2013-10-23, 15:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån får du siffran 50 % ifrån? 50 % av vad?

Såvitt jag förstått det så är det en kvantifiering av SKL:S sannolikhetsbedömning av styrkan i matchningen. Det är mer sannolikt att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Således bör hypotesen vara korrekt i mer än 50% av fallen.
Citera
2013-10-23, 15:26
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorajt
Är nog ingenting men kunde inte släppa det här
Pojken hette Kristoffer. Cattaliya vet inte
Kristoffers efternamn eller var han bodde. Vid tre tillfällen har Kristoffer varit hem och sovit
över i lägenheten och på Ugglegatan. Kristoffer var ett år äldre än Vatchareeya. Han var lång,
ca 194 och ljushårig. Anledningen till varför förhållandet med Kristoffer tog slut ska ha berott
på att Kristoffer hade en kamrat som inte tyckte om thai-kvinnor och ville att Kristoffer av
den anledningen skulle göra slut med Vatchareeya
.

Vem är kamraten som KJ lyssnar på som inte gillar thai kvnnor?

Vad märkligt att säga ca 194? Jag hade nog sagt 195? Eller mellan 190-195?
Citera
2013-10-23, 15:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han ställde in träningen den 5/5 inte helgen efter. Mordvapnet är knappast en kniv om du tittar på ingångssticken. Läs Fup en gång till. Sen låg han i badet den 7/5, det är inte dagen efter.

Varför ljög han då om kniven? Men jag ska korrigera listan enligt dina uppgifter. Där kan ju f ö läggas till uppgifterna om att KJ ska ha haft ett stämjärn i sin lägenhet.
Citera
2013-10-23, 15:27
Medlem
Angående tejpen i hennes hår så har jag kommit fram till en ganska rimlig teori.

Kan det vara så att KJ ville ha "kul" efter hennes död.

Han tar bort benen och ska ha sex med hennes bål. Kanske ta upp henne och ha hennes huvud på ding dongen.
Håret är i vägen. I brist på en hårsnodd så tar han tejp och "knyter" en hästsvans eller på annat sätt får ihop håret i nån sorts knut så att den inte är i vägen. Efteråt eftersom tejpen är så pass lätt att riva av, i hanteringen så blir det till bitar istället.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-23 kl. 15:39.
Citera
2013-10-23, 15:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnatiusDoyle
Det har talats mycket om VBs egenheter och hennes problematiska sexuella beteende, men mest som något thailändskt särdrag eller som symtom på Aspergers eller liknande. Är det ingen som tagit upp att ”import” av thailändsk fru ofta har att göra med sexuell problematik och hur detta även kan få konsekvenser för en tolvårig flicka? Att mamman i så fall inte agerat är inte konstigt - nyinvandrade fruar från Thailand är minst sagt obenägna att vända sig till polisen (av förklarliga skäl). I tråden har kommenterats att VBs mamma kan ha varit utsatt för misshandel, men vad säger att det bara skulle gällt henne? Har inte en person varit väldigt osynlig både i tråden och utredningen? Ytterligare ett alternativ till KJ som försvaret kan använda?

Jag tycker du ska maila Forsberg och tipsa honom om denna genialiska angreppsplan. Det vore sannolikt den enskilt mest effektiva åtgärd han kunde vidta för att få både rätten och åhörarna på sin sida.

Jag är ironisk.
Citera
2013-10-23, 15:30
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför ljög han då om kniven? Men jag ska korrigera listan enligt dina uppgifter. Där kan ju f ö läggas till uppgifterna om att KJ ska ha haft ett stämjärn i sin lägenhet.

Svaret på det kan jag inte hitta i fup. Stämjärnet om du vill kalla det så, har KJs kompis AB beskrivit rätt utförligt i ett förhör.
Citera
2013-10-23, 15:30
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
"Det enda jag ser som omöjligt att förklara är likhundens markeringa"r: Dessa har markerat lite här och där t.o m. KJ bostad om man läser i FUP.
KJ kan endast bli dömd och fälld om han erkänner och bevisar att det är han som är gärningsmannen med en ev. medhjälpare av något slag.
Det jag menar med "enkelt" är alltså inte att göra gällande att hundarna har markerat fel. Du kanske tror att tingsrätten, efter att ha hört polisernas intygande om hur förträffligt skickliga deras hundar är, köper en helt ogrundad invändning om att hundarna kan ha markerat fel, inte är ofelbara osv. Det tror inte jag. Inte givet övrig bevisning i vart fall.

