2013-10-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Du kan inte jämföra LA med Göteborg.....

Korsningen utanför Gamla Ullevi vid Polhemsplatsen är kaosartad varje dag. Främst på grund av att bussar kör som jävla idioter fram och tillbaka i bussfilerna som Hulthén och Andreasson har skapat.

Jo det går att jämföra Göteborg med LA om man tittar på hur man har byggt transporterna i samhället. I LA har man byggt ett samhälle där man i huvudsak skall transportera sig med bil.
Denna diskussionen handlar om hur man skall begränsa bilen i göteborg. dvs skall man bygga samhället så att transporter i huvudsak sker med bil eller kollektivt.

Sker den med bil kommer skapas givetvis mer trafik och ökade köer. Motståndarna i denna tråden vill lösa detta genom att bygga ut trafiken. Vilket inte går enl principen om inducerad trafik, vilket också jag ville illustrera. Därav min parallell till LA
Citera
2013-10-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Så du tror på allvar att dom enorma köerna runt tex centralen som står i princip stilla morgon och eftermiddag inte genererar mer utsläpp än när det rörde lite bättre på sej före 1/12-12? Utveckla gärna hur du kommer fram till det!

Jag har aldrig påstått att de inte genererar några utsläpp. Om jag nu har gjort det kan du inte hänvisa dit.

Citat:
Jag jobbar själv i bilindustrin (tyvärr kan inte flytta härifrån) och vet hur fordon släpper ut olika gifter i olika tillfällen...

Skulle vara intressant att veta inom vilken nisch du jobbar inom eftersom du uppenbarligen är expert på: förbränningsmotorteknik, logistik, ekonomi etc.
Citera
2013-10-30, 18:53
Medlem
Citat:
Så du tror på allvar att dom enorma köerna runt tex centralen som står i princip stilla morgon och eftermiddag inte genererar mer utsläpp än när det rörde lite bättre på sej före 1/12-12? Utveckla gärna hur du kommer fram till det!
Jag jobbar själv i bilindustrin (tyvärr kan inte flytta härifrån) och vet hur fordon släpper ut olika gifter i olika tillfällen...

För färre fordon släpper inte ut mindre utsläpp än fler fordon?

Så, du vet alltså bättre kring vilka följder trängselskatt får än t.ex. KTH/Chalmers/LUTH? Okvalificerade verkstadsjobb växer sannerligen inte på träd, vilket nog kan grumla dina tankar en hel del.

För nyttan med att transporter kommer i tid är självklart inte någon vinst med trängselskatten? JIT verkar byggbranschen kommit längre med än Volvo?
Citera
2013-10-30, 21:25
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ni vet ju uppenbarligen att företagen har minskat sin omsättning, men ni saknar belägg för det.

Vad mer är det ni inte vet om fast ni vet det?

Det finns tidningsartiklar där företagare yttrar sig och de finns i tråden. Du menar att vi har bevisbördan men vad har du för indikationer som pekar på motsatsen?

Citat:
- Det är ett stort missnöje med parkeringsfrågan, avstängning av vägar som gör att handel stryps, och bristande information. Och att handlare tvångsansluts till Innerstadens förening via hyreskontrakten och inte tycker att de får något ut av medlemskapet. Många tycker att de sitter i en rävsax. En del handlare har förlorat upp till 20 procent av sin omsättning på senare tid, och en del funderar på att sälja och flytta ut från centrum, säger David Naraine.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1969089-cityhandlare-gor-uppror

Citat:
56 procent av handlarna uppger att deras omsättning inte påverkats av trängselskattens införande, medan 39 procent menar att de har drabbats av negativa konsekvenser.

Citat:
Enkätsvaren visar också att de citynära handelsplatserna i högre utsträckning (54 procent) tycker sig ha drabbats av negativa konsekvenser än dem utanför citykärnan (33 procent).

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/naringsliv,sa_har_handlarna_paverkats_av_trangsels katten

Det finns klara indikationer om att handlare drabbats men vad har du för källor som tyder på motsatsen?

