2013-10-24, 12:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
jag är ju här för att hjälpa dig och därför säger jag, sök inom dig, där hittar du svaren på dina frågor.

Vem dog och gjorde dig till överste-guru?

Citat:
Du måste begripa att om du vill ha svar på dina frågor så måste du vända din uppmärksamhet inåt,

Det skulle nog hjälpa om du gav anledningar för andra att tro att du faktiskt har rätt. Snickerisnackare går det tretton på dussinet av.

Citat:
Om du inte förstår vad jag skriver så kan jag tyvärr inte hjälpa dig,

En elitistisk överste-guru...

Citat:
vissa människor har helt enkelt inte förmåga att förstå

Hur vet du att du förstår?

Citat:
Jag tror aldrig.... jag vet och det räcker så,

Hur vet du att du vet? Kan du inte ha fel?

Citat:
Om du vill hamna i samma eufori, harmoni och glädje som jag är i,

Helst inte.
Citera
2013-10-24, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet att du är en sökare, annars hade du inte spenderat din tid och din energi till att försöka hitta svar i detta forum av form. Men det gör inget, du har nämligen hamnat helt rätt, jag är ju här för att hjälpa dig

Korrekt, du är en hjälp för alla som läsar dina inlägg genom att tydligt profilera din felargumentation så ingen behövar slösa tid på att gå den väg.

Citat:
och därför säger jag, sök inom dig, där hittar du svaren på dina frågor.

Aaaaah, en papegoje; jag svarar samma som siste gång:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har ingensomhelst aning om hurvida jag öht sökar, vad jag sökar och hur jag sökar.

Tror du vi kan BÖRJA med att du INTE skapar strawmen om mig?
Citera
2013-10-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur är det med bevisbördan för det fetade?

Jag tror det var Dawkins (kan tänka mig att du fräser när du läser det namnet) som drog igång analogin med virus. Såg att någon postade några länkar innan.

Läste förresten den där bloggen som du har under din signatur. Vanföreställningar, känslan av att själva "Mysteriet" - oavsett vad det handlar om - är viktigare än själva faktan, lite lek med siffor och ufon, paranoida idéer etc. Allting passar in på det som kallas för "faith sufferer".

Det går inte att hänvisa till fakta enbart när det passar och flumma upp diverse "pseudokoncept" när verkligheten inte passar in på hur du vill/tror världen ska vara.
Citera
2013-10-24, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Roligt att du använder dig av ordet komplexitet, innebörden av ordet är mer komplext än du verkar >tro<.

Du kanske kan bidra till att förtydliga det i så fall.

Det finns förutom mig ..... som är lekman ..... en del epistemiska filosofer som skulle vara tacksama för din insikt.
Citera
2013-10-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du anser det vara en bra väg till sanning? Gäller det bara din intuition eller är andras lika bra? Om det bara är din, vad tror du gör den speciell?

Jag tror att min intuition är bra väg för mig och det är det som räknas för mig. Jag tror att alla har intuitiva förmågor och om det är någonting för dem är deras ensak.
Citera
2013-10-24, 13:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag tror att min intuition är bra väg för mig och det är det som räknas för mig. Jag tror att alla har intuitiva förmågor och om det är någonting för dem är deras ensak.

Så din intuition är alltså en pålitlig sanningssökande metod? Vad har den för track-record? Och hur verifierar du det?

Vad gör vi om min intuition säger något helt annat än din? Hur avgör vi vem som har rätt?
Citera
2013-10-24, 13:48
Medlem
BEings avatar
Citat:
Tillhör sten också "världssjälen"?

Ja, enligt mitt begränsade perspektiv.
Senast redigerad av BEing 2013-10-24 kl. 14:04.
Citera
2013-10-24, 13:50
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
människohjärnan är bara en överklockad aphjärna. den kan inte användas för att helt förstå gud och hans hjärna/universum.

Okej
Citera
2013-10-24, 13:55
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Kollar man på det engelska ordet för människa --> "human being" så förklarar det ganska bra att vi i essensen är formlösa. Det heter ju inte "human doing", det heter ju "human being" av en anledning. Being=formlöst, doing=form.

Human=form, being=formlöst. Det formlösa äntrar världen av form via en kanal=kroppen.
Citera
2013-10-24, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tillhör sten också "världssjälen"?

Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Ja, enligt mitt begränsade perspektiv.

Nu minns jag inte din position angående reinkarnation, men vad ovanstående implicerar är, att man alltså också eventuellt kan reinkarneras som en sten i detta själskretslopps-för-att-lära-sig system.
Citera
2013-10-24, 14:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kollar man på det engelska ordet för människa --> "human being" så förklarar det ganska bra att vi i essensen är formlösa. Det heter ju inte "human doing", det heter ju "human being" av en anledning. Being=formlöst, doing=form.

Human=form, being=formlöst. Det formlösa äntrar världen av form via en kanal=kroppen.

Ja ordlekar är ju väldigt givande

Ska jag vara lika fånig? Okej:

*Dumstrut på*

Kollar man på det engelska ordet för människa --> "human" så ser man att vissa efter ordet vill lägga till ordet "being". Detta bevisar att "being" bara är ett värdelöst bihang som vissa drar sig med. Vilket bevisar att själen inte finns.

*Dumstrut av*

Blev vi klokare?
Citera
2013-10-24, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och detta synonym-baserade 'argument' bevisar VAD annat än att skolastisk retorik är populärt inom teistisk/deistisk apologetik.

För nån själ, världssjäl, formlöshet e.dyl. "förklarar" det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in