2013-10-24, 14:20
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu minns jag inte din position angående reinkarnation, men vad ovanstående implicerar är, att man alltså också eventuellt kan reinkarneras som en sten i detta själskretslopps-för-att-lära-sig system.

Vi kan inte reinkarneras som stenar. Vår själ står i direkt kontakt med "källan" och tillhör inte världssjälen. Det är så jag ser det just nu.
Citera
2013-10-24, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Vi kan inte reinkarneras som stenar. Vår själ står i direkt kontakt med "källan" och tillhör inte världssjälen. Det är så jag ser det just nu.

Det låtar rätt förvirrat; det skulle alltså finns alltså olika typer av "själar".

Vem skiljar mellan dessa själa-typer, hur skiljar dom mellan dom olika själa-typer och finns det annat än spekulationer eller 'inre-andliga-kompasser-utan-ett-gemensamt-norr' om det?
Citera
2013-10-24, 15:04
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja ordlekar är ju väldigt givande

Ska jag vara lika fånig? Okej:

*Dumstrut på*

Kollar man på det engelska ordet för människa --> "human" så ser man att vissa efter ordet vill lägga till ordet "being". Detta bevisar att "being" bara är ett värdelöst bihang som vissa drar sig med. Vilket bevisar att själen inte finns.

*Dumstrut av*

Blev vi klokare?

Är du eller är du inte? Om du är, vad är du? Jaså du är människa, om du är människa så är du i essensen formlös, annars kan du inte vara. Orden: Är, vara, är formlösa, om du är en människa så är du något formlöst som har en upplevelse i världen av form.

Det är ungefär lika schizofrent som att säga: Jag har ett liv. Nej, du har inget liv, du är liv, medvetande, själen eller vad man nu vill kalla det. Du kan inte ha något som du är. Därför kan du inte heller bli av med "ditt liv", eftersom du inte har det, utan är det.

Man kan bara bli av med något som man har, man kan aldrig bli av med något som man är. Eftersom du ÄR en människa så ÄR du i essensen formlös, du kommer mest troligt att bli av med din kropp, eftersom den är av form, men den du är kan du inte bli av med, eftersom du bara kan bli av med något som du HAR, du kan inte bli av med något som DU ÄR.
Citera
2013-10-24, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Är du eller är du inte? Om du är, vad är du?

För min del känns det mycket verkligt när jag i början av mitt hantverks-intresse slog på ett finger med en hammare.

Citat:
Jaså du är människa, om du är människa så är du i essensen formlös, annars kan du inte vara.

Redan på "det bara är så"-nivån. (1)

Citat:
Orden: Är, vara, är formlösa, om du är en människa så är du något formlöst som har en upplevelse i världen av form.

Se (1).

Citat:
Det är ungefär lika schizofrent som att säga: Jag har ett liv. Nej, du har inget liv, du är liv, medvetande, själen eller vad man nu vill kalla det. Du kan inte ha något som du är. Därför kan du inte heller bli av med "ditt liv", eftersom du inte har det, utan är det.

Det är faktisk relevant om det vi är/har kallas något precist. Annars hamnar vi ett samma typ av semantisk akrobatik som dig ....

Citat:
Man kan bara bli av med något som man har, man kan aldrig bli av med något som man är.

.... och det är därför viktigt att börja från ett solitt underlag om VAD vi har/är (se (1)) FÖRE vidare flumspekulationer marknadsföras.

Citat:
Eftersom du ÄR en människa så ÄR du i essensen formlös, du kommer mest troligt att bli av med din kropp, eftersom den är av form, men den du är kan du inte bli av med, eftersom du bara kan bli av med något som du HAR, du kan inte bli av med något som DU ÄR.

Se (1)
Citera
2013-10-24, 16:56
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Ja just precis inte så värst bildligt talat antar jag då Den som söker han finner sanningen ifall sanningen är det han söker Här går väl inga svin åt skogen ifall skogen är där jag står

Den som klagar på att han lider av brist på sanning.. han lider inte nog.

Inga citerade kommentarer tack för att jag kommer inte svara, tack!
Senast redigerad av Magnitud 2013-10-24 kl. 17:01.
Citera
2013-10-24, 17:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Ok. Nu förklarade du ju åt Kunskap1, och jag undrar om hen håller med dig om att själen skulle styra någon mot nämnda scenario. Men du kanske har rätt i att det var så hen menade. Vi får se om hen vill yttra sig i frågan.
Det stämmer, jag håller med proconsul.
Citera
2013-10-24, 18:37
Medlem
positivitizers avatar
Om jag skulle tro att jag har en själ så skulle jag troligtvis tro det ja
Citera
2013-10-24, 19:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det stämmer, jag håller med proconsul.

Jag undrar om det också skulle vara fallet utanför den där fåniga bilförare-analogi.
Citera
2013-10-24, 19:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Om jag skulle tro att jag har en själ så skulle jag troligtvis tro det ja

Förmodentlig den hittills mest träffande sammanfattning av denna tråd .
Citera
2013-10-24, 20:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag undrar om det också skulle vara fallet utanför den där fåniga bilförare-analogi.
Försök gärna motivera också varför du tycker bilförare-analogin är fånig.
Citera
2013-10-24, 20:19
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Förmodentlig den hittills mest träffande sammanfattning av denna tråd .

Tack så mycket, skulle jag gå vidare hamnar jag nog på oskarp logik...men jag gör en subjektiv (alltså en personlig som jag kan varken säga är rätt eller fel) tolkning av det hela så kan jag nog göra en jämförelse med intuitionen, något man kanske "känner" är fel.

Man kanske säger det skadar din själ, medans man kanske lika gärna kunde säga det förstör ditt "intuitions-tänkande".

Annars kan man spinna vidare på vad det innebär att faktiskt "tro" på något, måste man tro på något alls? Öppnar lite möjligheter, tunga tankar dock, tänk försiktigt
Senast redigerad av positivitizer 2013-10-24 kl. 20:46.
Citera
2013-10-24, 20:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Försök gärna motivera också varför du tycker bilförare-analogin är fånig.

Bilar, bilförare och druckenskap är observerbara och falsifierbara fenomen.

"Själar" är spekulativa fabulationer.

Jag skulle t.ex. kunne introducera "transmofoglyfiering av ambrojade" som en pseudolegitim parameter genom att påstå att den legitimeras av en ytlig likhet med destillation av öl till whiskey.

Vad med att lära dig lite enkel RIKTIG logik istället för dom semantiska krumbukterierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in