2013-10-23, 13:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Ursäkta glömde!
stämmer, sen om det stämmer är väl en annan femma, men värt att utforska lite mer

Vill du lägga tid och utforska detta och sedan återkomma med en rapport så vore det välkommet.

Själv avfärdar jag det som trams för då skulle ingen person, varken levande eller död undgå risken att hunden markerar. Hittills har jag aldrig hört att en hund marken likdoft från en levande människa, när det dagen inträffar ska jag ta till mig vad de italienska forskarna säger om ämnet.
Citera
2013-10-23, 14:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu skulle jag vilja att alla tvivlare på KJ:s skuld svarar på denna enkla fråga:

- Om KJ är oskyldig, varför gjorde han inte ett enda försök att ens ringa till offrets telefon efter kvällen den 4:e maj? Varför har han ljugit för både sina vänner och polisen om att han ringt? Varför tog han t o m upp sin telefon i en kompis närvaro och slog ett nummer (som helt uppenbart inte gick till VB:s telefon)

Är MYCKET intresserad av att veta hur ni ser på denna fråga, och det tror jag inte att jag är ensam om.

1 Han brukade inte RINGA speciellt ofta till VB så varför skulle han plötsligt ha börjat med det den 4/5. Hade nog varit mer underligt om han plötsligt började ringa ex fyra gånger per dag.
2 För att han insåg att han borde ha gjort det för att det är "normalt och förväntas" och därför säger han det till vänner och polis efteråt.
3 Som 2, men för att visa att han visst brydde sig och försökte vara som det förväntades av honom.
Senast redigerad av highfive 2013-10-23 kl. 14:03.
Citera
2013-10-23, 14:03
Medlem
Har familjen pratat ihop sig om förhöret eller? Allt dom säger är ju bara hur mycket add och aspbergers han har o att han inte kunnat knyta skorna själv. Har det här följt honom hela livet? Att ingen i familjen velat låna ut något till han, inte tilldelat ett enda ansvar till han, handlat mat åt honom.
Varför har dom inte omyndighetsförklarat honom om han inte ens kan knyta skorna??
Allt dom nämner om kj som han gör ofärdigt o slarvigt är ju saker som inte intresserar honom.
Det som intresserar KJ gör han färdigt. Sticker han efter halva softairgun kriget?
Senast redigerad av victorajt 2013-10-23 kl. 14:09.
Citera
2013-10-23, 14:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror att just den här bilden:
https://www.flashback.org/sp44169782

...härrör från förberedelserna inför airsoftspelet Berget 10 (juni/juli 2012). Bilden togs bort under en av mt:s rensningsraider. - Enligt vittnet AB (som sett kniven hemma hos mt i april/maj; FUP, s. 1313) hade mt med sig kniven till Berget 10 (s. 1237). – Fler vittnen har sett att den egentillverkade kniven funnits i mt:s ägo april/maj; således långt efter den ”metallåtervinning” som mt i förhör hävdat ägt rum i januari 2013:

Man får tacka för den suveräna utredningen. Så han ljuger alltså om kniven det va intressant, så det kunde dom klämt han på lite till tycker jag.
Men hans sista förhör är han ganska tyst för bevisen har börjat se ganska försvårande ut.

Har man fått veta vad kaverin är ännu?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt uppgift även för vildsvin.

Säkert något som härrör kaverin då förmodar jag, så det kan man bortse ifrån då det gäller kadaverin.
Det handlar alltså om mänsklig förruttnelsedoft inget annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-23 kl. 14:15.
Citera
2013-10-23, 14:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jag tror nog hon i sin förtvivlan sviktar med tanken att han faktiskt är skyldig men en förälder är den som förhoppningsvis står vid barnets sida och aldrig sviker oavsett vad som gäller. Hon behöver ganska mycket mer bevis för att bli helt övertygad om att han är skyldig. Om han sen även blir dömd lär hon fortfarande vara mamma vid hans sida. Förhoppningsvis. Men alla är vi olika och tur är väl det :-)

Du kan ju t.ex kolla i Marinatråden vad modern ansåg om sin misstänkte, nu friade, son.
Citera
2013-10-23, 14:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorajt
Har familjen pratat ihop sig om förhöret eller? Allt dom säger är ju bara hur mycket add och aspbergers han har o att han inte kunnat knyta skorna själv. Har det här följt honom hela livet? Att ingen i familjen velat låna ut något till han, inte tilldelat ett enda ansvar till han, handlat mat åt honom.
Varför har dom inte omyndighetsförklarat honom om han inte ens kan knyta skorna??
Allt dom nämner om kj som han gör ofärdigt o slarvigt är ju saker som inte intresserar honom.
Det som intresserar KJ gör han färdigt. Sticker han efter halva softairgun kriget?

Det finns väldigt många myndiga som inte kan knyta en slips på sig själv.
Citera
2013-10-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Problemet är att man vill titta på den tekniska bevisningen i ljuset av att KJ är skyldig. Då blir givetvis den tekniska bevisningen övertygande, en självuppfyllande profetia om man så vill, precis som i fallet Quick.

Om man istället tittar på det med en försvarsadvokats glasögon (som ex vis Quarrel, Raffa m fl) så kan faktiskt det allra mesta av bevisningen förklaras ganska enkelt.

