Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Lämpligheten i trafiken kan man förstås alltid fundera över vid AS+ADD, men de flesta klarar det, det är min uppfattning. Eftersom KJ fick sin AS-diagnos vid 14 års ålder, så måste han på heder och samvete intyga vid körkortsansökan eventuella sjukdomar eller psykiska störningar. Till ansökan måste då en psykiaters intyg om lämplighet bifogas. Med tanke på den rattonykterhet KJ medgivit kvällen den 4/5, om han talar sanning och inte under förhörspressen krånglade in sig i en sådan beskrivning, så kan man redan på den uppgiften ifrågasätta lämpligheten.
Vad det gäller skosnören hit och dit, så kanske man ffa ska förstå det som en obetänksamhet eller likgiltighet att knyta skorna, snarare än en finmotorisk, apraktisk oförmåga. Tro mig, vissa aspergare har en mycket knepig kroppsuppfattning och stora neglect för kläder, hygien och ordning överhuvudtaget. Jag har mött dem som går ut i blott T-shirt på vintern utan att riktigt tänka på det. Eller med filmjölk i ansiktet, som de glömt torka bort efter spill under frukosten, glömmer bort eller tänker inte på att duscha ryggen. Och jag talar inte om mentalt retarderade individer i dessa exempel, alltså inte IQ <70.
Ja, den aspie jag känner till har väldigt smutsiga kläder och lustigt nog har han samma kroppsbyggnad som KJ. Aspisar kan ha svårt med maten, och blir gärna lite sparrisaktiga. De glömmer dels att äta, vet inte hur man får ihop en vettig måltid, men de har också svårt att få ned mat rent fysiskt. Jag vet också att det finns aspisar som jobbar på hög tjänstemannanivå, samtidigt som deras sociala liv är nullifierade. De är också mycket magra, ser ut som "streck", och tar absolut ingen plats alls. De har svårt att tala rent, stakar sig ofta med mera trots att de inte är dumma, något liknande verkar det vara frågan om med KJ. Man ska nog inte tolka alla hakningar som att KJ försäger sig eller så, han är i en helt annan omloppsbana än icke-as och han borde haft stöd under förhören. Hans mor har rätt. Stackars kvinna!
Jag har undrat om KJ verkligen har as med tanke på att han ändå lyckas ha ett hyfsat socialt liv, men visst, han har det absolut i någon grad. Det är verkligen ett vitt spektra, men gemensamma nämnare har de alla. Sedan tror jag att han framställer sig som mer hjälplös än vad han är, när han tjänar på det (psykopatdraget). Att han inte kan städa och hålla rent gissade jag tidigt eftersom det också är typiskt för aspisar, och det har blivit mer än väl bekräftat.
Visst väcker det frågor att han lyckats genomföra brottet, men han är ju blandfunktionell. Helt och hållet lyckades han inte gå i land med detta eftersom han nu sitter i förvar.
Föräldrarna verkar tycka att han är som ett barn, mentalt, funderar man i den banan kan det faktiskt stämma. Ett litet barn vill gärna dissikera och ha sönder saker. De kan göra saker för att skrämmas. Om en vuxen person gör så här får det helt andra konsekvenser. Ett barn kanske nöjer sig med att mosa sin leksak för att sen inte kunna sätta ihop den igen, men om man har sönder en kropp, så...
KJ borde ha satts i gruppboende, med mycket mer stöd och regelbunden terapi/samtalskontakt. Då hade han kunnat lufta de allra sjukaste tankarna, och kanske hade mordet kunnat undvikas. Han fick alldeles för stor frihet att kunna sväva ut i sitt samlande, han gled in i sin låtsasvärld ständigt kamoklädd. Aspisar med lägre iq och där man ser att de avskärmar sig måste man rycka tag i. Hur många fler sitter med bisarra tankar ensamma i lägenheter, samlandes, smutsiga, med dåliga mathållning och där de frotterar sig med andra på samma sätt som KJ? Tar stryptag utan att de blir anmälda, till exempel? Blir man angripen fysiskt ska man anmäla, det ska man även göra om man blir utpressad.
Om fler reagerat på VB och KJ kanske man kunnat lösa upp den här relationen, de var synnerligen olämpliga för varandra. Sådana som KJ ska bo i gruppboende, med övervakning, för deras egen skull, och andras.