Citera mig gärna korrekt också.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-23 kl. 15:33.
Citera
2013-10-23, 15:38
Medlem
highfives avatar
Citat:
Såvitt jag förstått det så är det en kvantifiering av SKL:S sannolikhetsbedömning av styrkan i matchningen. Det är mer sannolikt att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Således bör hypotesen vara korrekt i mer än 50% av fallen.

Tror nog att KJ fick med sig mer än en rulle från skrotbilen. Polisen hittade ytterligare en rulle i handskfacket i Saaben när de träffade ägaren.

Enligt Kj hade bilen stått där i tio år. Stämmer det så var det nog inte speciellt bra tejp han hittade.
Citera
2013-10-23, 15:40
Medlem
Om vi nu leker med tanken att KJ är oskyldig till mordet och någon försöker sätta dit honom, finns det något sätt det kan ha gått till på som skulle förklara alla bevis mot honom?

Låt säga att MB är mördaren.. Han vill bli av med VB av någon anledning.
Hon smsar ju till MB hela tiden så vi kan anta att hon skrivit att hon var med KJ den kvällen. Förmodligen har hon också berättat lite om KJ någon gång. Att han är lite udda och sånt.
MB stöter ihop med VB på väg hem efter att hon lämnat KJs lägenhet. Kanske har dom arrangerat att träffas.
MB har ihjäl VB och dumpar henne i KJs bagageutrymme för att få honom att verka skyldig. KJ hittar senare kroppen och av någon anledning bestämmer han sig för att göra sig av med liket. Kanske ser han en möjlighet att testa på att stycka en kropp. Kanske är han rädd för att polisen ska tro att det var han om han anmäler det.

Det skulle förklara blodet i bilen och tejpen, och varför KJ visste att det var ingen idé att försöka ringa till VB.
Att förklara 112-försöket, grannarna som hörde skrik, och varför VBs telefon aldrig verkar ha lämnat KJs lägenhet är dock lite svårare.
Finns det någonting som kan förklara det mot bakgrund av att MB är mördaren?*

*) Jag påstår inte att han är det, jag bara leker med tanken lite
Citera
2013-10-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Angående tejpen i hennes hår så har jag kommit fram till en ganska rimlig teori.

Kan det vara så att KJ ville ha "kul" efter hennes död.

Han tar bort benen och ska ha sex med hennes bål. Kanske ta upp henne och ha hennes huvud på ding dongen.
Håret är i vägen. I brist på en hårsnodd så tar han tejp och "knyter" en hästsvans eller på annat sätt får ihop håret i nån sorts knut så att den inte är i vägen. Efteråt eftersom tejpen är så pass lätt att riva av, i hanteringen så blir det till bitar istället.

Vad tror ni?

Du glömde att använda händerna och dra handtrallor,ena dagen med vänster och nästa dag med höger.
Rimligt? Nej,inget av det.
Citera
2013-10-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Du glömde att använda händerna och dra handtrallor,ena dagen med vänster och nästa dag med höger.
Rimligt? Nej,inget av det.

Att av någon anledning använda telp i brist på hårsnodd är rimligt. Att håret är i vägen på nåt sätt. Finns ingen rimligare förklaring till hur tejpen hamnat där.
Citera
2013-10-23, 15:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Men om han gör detta för att låtsas bry sig och inte orkar vidta den enkla lilla åtgärden att bara slå en pling - hur kommer det sig då att han "orkar" springa runt i terrängen och delta i eftersök kväll efter kväll?

Det mest logiska och intuitiva svaret är ju att diskrepansen i hans beteende beror på att han vet att VB är död, liksom hennes telefon (ergo: Inget skäl att ringa) men vill ha kontroll på/är nyfiken på vad och hur eftersöket bedrivs. Eventuellt att han också vill fixa en cover-up genom att profilera sig och se till att synas i söket (stämmer bra med hans faktiska beteende tycker jag), samtidigt som han inte inser/tänker på att detta med telefonen kan kollas upp.

Sen beror kanske min förklaring på att min hjärna är alldeles för enkel och fantasilös för att se de mer fantasifulla alternativen eller hur de skulle kunna vara mer rimliga/sannolika. Åtminstone jämfört med med de komplexa och fantasifyllda hjärnor som denna tråd verkar fylld av.

Allt behöver inte vara logiskt, intuitivt och sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in