Senast redigerad av Rektangel 2013-10-30 kl. 21:48.
Citera
2013-10-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det finns tidningsartiklar där företagare yttrar sig och de finns i tråden. Du menar att vi har bevisbördan men vad har du för indikationer som pekar på motsatsen?

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/naringsliv,sa_har_handlarna_paverkats_av_trangsels katten

Det finns klara indikationer om att handlare drabbats men vad har du för källor som tyder på motsatsen?

Att det finns tidningsartiklar som uttrycker en uppfattning är en sak, men det saknas ju fakta i målet, omsättning i år jämfört med 2012 med hänsyn taget till inflationen, övriga omkringfaktorer så som generell handelsutveckling.

En följdfråga på första tidningscitatet blir ju då: Ska det allmänna subventionera parkeringsplatser för vissa ändamål/syften? Fakta visar ju också att det finns en hel del tomma parkeringsplatser (samt empiristudierna visar att de platser som är närmast butikerna i stor utsträckning upptas av de anställda). Hittar tyvärr inte forskningsrapporten som ger stöd för detta påstående just nu.

Att man tycker sig ha drabbats av något är inte detsamma som att faktiskt ha drabbats utav något. Utan någon som helst ekonomisk redovisning utan endast tyckande/tänkande från företagarna ger jag inte många öre för de undersökningar som länkats till.
Citera
2013-10-30, 22:53
Medlem
Citat:

Det finns tidningsartiklar som är ganska vinklade t.ex. om Bauhaus i bäckebol som enl. företrädare har tappat var fjärde kund under vissa tidsperioder. Detta använder ni som argument som att omsättningen har minskat vilket inte på något sätt framgår i artikeln. Ni använder också detta som grund för att "handlarna" (dvs alla) tappar pga trängselskatten.

En titt på verkligheten (rapporten ja postat ovan) visar dock att handlarna enbart har tappat marginellt.

En annan förklaring till handlarnas motstånd kan förklaras av det faktum att väldigt många människor är negativt inställda till förändringar. Exempel på detta är hur handlares attityd till trängselskatt i stockholm förändrades till mer positivt efter en tid med trängselskatt.

Om du fortfarande hävdar att trängselskatten är så pass negativ att den bör rivas upp, även då inräknat att TS är en förutsättning för VSP. Något som kommer skapa en större marknad för göteborgshandlare och näringsliv, arbetstillfällen i gbg etc.
Fram till att du kan lägga fram fakta som stödjer din tes och överväger ovanstående så tycker jag att du har bevisbördan ja.

Citat:

Denna artikeln säger inte så mycket om trängselskatten. Den pekar på problemet med bristen på parkeringar. Innan du säger något så kanske jag skall påpeka att göteborg har ett större problem, nämligen bristen på bostäder. Då behöver man ju inte vara särskillt smart för att räkna ut att lösa problemet med parkeringar konkurrerar med lösningen på bristen på bostäder.

I min värld gynnas handlarna i göteborg av ett göteborg där man smidigt kan förflytta sig med kollektivtrafik in till stan oavsett om man bor centralt eller ute i Ale, Kungälv, Alingsås etc.

I din värld åker de flesta bil och när alla skall in till stan tar det både tid att komma in och att hitta någonstans att parkera. Vilket också kommer vara oerhört dyrt pga den stora efterfrågan kontra utbud.

Citat:

Nu finns det en annan underökning som visar en annan bild, som faktiskt har tittat på omsättning och inte på åsikter.
Att handlare är negativa i är inte så konstigt i mina ögon, det såg vi i stockholm också innan denna opinion vände. Om det nu hade varit så att folk lägger av att handla vilket ni påstår så tycker jag inte att det är något problem jämfört med vad VSP spås ge för synnergi effekter. ca 40 000 nya jobb.

