2013-10-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Inte mycket stämmer in på att han skulle lida av Asperger. Diagnosen Asperger i sig självt är ju också aningen luddig. Man har från 2013 ochså plockat bort den som huvuddiagnos. Och lagt den som delsymtom under autism. (Källa Wikipedia) Autism - Alltså ett tillstånd som man redan klart ser när barnet är 2-3 år gammal. En barnsjukdom som faktiskt kan rätta till sig i vuxen ålder.
Men KJ fick sin ”diagnos” i vuxen ålder – vilket är närmast omöjligt. Och han hade inga nämnvärda problem i skolan före 8e klass.
Han är feldiagnostiserad helt enkelt. Vilket en del aspergare bekräftar och nu ryter om på VBkurirens chatsajt i samband med att advokaten yrar om att ha den som försvar till att han är så otroligt begåvningshandikapppad – inte kan ljuga etc...blir aldrig upprörd.
I rätten får vi därför nu en ny psykiatrikerfars där ”experter” skall uttala sig och där ingen har samma uppfattning som den andra. Jag utgår ifrån att åklagarsidan tar in 2 ”experter” de också. Därmed kommer det garanterat bli 2-2 i matchen.
Det där är beklämmande läsning, präglad av tvärsäker okunskap.
Citera
2013-10-21, 11:39
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Oavsett vad experterna kommer fram till så försvinner inte alla tekniska bevis och andra indicier som de facto talar för att han har utför gärningen.

Apropå diskussionen häromdagen om att åklagarsidan vill kalla de sakkunniga först.

Jag tror det här är anledningen. KJ återkommer vid upprepade tillfällen till sin uppfattning om den tekniska bevisningens betydelse, och att åklagarsidan vill kunna presentera denna först och sammanhållet för att kunna pressa honom senare i förhören vid huvudförhandlingen.

Ett axplock:

"I och med…som ni själv har sagt, i slutändan så räknas inte det… Det enda som räknas i slutänden det är den tekniska bevisningen". (1831)

"Det är inte…man kan inte använda det i en rättegång. Det är bara den tekniska bevisningen som räknas."(1832)

"svenska rättssystemet är baserat på…om du…om du in…om du…att det är ju baserat på ett bevissystem och i slutändan så är det bara den fysiska bevisningen som …och som ska övertala de här människorna om att…antingen så är jag liksom dömd eller så är jag inte dömd" (1888)
Citera
2013-10-21, 11:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja vem har plockat upp henne med bil?

H: Vad jag tror att det hände henne sen det kan jag inte svara på eftersom att det skulle vara
bara vara spekulationer från mitt håll, men om jag får spekulera så skulle det vara att hon blev
upplockad av någon, av den person som gjorde det.
F: Hur plockade.. på vilket sätt?
H: Jag har ingen…jag vet inte. Nått plupp…upplockad eller…jag vet inte. Kolla jag vet att
jag har sagt det i något tidigare förhör kolla där
F: Men berätta nu, Kristoffer, vad du tror? Det är intressant
sid 1911 FUP

Ok. Jag kollar upp detta och finnar att det är han själv.

F: Ja, du menar så. Då förstår jag. Ja. Mmm. När…när åkte hon senast i din bil?
H: I min bil?
F: Ja.
H: Ja, det var ju väl nog då när hon…nej, det var ju den natt jag plockade upp hon. Alltså…
F: Jo, den här dagen.
H: Mmm.
sid 1758 FUP
Här tror jag att han först tänker säga, Ja, det var ju väl nog då när hon var skadad och blödde efter träningen. Men det är så klart bara en gissning.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-10-21 kl. 12:04.
Citera
2013-10-21, 11:42
Medlem
Citat:
Jo, det är riktigt, det läste jag också men jag undrar om hon inte även kan ha blivit strypt och sedan huggen. De vet väl inte exakt vad som orsakade hennes död, bara att knivhuggen i lungorna och i hjärtat var dödande i sig.

Kan hon först blivit strypt och därefter knivhuggen, eller går det att utesluta detta?

