda ligger närmast i åtanke, eftersom Det är så pass mastig. Men Metro 2033 var inte alls speciellt fängslande så långt jag hann läsa, och Mörker, ta min hand känns inte tillräckligt spännande. Men den kanske är det. Åh, det är så svårt att bestämma sig!!
Citera
2013-05-09, 20:44
  #9818
Medlem
donnamanloves avatar
Jag läser Paul Auster - Osynlig nu. Älskar det mesta av Auster, och har sparat på den här boken ett tag, hoppas att jag slipper bli besviken.
Citera
2013-05-09, 21:38
  #9819
Medlem
Spyrrans avatar
Det går väldigt mycket i perioder vad jag läser. Nu läser jag återigen väldigt mycket böcker som handlar om olika rättsfall. Så det kan väl inte förvåna någon att jag just nu läser 'Fallet Osmo Vallo' som är skriven av Jovan Rajs.
Citera
2013-05-12, 19:56
  #9820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Harriet Löwenhiem har skrivit en till formatet
tunn diktsamling. Hennes "I natt skall jag dö" (hon hade lungsot) har hjälpt många vilsna och olyckliga själar till förlösande gråt. F ö innehåller boken elegant skriva, intelligenta, ironiska dikter, som färgas av ensamhet och den annalkande döden för en ung människa som inte ens har börjat sitt liv.
Hennes familj skyddade henne från publicitet och jag vill minnas hennes bok med egna illustrationer gavs ut posthumt.


Tack för tipset! Ska kolla upp denna när jag kommer hem, varit på lång semester nu därav mitt sena svar! Låter som något i stil med det jag söker för att finna den ro jag behöver.
Citera
2013-05-13, 02:26
  #9821
Medlem
robomans avatar
Hej alla. Jag skrev i tråden om Metro 2033 att jag har ett litet problem. Jag läste den i höstas och fick lägga ifrån mig den av någon anledning. Nu har jag börjat läsa igen, och minns inte så mycket som jag skulle önska.

Skulle någon vänlig själ i ett par meningar kunna förklara vad som är huvudpersonens mål just vid den punkt i boken där jag är?

Jag förklarar inom spoiler:

Som svar på trådens topic läser jag Metro 2033.
Citera
2013-05-13, 13:11
  #9822
Medlem
Jag läser "Jerusalem" av Simon Sebag Montefiori, en historisk biografi över stadens historia.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/simon-sebag-montefiore-jerusalem

http://www.expressen.se/kultur/simon-sebag-montefiore-jerusalem-biografin/

Han har ju förut skrivit två jättebra biografier om Stalin.
Citera
2013-05-13, 15:57
  #9823
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Precis börjat mer "Stad i ljus" av Eyvind Johnson. Det verkar bra. Man får följa folklivet på en marknadsplats. Får se hur den utvecklar sig...
Citera
2013-05-13, 17:37
  #9824
Medlem
Jag läser Foucaults pendel av Umberto Eco.

Jag visste inte att det var en sidvändare.
Citera
2013-05-13, 18:23
  #9825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orian
Jag läser "Jerusalem" av Simon Sebag Montefiori, en historisk biografi över stadens historia.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/simon-sebag-montefiore-jerusalem

http://www.expressen.se/kultur/simon-sebag-montefiore-jerusalem-biografin/

Han har ju förut skrivit två jättebra biografier om Stalin.
Jag rekomenderar dig att läsa Karen Armstrongs historiska bok om samma stad om du är intresserad av Jerusalem och de tre religionerna. Vet inte om den är bättre eller så som den du läser men ville rekomednera en bra bok.

On topic läser faktiskt ingenting just nu.
Citera
2013-05-13, 18:51
  #9826
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag läser Foucaults pendel av Umberto Eco.

Jag visste inte att det var en sidvändare.

Det var verkligen en spännande bok, men lite rörig. Nåväl så blir det väl när man skall försöka väva in "all världens" konspirationsteorier i en och samma bok
Citera
2013-05-13, 23:24
  #9827
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Det var verkligen en spännande bok, men lite rörig. Nåväl så blir det väl när man skall försöka väva in "all världens" konspirationsteorier i en och samma bok

Vilket väl också är väl avpassat till tanken med romanen: att ironisera över nebulosiska konspirationsteorier och varna för var man hamnar om man anammar ett konspiratoriskt tänkande, även om man gör det på låtsas.
Citera
2013-05-14, 00:32
  #9828
Medlem
Carlcoolings avatar
Startade just på Jack, verkar riktigt lovande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in