Jag är förresten tveksam till hur sanningsenligt det blir när man blandar i tyckande och inte hardcore facts
"...Enkätsvaren visar också att de citynära handelsplatserna i högre utsträckning (54 procent) tycker sig ha drabbats av negativa konsekvenser än dem utanför citykärnan (33 procent). ..."
Citera
2013-10-30, 23:06
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Att det finns tidningsartiklar som uttrycker en uppfattning är en sak, men det saknas ju fakta i målet, omsättning i år jämfört med 2012 med hänsyn taget till inflationen, övriga omkringfaktorer så som generell handelsutveckling.

En följdfråga på första tidningscitatet blir ju då: Ska det allmänna subventionera parkeringsplatser för vissa ändamål/syften? Fakta visar ju också att det finns en hel del tomma parkeringsplatser (samt empiristudierna visar att de platser som är närmast butikerna i stor utsträckning upptas av de anställda). Hittar tyvärr inte forskningsrapporten som ger stöd för detta påstående just nu.

Att man tycker sig ha drabbats av något är inte detsamma som att faktiskt ha drabbats utav något. Utan någon som helst ekonomisk redovisning utan endast tyckande/tänkande från företagarna ger jag inte många öre för de undersökningar som länkats till.

Blanda inte bort korten. Parkeringsplatser har knappast med saken att göra. Vad hindrar bilister från Volvo att i högre utsträckning handla till och från jobbet på ett sätt så att de slipper två debiteringar...? TS och P-avgifter är de två huvudskälen som gör att jag undviker innerstaden och hellre handlar på stormarknaderna utanför staden.

Du menar att detta inte missgynnar de handlare som befinner sig inom TS-zonen till förmån från
t ex Frölunda Torg? Nu är du inte boende i staden så du noterat tydligen inte hur butiksdöden drabbat t ex Backavägen 3 vid Backaplan som nu är öde. En hel inglasad shoppingmall står öde.
Citera
2013-10-30, 23:26
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Nu finns det en annan underökning som visar en annan bild, som faktiskt har tittat på omsättning och inte på åsikter.
Att handlare är negativa i är inte så konstigt i mina ögon, det såg vi i stockholm också innan denna opinion vände. Om det nu hade varit så att folk lägger av att handla vilket ni påstår så tycker jag inte att det är något problem jämfört med vad VSP spås ge för synnergi effekter. ca 40 000 nya jobb.

Jag är förresten tveksam till hur sanningsenligt det blir när man blandar i tyckande och inte hardcore facts
"...Enkätsvaren visar också att de citynära handelsplatserna i högre utsträckning (54 procent) tycker sig ha drabbats av negativa konsekvenser än dem utanför citykärnan (33 procent). ..."

Naturligtvis ifrågasätter du enkäten men inget finns som påvisar motsatsen, eller hur?

Jag har ett antal gånger försökt förklara skillnaden mellan Stockholm och Göteborg och hur dessa städer skiljer sig åt. I Göteborg ligger inte de stora arbetsplatserna i centrum och få arbetspendlare väljer att köra in i det trånga centrum för att handla när stormarknaderna faktiskt finns utanför city, ofta strategiskt vid trafiklederna ut ur stan eller runt densamma. I Göteborg finns fungerande kringfartsleder.

Detta fenomen är gammalt och har visserligen inte så mycket med TS att göra. De som har bil umdviker centrum och föredrar stormaknaderna utanför och de innerstaden som valt bort bilen tvingas göra sina inköp i stadskärnan i allt större utsträckning.

Det faktum att alltfler busslinjer läggs ner alternativt ändrar sina rutter för att inte helt blockera stadskärnan med bussar visar väl att folk nu alltmer väljer bort kollektivtrafiken? Nu drar man ner på direktlinjerna från kranskommunerna genom/runt centrum och inför fler byten i centrum vilket innebär gör kollektivtrafiken än mer tidskrävande att nyttja.