Det som dock förbryllade mig lite var att han själv sa till en vakt att hur kan polisen tro att jag, som är så klen, har strypt och styckat VB.
Blödningarna i sköldkörtel, brosk och punktvisa blödningar på kinder och i ena ögat kunde enligt obduktionsutlåtandet vara uppkomna genom strypning, men kunde ej uteslutas ha uppkommit på annat sätt.
Citera
2013-10-21, 11:45
Bannlyst
Den här jävla MB verkar ju vara en riktig gris när man läser sms mellan honom och VB. Fy fan hoppas han får sitt straff en vacker dag.
Citera
2013-10-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det verkar nästan som att hypotesen är uppställd som att aktuell tejprulle ställs mot vilken annan random tejprulle som helst och då kan väl grad +1 vara befogad, men andra sidan skulle då varje rulle med kirurgtejp få minst den graderingen.
Kanske det, men det är nog mer sannolikt att påträffa tejp av en annan sort än just samma plasttejp med perforeringar. Även om tejpen knappast kan sägas vara ovanlig, i alla fall inte inom vården. Jag gissar på Transpore eller kopia om sådan finns.
Citera
2013-10-21, 11:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Detta är ett enligt min mening väldigt viktigt vittnesförhör som visar hur MB kan bete sig, men som tydligen inte kommer att tas upp i domstolsförhandlingarna om jag förstår saken rätt? Vad tror ni, kan detta vittnesmål tas upp i domstolsförhandlingarna?

Förhör med kvinnligt vittne 2013-05-28. (Jag väljer att kalla henne Kvinnan X)
Kvinnan X har haft ihop det med MB.

Kvinnan har hört av sig till polisen för att hon har upplysningar om MB

Kvinnan X säger att hennes tips är ointressant nu när polisen har tagit en annan kille än MB. Förhörsledaren ber Kvinnan X ändå att berätta om hennes tips. Kvinnan X berättar att hon har
känt MB i många år, hon säger att det är minst 10 år sedan som hon lärde känna
honom. Kvinnan X lärde känna MB genom att han var karatetränare åt hennes son.
Kvinnan X uppger att hon och sonen flyttade för ca 6,5 års sedan från Boden. Kvinnan X uppger att
en tid före de skulle flytta så strulade hon med MB. MB skulle gå isär från den kvinna (som är MB:s nuvarande hustru) som han var med. Kvinnan X berättar att hon var med MB och han och sonen låtsasbråkade, men plötsligt så svartnade det för MB och han slog sonen på riktigt. Kvinnan X försökte att få MB att ge sig men han såg svart, och slutade inte. Till slut så lugnade MB sig och avbröt, Kvinnan X sa till MB att han skulle be hennes son om ursäkt. MB svarade bara kallt
att hennes son förtjänade det och vägrade att be om ursäkt.
Kvinnan X tänkte då att hon inte kunde vara ihop med någon som gjorde så mot hennes son.

Kvinnan X säger att egentligen så var det denna händelse som gjorde att det tog slut med MB.
Kvinnan X uppger att hon umgicks med MB efter händelsen med hennes son. Kvinnan X sa till Mikael att "jag ska berätta om vårat strul för (den kvinna som nu är MB:s hustru)". Kvinnan X säger att MB tog tag i henne, i axlarna/halsen och tryckte upp henne mot väggen, han sa till henne att "gör du det, men då är det de sista du gör".

Kvinnan X säger att MB saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
Kvinnan X säger att hon vid något tillfälle sagt till MB att förr eller senare så kommer den kvinna som nu är MB:s hustru att få veta. MB har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl dem".
Kvinnan X säger att hon tror att MB är kapabel till att döda någon som kommer in i hans sfär
och förstör för honom.

Kvinnan X säger att hon hörde att en tjej var försvunnen i Boden och hon läste på Flashback att
Mikael hade haft ett förhållande med tjej som var försvunnen. Kvinnan X var direkt övertygad
att MB hade dödat kvinnan.
Senare så hörde eller läste Kvinnan X att polisen hade gripit en
annan kille som var misstänkt.

