2013-10-19, 17:57
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Visst, det är ett långt långskott, det medges. Det förutsätter naturligtvis att Vatchareeya var den gemensamma nämnaren mellan KJ och MB/AN - att de kände till KJ:s och VB:s relation, att de kände till KJ:s böjelser för extrema saker, t ex att vilja döda, samt det oförsonliga hat AN kände gentemot den stalkande VB som aldrig verkade ha förstånd att lägga av. Om inte annat, så för sitt eget bästa. AN kan ha gett MB ett ultimatum: "nu ställer du upp och hjälper till att ta bort den här jävla bruden för gott, annars kan du glömma mig .. " Typ. Underhandskontakter togs med KJ (förmodligen av AN). KJ blev intresserad, gav klartecken och därefter handlade det om att avvakta rätt tillfälle. Men som sagt, det är ett riktigt långt långskott, men inte fullkomligt otänkbart.

Edit: Kan endera MB eller AN varit inblandad i planteringen av blodförekomst där sådan påträffats ? Att man redan från början avsåg att låta den svagbegåvade och naiva KJ ta fallet ensam ?

Ditt första stycke är absolut ett av många troliga scenarion. Jag menar, hur svårt kan det vara att säga att KJ ljuger om han skulle peka ut dem som medhjälpare/uppviglare? De kan ju bara säga att de inte vet vad han pratar om. Han har ju diagnos, är en känd kuf, bär vapen, etc... De lär ju inte varit så dumma att de kommunicerat via sms/mail direkt.
Citera
2013-10-19, 18:00
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Jag har läst hela fup, nej det stämde inte, ena foten låg i anslutning till ena knät.

Tack för detta. Det är ju super konstigt i så fall, eller? Att vittna helt fel i förhör? Till och med rita bilder hur de låg, som inte stämmer?
Citera
2013-10-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Läste i förhören med vänner att han rökt på ett antal gånger. Att blanda alkohol och ex cannabis kan leda till snedtändningar (finns nog de som kan detta bättre än jag på tråden) särskilt i kombination med diagnoserna ADD och Aspergers. Nu var föräldrarna borta, vilket jag tror har viss betydelse för att KJ släppte på handbromsen (överjaget). Tror hans ego for illa av VBs smsande till MB. Antagligen provocerade hon honom en del också. Kanske tyckte hon att KJ blev obehaglig när han knarkade. Kanske försökte KJ övertala henne att pröva det också. Kanske hon gjorde det, vad vet vi. Kanske därför hon följde med gåendes till bilen senare på kvällen.

Har jag nu uppfattat det hela rätt med hennes mobil så tror jag det varit så här:

17 04 SMS till MB
17 09 112 försöket
17 42 SMS till MB
17 46 MB SMS till VB
17 47 SMS till MB
18 07 SMS till MB
18 13 MB SMS till VB
18 21 SMS till MB
18 40 SMS till MB
19 31 MB SMS till VB

Sen har hennes mobil skickat signaler mellan 20 32-20 38. Samtliga signaler mot närmaste masten i Bodsvedjan. 23 53 upphör alla signaler från mobilen och den har inte slagits av genom att nyttja off-knappen.

Så tiden mellan 18 40 och 20 32 har det hänt något? Kanske då de "pluggade" så blodvite uppstod.Varför skickar hon SMS till MB EFTER hon försökt ringa 112? OM det nu var VB som SMSade?

Grannen hade hört skrik från KJs bostad mellan 20 00-21 00. KJ stängde sovrumsfönstret. Kanske just för att de skulle lämna lägenheten. De hade diskuterat detta med alla SMS hit och dit och båda kom överens om att lämna sina mobiler kvar i lägenheten. VB kollade dock sina inkommande SMS vid 20 32. De skulle ju hur som helst vistas under jord så där fungerar inga mobiler förklarade KJ för VB. Sen åker KJ till sin bror och visar upp sig vid 22 30- tiden. Han åker hem finner mobilen och beslutar sig för att slänga den i ett byggdike vid Bodenarena.

Sen när man läser vissa av förhören med vännerna så inser jag att han nog är en av max fem personer i kommunen som har så goda om forten runt Boden i det skick som de befinner sig i 2013. Även genvägar och dolda passager. Känslan är att han förvarat kroppen på något sådant ställe. Även styckat kroppen lite senare på denna plats. Sedan har han tappat orken för "projektet" och flyttat allt till Mjösjöberget.

Spaningen har ju varit sporadisk och de gånger man följt KJ så verkar han märkt att civilbilar kört bakom.

