2013-10-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, hur skulle jag gjort .. Med vetskap om sonens relation med mordoffret, eventuella rykten på orten, och under förutsättning att han ännu inte gripits och placerats i fängsligt förvar, oåtkomlig för mig, skulle jag avvakta lämpligt tillfälle och sett till att få ett samtal om det här mellan fyra ögon. Som förälder vet jag vem och hur han är, ser rakt igenom honom, och jag förstår/vet varför han är som han är. Jag skulle slå hål på eventuella lögner och få hon att trassla in sig och erkänna vad han gjort inom några timmar, förmodligen förr. Dvs OM han är skyldig till mordet eller är inblandad i något avseende. Får inte jag hål på honom får ingen annan det heller. Men erkänner han sig skyldig inför mig så tar vi det varligt och kontaktar polisen när han känner att han orkar. Att stå på sonens sida till 100 innebär i min värld inte att jag står vid hans mörka sida, det är allra minst sonen betjänt av. Så skulle jag gjort, no doubt.
Den mörka sidan följer automatiskt med. Den går inte att väljas bort. Det som gäller är allt eller inget. Finns inget mellanläge tyvärr. Sen är det en helt annan sak att acceptera att den mörka sidan finns och utifrån det gå vidare
Citera
2013-10-23, 14:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Problemet är att man vill titta på den tekniska bevisningen i ljuset av att KJ är skyldig. Då blir givetvis den tekniska bevisningen övertygande, en självuppfyllande profetia om man så vill, precis som i fallet Quick.

Om man istället tittar på det med en försvarsadvokats glasögon (som ex vis Quarrel, Raffa m fl) så kan faktiskt det allra mesta av bevisningen förklaras ganska enkelt.

Man måste vara synnerligen kritisk i fall som dessa där bevisläget inte är så starkt som vissa vill göra gällande.

Det enda jag ser som omöjligt att enkelt förklara är likhundens markeringar i KJ:s bil samt, i viss mån, den blodiga handsken. All annan bevisning kan förklaras relativt enkelt.

Under rådande omständigheter finner jag det otillfredsställande att det inte gjorts, såvitt känt, tekniska undersökningar i MB hem, bilar osv osv. Detta anser jag vara en brist i utredningen. Om inte annat så för att med större säkerhet kunna utesluta MB än att bara tro på vad han säger i förhör. Det hade sannolikt gagnat MB också till undvikande eller i vart fall minimerande av fortsatt byskvaller.

Även om nu KJ döms, vilket jag tror att han kommer att göra, så kommer i alla fall jag ha kvar en känsla av olust kring det hela. Återstår väl att hoppas på att KJ tar bladet från munnen i rätten.

Jag håller inte alls med om "enkelt förklara". Vare sig tejpen, DNA-fyndet, KJ:s lögner om försök att ringa VB och knivar han bevisligen haft i sin ägo mycket senare än han säger låter sig bortförklaras utan vidare.

Men även om vi utelämnar den trätan så ska ju inte rätten ta ställning till enbart styrkan i varje enskilt bevis, utan den samlade bilden. Hur sannolikt är det att alla dessa indicier som hopar sig mot KJ i vartenda enskilt fall har en alternativ förklaring som leder bort från KJ som gärningsman? Som jag ser det måste han ha haft en närmast helvetisk otur:
  • VB lämnar hans lägenhet men inte en enda människa har med säkerhet observerat henne
  • Analysen av hennes mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått isn väg.
  • VB "råkar" av misstag slå 112
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet.
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, men de minns också fel och han har aldrig ägt någon
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar också fel
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som med mer än 50% sannolikhet härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.

EDIT: Korrigeringar av datum när det gäller "badkarsepisoden" och den inställda träningen, samt rättelse av uppgift om verktyg som saknas efter påpekanden från Highfive.
Senast redigerad av MrFold 2013-10-23 kl. 15:55.
Citera
2013-10-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
MB visste ju ens inte vem KJ är hur skall han då veta va KJ har för bil och kunna plantera blod i bagageluckan?

Nej ni som tror på MB som mördare ni kan aldrig bli några bra kriminalare iallafall.

Jag visste inte heller vem KJ var 4 maj. Runt 10 maj så visste nog nästan hela Boden vem han var, var han bodde och vad han hade för bil.

Vi visste också att han var den sista som sett VB, att hon skulle ha lämnat honom vid 2100. Vi visste också att han gillade att leka krig runt forten och hade barndomskopplingar till mjösjöberget.

Vi visste också innan VB hittades att han hade vistats runt ödehuset. Att han hade asperger samt gillade leka krig. Visste vi så visste nog MB det också. Utgår från att han läst här en hel del.
Citera
2013-10-23, 15:02
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu skulle jag vilja att alla tvivlare på KJ:s skuld svarar på denna enkla fråga:

- Om KJ är oskyldig, varför gjorde han inte ett enda försök att ens ringa till offrets telefon efter kvällen den 4:e maj? Varför har han ljugit för både sina vänner och polisen om att han ringt? Varför tog han t o m upp sin telefon i en kompis närvaro och slog ett nummer (som helt uppenbart inte gick till VB:s telefon)

Är MYCKET intresserad av att veta hur ni ser på denna fråga, och det tror jag inte att jag är ensam om.

