Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Om vi inte har en själ, då finns det ingen skillnad mellan oss och robotar som kan stängas av.
Utan själ har vi inga, känslor, moral, empati osv. Vi människor förstår varandra, vi kan ha känslor för varandra, om vi har dessa egenskaper då har vi en själ. Utan själv så kommer vi bara stängas som robottar efter döden, men hur logiskt är det att vi bara kommer sluta att finnas? Kan ni verkligen tänka er det?
Om ni fick en hjärtinfark och ni vet att ni kommer dö de närmaste sekunderna, tror ni verkligen att man bara kommer stängas av och inte bli någonting? Tror ni inte att själva "personen" i kroppen kommer leva vidare? Att vissa inte kan erkänna att vi har en själ, är det för att det går emot vissa vetenskapliga teorier? Man behöver inte vara religiös för att tro det.
Ja, icke-existens är som bekant någonting omöjligt. Vare sig vi upphör vid döden eller om vi lever vidare finns inget alternativ till existens. Oavsett vad vi tror kommer ingen uppleva döden & icke-existensen. Existens är vad vi kan förhålla oss till.
Men det finns många olika sätt att tolka själen på. Du kan till exempel tolka den materialistiskt eller dualistiskt. Eller så kan man, som jag föredrar, gå den kunskapsteoretiska vägen och inse att själva grundfrågan egentligen inte handlar om materialism eller dualism; vad det hela handlar om är istället subjektets (metvetandet, eller själens) situation. Vi är dom vi är och vi kan inte transcendera oss själva. Det verkligt intressanta, tror jag, är inte frågan huruvida vi har en själ skild från köttet, eller om denna överlever den kroppsliga döden, utan istället
vem du är.
Jag vet att jag lever och jag vet att jag är begränsad i min förståelse. Jag kan se och uppleva andra subjekt dö, men det är likväl "bara" intryck från en objektiv (av mig oberoende) verklighet jag bara kan ana i det av mitt omedvetna sinnes silade skuggbilder som framträder för mitt jag.
Således förstår jag, och sympatiserar med, såväl dina tankar som med materialistens. Ni har bägge fel och rätt, men ni repelleras av själva den obeskrivbara kärnan (tror jag).