2013-10-23, 21:18
  #10393
Medlem
nagelbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen".
Hemsöborna var min senaste färdiglästa bok. Finns gratis på apples bokhandel att ladda ner, tillsammans med massa andra svenska "klassiker" som jag bestämt att jag ska plöja igenom, jag har bara inte bestämt vilken som ska bli nästa än...

Ingen åsikt om boken?

Jag tar en paus från den nu med en något lättare bok: Harry Potter and the Philosopher's stone. Kände att jag behövde något simplare än Hemsöborna när jag pausar från tentaplugget. Har inte läst Potter-serien på engelska tidigare, läste de första fyra böckerna på svenska när de kom ut så läsningen är trevlig lättsam nostalgi.
Citera
2013-10-23, 22:32
  #10394
Medlem
Rakiis avatar
Magnus Dahlström - Nedkomst

Läst en sextio sidor hittills och vet inte vad jag ska tycka om den, hittills inte alls i klass med Fyr och Hem.
Citera
2013-10-23, 22:38
  #10395
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Mario Vargas Llosas - Kriget vid världens ände. Har kommit lite mer än halvvägs och det är redan en utav de bättre böckerna jag läst! Han har enligt min mening ett otroligt enkelt men beskrivande språk, och det är fascinerande att han lyckas beskriva en händelse som skedde för över hundra år sedan så ingående!
Citera
2013-10-24, 00:17
  #10396
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Är en 120 sidor in i American Psycho. Såklart är det en bok som frossar i yta, men jag tycker att det blir ganska tröttsamt i längden. Brett Easton Ellis blir väldigt repetitiv, även om jag kan förstå poängen då Batemans inrutade, materiella, empatilösa liv skildras. Slipsar, flamberande ostron. Slipsar, flamberande ostron. Etc etc. Vet inte om jag ska fortsätta. Fler som har problem med BEE:s böcker?
Citera
2013-10-24, 00:54
  #10397
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är en 120 sidor in i American Psycho. Såklart är det en bok som frossar i yta, men jag tycker att det blir ganska tröttsamt i längden. Brett Easton Ellis blir väldigt repetitiv, även om jag kan förstå poängen då Batemans inrutade, materiella, empatilösa liv skildras. Slipsar, flamberande ostron. Slipsar, flamberande ostron. Etc etc. Vet inte om jag ska fortsätta. Fler som har problem med BEE:s böcker?

Jag la ner efter 100-200 sidor av samma anledning som du beskriver. Visst, repetitionen fyller en funktion i målandet av hans personlighet, men boken blir ju inte mindre långtråkig för det. Trodde inte det skulle bära frukt att släpa sig vidare genom hans pryl- och klädbeskrivningar så jag slutade läsa den.
Citera
2013-10-24, 09:39
  #10398
Medlem
Lost-Highways avatar
Begravningsplatsen i Prag av Umberto Eco.

Har inte läst en Eco-bok på länge men jag började igår kväll och redan så här några dussin sidor in så känns den mustig; precis som en Eco-roman ska kännas. Jag gillar också alla jude-karikatyrerna som finns, roligt med bilder i en "vuxenbok". Kommer nog inte bli besviken.
Citera
2013-10-24, 09:45
  #10399
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är en 120 sidor in i American Psycho. Såklart är det en bok som frossar i yta, men jag tycker att det blir ganska tröttsamt i längden. Brett Easton Ellis blir väldigt repetitiv, även om jag kan förstå poängen då Batemans inrutade, materiella, empatilösa liv skildras. Slipsar, flamberande ostron. Slipsar, flamberande ostron. Etc etc. Vet inte om jag ska fortsätta. Fler som har problem med BEE:s böcker?

Då ska du inte läsa Glamorama...minst lika mycket upprepande men mer inriktat på modevärlden.

Håller helt med om American Psycho, var riktigt seg att ta sig igenom (läser alltid ut böcker jag börjat på av någon anledning...). Kan förstå på en teoretisk nivå att det ska återspegla den yta och den tomma cynism som utvecklas i ett samhälle besatt av konsumtion och kapitalism men i praktiken är det nästan oläsbart.

Frågan är om inte BEE är en ganska överskattad författare som hjälptes fram av tidsandan under åttio och nittiotalet där han sågs som en gisslare av det ytliga när han i själva verket endast var en del av det...?
__________________
Senast redigerad av gato12 2013-10-24 kl. 09:52.
Citera
2013-10-24, 10:33
  #10400
Medlem
Luovretas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är en 120 sidor in i American Psycho. Såklart är det en bok som frossar i yta, men jag tycker att det blir ganska tröttsamt i längden. Brett Easton Ellis blir väldigt repetitiv, även om jag kan förstå poängen då Batemans inrutade, materiella, empatilösa liv skildras. Slipsar, flamberande ostron. Slipsar, flamberande ostron. Etc etc. Vet inte om jag ska fortsätta. Fler som har problem med BEE:s böcker?

American Psycho är ju fantastisk! Och då pratar jag om de återkommande beskrivningarna av människor, dess klädsel och tomma samtalsämnen. Våldsbeskrivningarna är väl vad som gjort boken känd, men de är ju allt annat än trevliga att läsa.

Läser för tillfället "The real life of Sebastian Knight" av Vladimir Nabokov. En mycket fin och långsam bok. Kommer definitivt att läsa "Pale fire" och "Lolita" efter att ha upptäckt denne eminente författare.
Citera
2013-10-24, 14:58
  #10401
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luovreta
American Psycho är ju fantastisk! Och då pratar jag om de återkommande beskrivningarna av människor, dess klädsel och tomma samtalsämnen. Våldsbeskrivningarna är väl vad som gjort boken känd, men de är ju allt annat än trevliga att läsa.

Läser för tillfället "The real life of Sebastian Knight" av Vladimir Nabokov. En mycket fin och långsam bok. Kommer definitivt att läsa "Pale fire" och "Lolita" efter att ha upptäckt denne eminente författare.

Lolita är bra, också långsamt tempo. Lyssnade på Jeremy Irons läsning av den (han spelade även huvudroll i filmen från 1997).
Citera
2013-10-24, 22:39
  #10402
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Jag la ner efter 100-200 sidor av samma anledning som du beskriver. Visst, repetitionen fyller en funktion i målandet av hans personlighet, men boken blir ju inte mindre långtråkig för det. Trodde inte det skulle bära frukt att släpa sig vidare genom hans pryl- och klädbeskrivningar så jag slutade läsa den.
Ja, känner att den har bara har blivit jobbig att läsa. Tycker inte om att avsluta böcker i förtiden men ger den mig inget så varför självplåga sig.
Citera
2013-10-24, 23:09
  #10403
Medlem
jimmyfingerss avatar
Finns för många andra bra böcker för att slösa sin tid bara för att.
Citera
2013-10-25, 10:12
  #10404
Medlem
Moltas666s avatar
Har börjat läsa Bengt Liljegrens biografi om Winston Churchill. Jag började läsa den redan i somras men så kom något emellan vilket betyder jag fick börja om från början.

Boken omfattar tiden från Churchills födelse 1874 till 1939. Jag tycker om Bengt Liljegrens sätt att skriva och boken är lättläst utan att vara lättviktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in