Trenden lär driva bort barnfamiljer och skattekraften ut ur stadskärnan när kollektivtrafiken inte infriar sitt löfte. Det går inte att bo i innerstaden och jobbpendla till t ex Volvo eller Hisingen utan man får flytta ut till mer perifiera stadsdelar eller kranskommuner för att kunna ta sig med bil till Volvo, vilket troligen även på sikt förändrar köpbeteendet.

Jag har länkat artiklar om kollektivtrafikens misslyckande.

På 70-talet när jag var ung försökte man sig på ett liknande projekt i samband med "gröna vågen" och i sviterna efter oljekrisen 1974 med ransoneringar etc med centern som drivande kraft men även de misslyckades.

Folk återgick till bilen alternativt flyttade ut ur centrum för att aldrig återkomma...skattekraften hamnade i kranskommunerna och det var då den tidens villakvarter etablerades i de mer perifiera stadsdelarna samt i kranskommunerna.
Senast redigerad av Rektangel 2013-10-30 kl. 23:29.
Citera
2013-10-31, 06:01
Medlem
Citat:
Blanda inte bort korten. Parkeringsplatser har knappast med saken att göra. Vad hindrar bilister från Volvo att i högre utsträckning handla till och från jobbet på ett sätt så att de slipper två debiteringar...? TS och P-avgifter är de två huvudskälen som gör att jag undviker innerstaden och hellre handlar på stormarknaderna utanför staden.

Du menar att detta inte missgynnar de handlare som befinner sig inom TS-zonen till förmån från
t ex Frölunda Torg? Nu är du inte boende i staden så du noterat tydligen inte hur butiksdöden drabbat t ex Backavägen 3 vid Backaplan som nu är öde. En hel inglasad shoppingmall står öde.

Parkeringsplatserna _är_ en av frågorna som togs upp i artikeln, baserat på empiri så är ju de bästa/närmsta platserna upptagna av handlarna/personal.

Konstigt så finns ju galleriadöden även på orter utan trängselskatt (och sett till butikerna som finns/fanns där är det inte särskilt överraskande). Eller är det en än större fråga som handlar om "svenssons" attityder generellt kring shopping? Vore ju intressant att se ekonomiska redovisningarna från butikerna på Backavägen 3, inte minst då det sett tomt ut en längre tid.
Citera
2013-10-31, 08:50
Bannlyst
Citat:
För färre fordon släpper inte ut mindre utsläpp än fler fordon?

Så, du vet alltså bättre kring vilka följder trängselskatt får än t.ex. KTH/Chalmers/LUTH? Okvalificerade verkstadsjobb växer sannerligen inte på träd, vilket nog kan grumla dina tankar en hel del.

För nyttan med att transporter kommer i tid är självklart inte någon vinst med trängselskatten? JIT verkar byggbranschen kommit längre med än Volvo?

Nu har man halverat filerna men trafiken är inte halverad utan ligger på ca 80% jämfört med innan. Du tror inte att det blir mer utsläpp i så fall än att ha trafik som rullar som den gjorde innan?
Citera
2013-10-31, 08:57
Bannlyst
Citat:

Nu är du ute och ljuger igen!!!
Du tror inte att 30kr/timman räcker många gånger om att betala hyra för den ytan???
Ca 35% av vägskatten går till kostnader för väg och trafik så inte faaan är det någon som subventionerar våra saker!
Citera
2013-10-31, 10:29
Medlem
Citat:
Nu har man halverat filerna men trafiken är inte halverad utan ligger på ca 80% jämfört med innan. Du tror inte att det blir mer utsläpp i så fall än att ha trafik som rullar som den gjorde innan?

Vad som inte riktigt verkar slå dig är att om man istället skulle dubblera antalet filer så skulle antalet bilister med tiden också ökas. Ett fenomen som vi påtalat flera gånger i tråden.

Eftersom ytan är begränsad så måste man helt enkelt primera kollektivt åkande eller bilister. Hur kan du komma fram till att de minsta utsläppen fås om man bygger staden baserat på att de flesta åker bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in