Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Det finns tidningsartiklar där företagare yttrar sig och de finns i tråden. Du menar att vi har bevisbördan men vad har du för indikationer som pekar på motsatsen?
Det finns tidningsartiklar som är ganska vinklade t.ex. om Bauhaus i bäckebol som enl. företrädare har tappat var fjärde kund under vissa tidsperioder. Detta använder ni som argument som att omsättningen har minskat vilket inte på något sätt framgår i artikeln. Ni använder också detta som grund för att "handlarna" (dvs alla) tappar pga trängselskatten.
En titt på verkligheten (rapporten ja postat ovan) visar dock att handlarna enbart har tappat marginellt.
En annan förklaring till handlarnas motstånd kan förklaras av det faktum att väldigt många människor är negativt inställda till förändringar. Exempel på detta är hur handlares attityd till trängselskatt i stockholm förändrades till mer positivt efter en tid med trängselskatt.
Om du fortfarande hävdar att trängselskatten är så pass negativ att den bör rivas upp, även då inräknat att TS är en förutsättning för VSP. Något som kommer skapa en större marknad för göteborgshandlare och näringsliv, arbetstillfällen i gbg etc.
Fram till att du kan lägga fram fakta som stödjer din tes och överväger ovanstående så tycker jag att du har bevisbördan ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Denna artikeln säger inte så mycket om trängselskatten. Den pekar på problemet med bristen på parkeringar. Innan du säger något så kanske jag skall påpeka att göteborg har ett större problem, nämligen bristen på bostäder. Då behöver man ju inte vara särskillt smart för att räkna ut att lösa problemet med parkeringar konkurrerar med lösningen på bristen på bostäder.
I min värld gynnas handlarna i göteborg av ett göteborg där man smidigt kan förflytta sig med kollektivtrafik in till stan oavsett om man bor centralt eller ute i Ale, Kungälv, Alingsås etc.
I din värld åker de flesta bil och när alla skall in till stan tar det både tid att komma in och att hitta någonstans att parkera. Vilket också kommer vara oerhört dyrt pga den stora efterfrågan kontra utbud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Nu finns det en annan underökning som visar en annan bild, som faktiskt har tittat på omsättning och inte på åsikter.
Att handlare är negativa i är inte så konstigt i mina ögon, det såg vi i stockholm också innan denna opinion vände. Om det nu hade varit så att folk lägger av att handla vilket ni påstår så tycker jag inte att det är något problem jämfört med vad VSP spås ge för synnergi effekter. ca 40 000 nya jobb.
Jag är förresten tveksam till hur sanningsenligt det blir när man blandar i tyckande och inte hardcore facts
"...Enkätsvaren visar också att de citynära handelsplatserna i högre utsträckning (54 procent) tycker sig ha drabbats av negativa konsekvenser än dem utanför citykärnan (33 procent). ..."