Kvinnan X vet inte vem Vatcharreeya är. Kvinnan X vet inte vem personen som sitter häktad i
ärendet är. Kvinnan X säger att hennes son har kollat på Facebook och han trodde att han visste
vem killen är, men det är ingen som han känner. På fråga när Kvinnan X sist hade kontakt med MB så säger hon att det är lite mer än ett år sedan som hon hade kontakt med MB. Kvinnan X hade kontakt med MB när han öppnade sin Sushi-restaurang i Boden. Kontakten var via Facebook. Förhör uppläst och godkänt enligt konceptanteckningar.

Källa FUP, s 1129 - 1130

Ett vittnesmål som borde vara högst intressant för utredarna då det bevisar att MB har direkta svårigheter att behärska sig vid ilska och lätt förlorar kontrollen. Ytterligare vittnesmål finns i FUP där han ska ha hotat en yngre man till livet, den man som avslöjade affären med VB för hustrun. MB erkänner även omgående att han åsamkat sin nuvarande hustru blåmärken i samband med gräl.

Ett smart drag av MB att erkänna då han vet att vittnesuppgifter finns.

Att MB är en våldsam herre råder väl inga tvivel om.....
Citera
2013-10-21, 11:49
Bannlyst
Fast VB har varit rätt jobbig med. 500 sms på en dag . Inte konstigt om MB ballar ur till slut.
Citera
2013-10-21, 11:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Blödningarna i sköldkörtel, brosk och punktvisa blödningar på kinder och i ena ögat kunde enligt obduktionsutlåtandet vara uppkomna genom strypning, men kunde ej uteslutas ha uppkommit på annat sätt.

Just det, jag försöker bara hitta en förklaring till händelsen i lägenheten, som verkade varit relativt oblodig, då spår saknas, och den saknade likdoften i lägenheten.

Samtidigt så uttrycker han sig märkligt till vakten där han säger att polisen misstänker att han strypt och styckat henne.

Utöver det så har han dels gjort detta en gång tidigare på en annan flickvän, men släppte strax innan hon förlorade medvetandet, och hotat att göra det på en vakt om hon vände ryggen till.

Det kanske inte var hans avsikt att VB skulle dö men denna gång gick eventuellt strypningen för långt och han trodde hon var död, fast hon bara hade förlorat medvetanden och inte återfick det igen. Sedan sker resten av gärningarna i någon form av vrede där han straffar henne för att hon dog.

Det var det här fallet jag hade i åtanke där kvinnan blev strypt, tappade medvetet ochsedan dog två dygn senare utan attha återfått medvetandet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13725469.ab
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-21 kl. 12:01.
Citera
2013-10-21, 11:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lämpligheten i trafiken kan man förstås alltid fundera över vid AS+ADD, men de flesta klarar det, det är min uppfattning. Eftersom KJ fick sin AS-diagnos vid 14 års ålder, så måste han på heder och samvete intyga vid körkortsansökan eventuella sjukdomar eller psykiska störningar. Till ansökan måste då en psykiaters intyg om lämplighet bifogas. Med tanke på den rattonykterhet KJ medgivit kvällen den 4/5, om han talar sanning och inte under förhörspressen krånglade in sig i en sådan beskrivning, så kan man redan på den uppgiften ifrågasätta lämpligheten.

Vad det gäller skosnören hit och dit, så kanske man ffa ska förstå det som en obetänksamhet eller likgiltighet att knyta skorna, snarare än en finmotorisk, apraktisk oförmåga. Tro mig, vissa aspergare har en mycket knepig kroppsuppfattning och stora neglect för kläder, hygien och ordning överhuvudtaget. Jag har mött dem som går ut i blott T-shirt på vintern utan att riktigt tänka på det. Eller med filmjölk i ansiktet, som de glömt torka bort efter spill under frukosten, glömmer bort eller tänker inte på att duscha ryggen. Och jag talar inte om mentalt retarderade individer i dessa exempel, alltså inte IQ <70.

