2013-10-23, 16:13
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Att Gripen även anses ha en god chans i Kanada (som är en beställare av F-35) är inget som vi hade kunnat ana för låt säga fem år sedan.

Vet inte om något nytt tillkommit men senast jag kollade sade Kanada att Gripen inte var ett alternativ.
Citera
2013-10-24, 11:00
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Vet inte om något nytt tillkommit men senast jag kollade sade Kanada att Gripen inte var ett alternativ.

Kan säkert stämma, som sagt den här branschen är sprängfylld av rykten!
Citera
2013-10-24, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Var väl inte så länge sedan ett F-18 kraschade i USA med? Hur många gånger har Gripen kraschat? (bortsett från när det var under utveckling, vilket naturligtvis inte räknas)

Minns inte exakt, men tror det var fyra gånger. Tre gånger pga mänskliga faktorn och fjärde gången pga att raketstolen sköts iväg pga fel i den eller möjligen avfyringshandtaget.
Citera
2013-10-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Minns inte exakt, men tror det var fyra gånger. Tre gånger pga mänskliga faktorn och fjärde gången pga att raketstolen sköts iväg pga fel i den eller möjligen avfyringshandtaget.

Fritt ur minnet så är det nog som du skriver.

Tre haverier i luften på grund av "mänskliga faktorn".

Ett haveri på grund av att pilotens G-dräkt tryckte till utlösningshandtaget till räddningssystemet. Handtaget fick sedan designas om.

Sen har väl två flygplan gått sönder på marken tror jag? Ett i samband med tankning, och en gång när en tekniker skulle testköra en motor.
Citera
2013-10-24, 13:56
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fritt ur minnet så är det nog som du skriver.

Tre haverier i luften på grund av "mänskliga faktorn".

Ett haveri på grund av att pilotens G-dräkt tryckte till utlösningshandtaget till räddningssystemet. Handtaget fick sedan designas om.

Sen har väl två flygplan gått sönder på marken tror jag? Ett i samband med tankning, och en gång när en tekniker skulle testköra en motor.

de två första var nog inte rena "mänskliga faktorn", utan mjukvaran var en större faktor. planet är planerat att vara instabilt, för att möjliggöra bättre dogfight egenskaper. mjukvaran skall sedan göra planet stabilt, dvs. korrigera i den mån den naturliga instabiliteten behöver korrigeras. i de två första fallen, dvs. över långholmen och på visning i linköping funkade inte mjukvarans korrigering ordentligt, och pikoten kompenserade som man gör med traditionella plan. då detta sedan bearbetades av mjukvaran, blev slutresultatet en överkompensation och ökande oscillationer som resulterade i krasch. efter att mjukvaran bearbetats/korrigerats har man fått detta problem ur världen.

för övrigt är det klart att f/a-18 störtar oftare än gripen, eftersom det finns tusental ute av dem, jämfört med det dryga hundratalet gripar som flyger.
Citera
2013-10-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
de två första var nog inte rena "mänskliga faktorn", utan mjukvaran var en större faktor. planet är planerat att vara instabilt, för att möjliggöra bättre dogfight egenskaper. mjukvaran skall sedan göra planet stabilt, dvs. korrigera i den mån den naturliga instabiliteten behöver korrigeras. i de två första fallen, dvs. över långholmen och på visning i linköping funkade inte mjukvarans korrigering ordentligt, och pikoten kompenserade som man gör med traditionella plan. då detta sedan bearbetades av mjukvaran, blev slutresultatet en överkompensation och ökande oscillationer som resulterade i krasch. efter att mjukvaran bearbetats/korrigerats har man fått detta problem ur världen.

De haverier jag tog upp var haverier med flygplan i förbandstjänst i det svenska flygvapnet.

Linköpingshaveriet skedde med en ren prototyp (första som byggdes) som dessutom bara flugit ett fåtal gånger. Långholmenkrashen skedde om jag inte minns helt fel med det första flygplanet som levererades till flygvapnet. Gripensystemet var då fortfarande under utveckling och flygplanstypen var inte förbandssatt.

Problemen med styrsystemet löstes efter flera års arbete tillsammans med amerikansk industri.

Haverier sker i alla flygvapen. Det är ett tecken på att flygplanen används.
Citera
2013-10-28, 04:53
Medlem
Nu när NSA och PRISM spioneringen avslöjar att USA spionerar på allt och alla tror ni inte att några länder väljer att köpa krigsmateriel från andra länder än USA om de har alternativ? Tror ni att någon affär då kommer Saabs JAS till del istället för att kund väljer amerikanskt?
Citera
2013-10-28, 04:57
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Nu när NSA och PRISM spioneringen avslöjar att USA spionerar på allt och alla tror ni inte att några länder väljer att köpa krigsmateriel från andra länder än USA om de har alternativ? Tror ni att någon affär då kommer Saabs JAS till del istället för att kund väljer amerikanskt?

OM jag förstod dig rätt menar du alltså att om de köper ett plan ifrån USA kommer det landet vara bevakav av USA planet utan deras vetskap, och att pga detta så ska länder istället köpa JAS eller franska plan som ex?

Nej det tror jag inte då usa är överlägsna på plan som fungerar i alla väder och sällan krånglar. ij jämförelse med Gripen.
Citera
2013-10-28, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Undra varför så många vill ha värdens dyraste jordfräs för?

Vilken version skulle vara aktuell för Danmark och Thailand?

Jag tror att det hjälper till att folk utanför USA är rätt pissed off på deras NSA/PRISM och kanske inte vill stödja deras militära industri mer än nödvändigt. Det kan bli så i framtiden att kan man välja en icke amerikansk leverantör så gör man det.
Citera
2013-10-28, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
OM jag förstod dig rätt menar du alltså att om de köper ett plan ifrån USA kommer det landet vara bevakav av USA planet utan deras vetskap, och att pga detta så ska länder istället köpa JAS eller franska plan som ex?

Nej det tror jag inte då usa är överlägsna på plan som fungerar i alla väder och sällan krånglar. ij jämförelse med Gripen.

Nejdå, det var inte så jag menade. Om de hittar 2 jämlika plan till ungefär samma pris så väljer de icke amerikanskt just pga den låga respekten USA visat genom sitt NSA/PRISM. NSA förebygger ju till viss del terror dåd MEN skapar desto större business genom industri spionage. Här är alla utanför USAs gränser förlorare och därmed tänker jag mig att en och annan affär kanske inte hamnar i USA längre just pga att vi utanför protesterar ...

Jag tror inte alls att USA bygger in något i sina plan utan slutkundens vetskap nejdå då riskerar de all sin militära export industri och det vill de inte göra.
Citera
2013-10-28, 05:15
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Nejdå, det var inte så jag menade. Om de hittar 2 jämlika plan till ungefär samma pris så väljer de icke amerikanskt just pga den låga respekten USA visat genom sitt NSA/PRISM. NSA förebygger ju till viss del terror dåd MEN skapar desto större business genom industri spionage. Här är alla utanför USAs gränser förlorare och därmed tänker jag mig att en och annan affär kanske inte hamnar i USA längre just pga att vi utanför protesterar ...

Jag tror inte alls att USA bygger in något i sina plan utan slutkundens vetskap nejdå då riskerar de all sin militära export industri och det vill de inte göra.

Lät som om du menade det då du nämnde deras avlyssnings chit.
Citera
2013-10-28, 08:28
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle

Jasså ? På vilket sätt är flyplan från Usa bättre än Gripen i alla väder ?
Eller var du ironisk kanske ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in