När jag läser detta så tänker jag på två saker:

1. Antingen har KJ blivit trött/svartsjuk på att hon sitter och sms:ar den där "gubben" hela kvällen när han trott de skulle umgås. Till och med jag hade blivit sur om någon gjort så mot en. Jag förstår mig inte på SOS-meddelandet faktiskt i så fall så pass tidigt. Kan vara ett feltryck.

2. Eller så har KJ försökt vara smart med att sms:a med VBs telefon för att vinna tid. Om något har hänt runt SOS-tiden så kanske det är KJ som skickat övriga SMS för att inte MB ska tro att något har hänt och kanske undersöka saken närmare. Jag tror man blir rätt stirrig om man har en kropp i sin lägenhet och det plingar till hela tiden. Oavsett om man har aspbergers eller inte.
Citera
2013-10-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Jag har läst hela fup, nej det stämde inte, ena foten låg i anslutning till ena knät.

Hur var resten av det benet lagt? Eller vilken sida i FUP står detta på? Har sett skisser och teckningar på detta men då ser det ut som om underbenen korsar varandra.
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-19 kl. 18:08.
Citera
2013-10-19, 18:09
Medlem
Eftersom det är ett indiciemål förstärks domstolen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7938617
Citera
2013-10-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Tack för detta. Det är ju super konstigt i så fall, eller? Att vittna helt fel i förhör? Till och med rita bilder hur de låg, som inte stämmer?

Nu blir jag osäker bara för det, läste hela fup igår och det stod fan så vad jag minns. Att dom inte hade legat korsade på varandra, utan ena benet låg högre upp och sen stod det något om plankan under också.
Citera
2013-10-19, 18:17
Medlem
VB ska ha varit väldigt svag. Inte svårt för någon att övermanna henne.
Hon orkade tydligen inte bära en kvinna på 65 kg på ryggen.
Citera
2013-10-19, 18:22
Medlem
Chirpas avatar
Har försökt mig på en sammanställning över föremål som saknas i utredningen.
Ryggsäck, spade och kniv.
Säcken och kniven är KJs och ska ha funnits hemma hos honom (han hävdar att de är bortstädade och slängda), spaden ska ha försvunnit under Fallen Angel där KJ sägs ha lånat den.

http://bayimg.com/gabLoAAFb

Det blir ju snart några fot med snö ute tyvärr men det kanske inte skulle skada med lite detektivarbete i skogen de närmaste veckorna. Jag tänkte då ge mig ut kring skjutfältet i veckan.
Spontant får man ju känslan att han har grävt ner det här eller slängt det i en sjö, men man vet ju aldrig.
Citera
2013-10-19, 18:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Citat:
17 04 SMS till MB
17 09 112 försöket
17 42 SMS till MB
17 46 MB SMS till VB
17 47 SMS till MB
18 07 SMS till MB
18 13 MB SMS till VB
18 21 SMS till MB
18 40 SMS till MB
19 31 MB SMS till VB
Någonstans där mellan har alltså VB även hunnit ha sex med KJ?
En avsugning tar ju inte så lång tid. Sen är det KJ som säger att de haft det någon gång mellan 18 00-18 30.
Man kan ta emot SMS medan man har sex, har jag hört. VB skickade SMS 18:07 och 18:21. Tidsrymden däremellan räcker för ett snabbt sex, har jag hört, och det ryms mellan 18:00 och 18:30.
Citera
2013-10-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ursäkta, jag har inte läst hela FUP, stämde då inte de första vittnesmålen om att de var korslagda vid anklarna? Det var ju flera som sade det....?
Förmodligen olika vittnesmål, med en utsaga från uppjagad deltagare i Missing People och en kanske lite mer pålitlig utsaga av det första polisparet på plats. Kolla polis-PM och förhör med MPS-folket som först gjorde fyndet, jag orkar inte själv kontrollera mitt minnes hågkomst.
Citera
2013-10-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
NB: min fetning ovan.

MB medger själv i polisförhör sitt hetsiga humör, samt att han lappat till AN en gång med öppen hand samt med näven mot armen en gång. Det kanske är en underrapportering...
Citera
2013-10-19, 18:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Motsägelsen uppstår för att du definierar "i någon mån" på ett annorlunda sätt än rättsentomologen. För han verkar "i någon mån" mer vara en grad av säkerhet eller visshet istället för sannolikhet.
Nej, vi talar om sannolikhet båda två. FUP sid 429:
Citat:
Sannolikhesskala
Undersökningsfynden/omständigheterna
- visar att
- talar starkt för att
- talar för att
- talar i någon mån för att
- tillåter ingen slutsats om
- talar någon mån emot att
- talar emot att
- talar starkt emot att
- utesluter att
Och i någon mån är minsta positiva sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in