Ja, den aspie jag känner till har väldigt smutsiga kläder och lustigt nog har han samma kroppsbyggnad som KJ. Aspisar kan ha svårt med maten, och blir gärna lite sparrisaktiga. De glömmer dels att äta, vet inte hur man får ihop en vettig måltid, men de har också svårt att få ned mat rent fysiskt. Jag vet också att det finns aspisar som jobbar på hög tjänstemannanivå, samtidigt som deras sociala liv är nullifierade. De är också mycket magra, ser ut som "streck", och tar absolut ingen plats alls. De har svårt att tala rent, stakar sig ofta med mera trots att de inte är dumma, något liknande verkar det vara frågan om med KJ. Man ska nog inte tolka alla hakningar som att KJ försäger sig eller så, han är i en helt annan omloppsbana än icke-as och han borde haft stöd under förhören. Hans mor har rätt. Stackars kvinna!

Jag har undrat om KJ verkligen har as med tanke på att han ändå lyckas ha ett hyfsat socialt liv, men visst, han har det absolut i någon grad. Det är verkligen ett vitt spektra, men gemensamma nämnare har de alla. Sedan tror jag att han framställer sig som mer hjälplös än vad han är, när han tjänar på det (psykopatdraget). Att han inte kan städa och hålla rent gissade jag tidigt eftersom det också är typiskt för aspisar, och det har blivit mer än väl bekräftat.

Visst väcker det frågor att han lyckats genomföra brottet, men han är ju blandfunktionell. Helt och hållet lyckades han inte gå i land med detta eftersom han nu sitter i förvar.

Föräldrarna verkar tycka att han är som ett barn, mentalt, funderar man i den banan kan det faktiskt stämma. Ett litet barn vill gärna dissikera och ha sönder saker. De kan göra saker för att skrämmas. Om en vuxen person gör så här får det helt andra konsekvenser. Ett barn kanske nöjer sig med att mosa sin leksak för att sen inte kunna sätta ihop den igen, men om man har sönder en kropp, så...

KJ borde ha satts i gruppboende, med mycket mer stöd och regelbunden terapi/samtalskontakt. Då hade han kunnat lufta de allra sjukaste tankarna, och kanske hade mordet kunnat undvikas. Han fick alldeles för stor frihet att kunna sväva ut i sitt samlande, han gled in i sin låtsasvärld ständigt kamoklädd. Aspisar med lägre iq och där man ser att de avskärmar sig måste man rycka tag i. Hur många fler sitter med bisarra tankar ensamma i lägenheter, samlandes, smutsiga, med dåliga mathållning och där de frotterar sig med andra på samma sätt som KJ? Tar stryptag utan att de blir anmälda, till exempel? Blir man angripen fysiskt ska man anmäla, det ska man även göra om man blir utpressad.

Om fler reagerat på VB och KJ kanske man kunnat lösa upp den här relationen, de var synnerligen olämpliga för varandra. Sådana som KJ ska bo i gruppboende, med övervakning, för deras egen skull, och andras.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-21 kl. 12:07.
Citera
2013-10-21, 12:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag förstår inte vad advokaten tror sig uppnå med att kalla experter som ska vittna om att han inte är kapabel att genomföra detta och att han inte kan ljuga.
Är lite rädd för att det är pojkens föräldrar som har satt press på advokaten att driva den linjen. Från deras perspektiv kanske den verkar logisk, men advokaten kanske borde stått emot och förklarat att det är svårt att nå någon juridisk framgång med den argumentationen.

I stora mål som detta tycker jag det är olyckligt att välja en advokat som inte har erfarenhet av just stora mål och är van vid att driva dem både inne i och utanför rättssalen.
Citera
2013-10-21, 12:02
Medlem
Citat:
@Kinuski

Ja, så är det förstås, det handlar inte om att han inte kan knyta skorna utan istället att han inte bryr sig om att knyta skorna, likaså med städningen och hygien.

Han klarar att göra alla dessa saker, men väljer att inte bry sig om att göra det.
*suck* Det kan inte bara avfärdas som lathet. Har man AS + ADD så har man handikapp som har genomgripande konsekvenser på flera livsområden. Det kräver reduktioner i krav, stress och anpassningar som ska underlätta vardagen, t ex scheman, inövade rutiner, påminnelser och andra hjälpmedel och ibland boendestöd, utvecklande av självkännedom och ens sätt att fungera tillsammans med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in