Man måste vara synnerligen kritisk i fall som dessa där bevisläget inte är så starkt som vissa vill göra gällande.

Det enda jag ser som omöjligt att enkelt förklara är likhundens markeringar i KJ:s bil samt, i viss mån, den blodiga handsken. All annan bevisning kan förklaras relativt enkelt.

Under rådande omständigheter finner jag det otillfredsställande att det inte gjorts, såvitt känt, tekniska undersökningar i MB hem, bilar osv osv. Detta anser jag vara en brist i utredningen. Om inte annat så för att med större säkerhet kunna utesluta MB än att bara tro på vad han säger i förhör. Det hade sannolikt gagnat MB också till undvikande eller i vart fall minimerande av fortsatt byskvaller.

Även om nu KJ döms, vilket jag tror att han kommer att göra, så kommer i alla fall jag ha kvar en känsla av olust kring det hela. Återstår väl att hoppas på att KJ tar bladet från munnen i rätten.
"Det enda jag ser som omöjligt att förklara är likhundens markeringa"r: Dessa har markerat lite här och där t.o m. KJ bostad om man läser i FUP.
KJ kan endast bli dömd och fälld om han erkänner och bevisar att det är han som är gärningsmannen med en ev. medhjälpare av något slag.
Citera
2013-10-23, 14:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
1 Han brukade inte RINGA speciellt ofta till VB så varför skulle han plötsligt ha börjat med det den 4/5. Hade nog varit mer underligt om han plötsligt började ringa ex fyra gånger per dag.
2 För att han insåg att han borde ha gjort det för att det är "normalt och förväntas" och därför säger han det till vänner och polis efteråt.
3 Som 2, men för att visa att han visst brydde sig och försökte vara som det förväntades av honom.

Men om han gör detta för att låtsas bry sig och inte orkar vidta den enkla lilla åtgärden att bara slå en pling - hur kommer det sig då att han "orkar" springa runt i terrängen och delta i eftersök kväll efter kväll?

Det mest logiska och intuitiva svaret är ju att diskrepansen i hans beteende beror på att han vet att VB är död, liksom hennes telefon (ergo: Inget skäl att ringa) men vill ha kontroll på/är nyfiken på vad och hur eftersöket bedrivs. Eventuellt att han också vill fixa en cover-up genom att profilera sig och se till att synas i söket (stämmer bra med hans faktiska beteende tycker jag), samtidigt som han inte inser/tänker på att detta med telefonen kan kollas upp.

Sen beror kanske min förklaring på att min hjärna är alldeles för enkel och fantasilös för att se de mer fantasifulla alternativen eller hur de skulle kunna vara mer rimliga/sannolika. Åtminstone jämfört med med de komplexa och fantasifyllda hjärnor som denna tråd verkar fylld av.
Citera
2013-10-23, 14:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men om han gör detta för att låtsas bry sig och inte orkar vidta den enkla lilla åtgärden att bara slå en pling - hur kommer det sig då att han "orkar" springa runt i terrängen och delta i eftersök kväll efter kväll?

Det mest logiska och intuitiva svaret är ju att diskrepansen i hans beteende beror på att han vet att VB är död, liksom hennes telefon (ergo: Inget skäl att ringa) men vill ha kontroll på/är nyfiken på vad och hur eftersöket bedrivs. Eventuellt att han också vill fixa en cover-up genom att profilera sig och se till att synas i söket (stämmer bra med hans faktiska beteende tycker jag), samtidigt som han inte inser/tänker på att detta med telefonen kan kollas upp.

Sen beror kanske min förklaring på att min hjärna är alldeles för enkel och fantasilös för att se de mer fantasifulla alternativen eller hur de skulle kunna vara mer rimliga/sannolika. Åtminstone jämfört med med de komplexa och fantasifyllda hjärnor som denna tråd verkar fylld av.
Varför var han ute och letade om han visste var hon var? Om det var på låtsas kunde han ha ring också.
Citera
2013-10-23, 14:20
Medlem
ME077s avatar
Någon som minns vad det stod om djurhår i FUP? Var det hittats och vilket djur? (Menar inte på KJ´s balkong).

(Har ej möjlighet att titta i FUP just nu)
Citera
2013-10-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns väldigt många myndiga som inte kan knyta en slips på sig själv.
Jämföra skosnöring med slipsknutar är som att jämnföra matte med engelska.
Citera
2013-10-23, 14:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror att just den här bilden:
https://www.flashback.org/sp44169782

...härrör från förberedelserna inför airsoftspelet Berget 10 (juni/juli 2012). Bilden togs bort under en av mt:s rensningsraider. - Enligt vittnet AB (som sett kniven hemma hos mt i april/maj; FUP, s. 1313) hade mt med sig kniven till Berget 10 (s. 1237). – Fler vittnen har sett att den egentillverkade kniven funnits i mt:s ägo april/maj; således långt efter den ”metallåtervinning” som mt i förhör hävdat ägt rum i januari 2013:

Jag vill också tacka för detta "FUP-gräv". Då har vi alltså med stor sannolikhet beslagit KJ med lögn på ytterligare en viktig punkt. Ska bli intressant att se vilka bortförklaringar/damage control som "karatespårsmaffian" ska försöka sig på med detta (Känner lust på en smiley, men kan inte förmå mig till det när jag tänker på Vatchareeya och hur hon dog)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in