Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
1 Han brukade inte RINGA speciellt ofta till VB så varför skulle han plötsligt ha börjat med det den 4/5. Hade nog varit mer underligt om han plötsligt började ringa ex fyra gånger per dag.
2 För att han insåg att han borde ha gjort det för att det är "normalt och förväntas" och därför säger han det till vänner och polis efteråt.
3 Som 2, men för att visa att han visst brydde sig och försökte vara som det förväntades av honom.
Men om han gör detta för att låtsas bry sig och inte orkar vidta den enkla lilla åtgärden att bara slå en pling - hur kommer det sig då att han "orkar" springa runt i terrängen och delta i eftersök kväll efter kväll?
Det mest logiska och intuitiva svaret är ju att diskrepansen i hans beteende beror på att han vet att VB är död, liksom hennes telefon (ergo: Inget skäl att ringa) men vill ha kontroll på/är nyfiken på vad och hur eftersöket bedrivs. Eventuellt att han också vill fixa en cover-up genom att profilera sig och se till att synas i söket (stämmer bra med hans faktiska beteende tycker jag), samtidigt som han inte inser/tänker på att detta med telefonen kan kollas upp.
Sen beror kanske min förklaring på att min hjärna är alldeles för enkel och fantasilös för att se de mer fantasifulla alternativen eller hur de skulle kunna vara mer rimliga/sannolika. Åtminstone jämfört med med de komplexa och fantasifyllda hjärnor som denna tråd verkar fylld av.