KJ har kanske blivit hotad

Om det nu råkar vara någon annan som gjort detta och KJ blivit hotat alt hans familj... då kanske man letar dygnet runt efter sin vän. När det sedan visar sig vad som hänt henne så kanske man tar hoten på allvar och inte säger ett ljud till någon.
Om man är livrädd för någon vart sitter man tryggast?
Senast redigerad av Namibia1 2013-10-23 kl. 15:09.
Citera
2013-10-23, 15:06
Medlem
Säg att blodet och påsen är planterade i KJs bagageutrymme.

Påsen kanske har suttit över VBs huvud. När rättsmedicinarna vände på torson rann ju blod ut också. Så GM skulle väl rent teoretiskt kunnat ha återvänt till kroppen. Hämtat blod och påse. Planterat i KJs bil.

Både blodet och påsen kanske skulle få hundarna att markera?

Visst låter det otroligt. Men om man ska spåna över anledningar till hundens markering och ändå tro att KJ kan vara oskyldig.
Citera
2013-10-23, 15:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag håller inte alls med om "enkelt förklara". Vare sig tejpen, DNA-fyndet, KJ:s lögner om försök att ringa VB och knivar han bevisligen haft i sin ägo mycket senare än han säger låter sig bortförklaras utan vidare.

Men även om vi utelämnar den trätan så ska ju inte rätten ta ställning till enbart styrkan i varje enskilt bevis, utan den samlade bilden. Hur sannolikt är det att alla dessa indicier som hopar sig mot KJ i vartenda enskilt fall har en alternativ förklaring som leder bort från KJ som gärningsman? Som jag ser det måste han ha haft en närmast helvetisk otur:
  • VB lämnar hans lägenhet men inte en enda människa har med säkerhet observerat henne
  • Analysen av hennes mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått isn väg.
  • VB "råkar" av misstag slå 112
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun event helgen efter, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den helgen en vecka efter mordet.
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, men de minns också fel och han har aldrig ägt någon
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar också fel
  • KJ ligger i badet en dag efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som med mer än 50% sannolikhet härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.

Han ställde in träningen den 5/5 inte helgen efter. Mordvapnet är knappast en kniv om du tittar på ingångssticken. Läs Fup en gång till. Sen låg han i badet den 7/5, det är inte dagen efter.
Senast redigerad av highfive 2013-10-23 kl. 15:10.
Citera
2013-10-23, 15:07
Medlem
Det har talats mycket om VBs egenheter och hennes problematiska sexuella beteende, men mest som något thailändskt särdrag eller som symtom på Aspergers eller liknande. Är det ingen som tagit upp att ”import” av thailändsk fru ofta har att göra med sexuell problematik och hur detta även kan få konsekvenser för en tolvårig flicka? Att mamman i så fall inte agerat är inte konstigt - nyinvandrade fruar från Thailand är minst sagt obenägna att vända sig till polisen (av förklarliga skäl). I tråden har kommenterats att VBs mamma kan ha varit utsatt för misshandel, men vad säger att det bara skulle gällt henne? Har inte en person varit väldigt osynlig både i tråden och utredningen? Ytterligare ett alternativ till KJ som försvaret kan använda?
Citera
2013-10-23, 15:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varifrån får du siffran 50 % ifrån? 50 % av vad?
Citera
2013-10-23, 15:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det går inte och har man samtidigt hittat hennes blod i bagaget så är det en kombination som direkt styrker att det är ett lik som färdats i bilen och blodet talar om att liket är VBs, som även hittats styckad.

Likadant var det i Marinafallet, där hittade hundarna ingenting och då fick de istället förklara varför de inte kunde hitta likdoft trots att det begåtts ett mord i sovrummet och det fanns mängder av blod i sängen.

Det var förstås svårförklarligt och ledde förstås till friande dom, tillsammans med massa andra omständigheter.

Med andra ord har en kriminalsökhunds markering noll bevisvärde?
Citera
2013-10-23, 15:23
Medlem
Är nog ingenting men kunde inte släppa det här
Pojken hette Kristoffer. Cattaliya vet inte
Kristoffers efternamn eller var han bodde. Vid tre tillfällen har Kristoffer varit hem och sovit
över i lägenheten och på Ugglegatan. Kristoffer var ett år äldre än Vatchareeya. Han var lång,
ca 194 och ljushårig. Anledningen till varför förhållandet med Kristoffer tog slut ska ha berott
på att Kristoffer hade en kamrat som inte tyckte om thai-kvinnor och ville att Kristoffer av
den anledningen skulle göra slut med Vatchareeya
.

Vem är kamraten som KJ lyssnar på som inte gillar thai kvnnor?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1

KJ har kanske blivit hotad

Om det nu råkar vara någon annan som gjort detta och KJ blivit hotat alt hans familj... då kanske man letar dygnet runt efter sin vän. När det sedan visar sig vad som hänt henne så kanske man tar hoten på allvar och inte säger ett ljud till någon.
Om man är livrädd för någon vart sitter man tryggast?

Jag förstår uppriktigt sagt inte ett dugg vad du menar???????
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Med andra ord har en kriminalsökhunds markering noll bevisvärde?

Nej, inte när de gör en klar markering. Att de misslyckas att markera kan bero på olika saker, att de inte är i form, är trötta, det finns vilseledande dofter eller att de blir störda.

I detta fall är det kvalitetstestade hundar som löpande genomgår tester enbart för Kadaverin.Träffsäkerheten är därmed väldigt stor, i de fall de markerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in