2013-10-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror att MB ljuger här. VB smsade/ringde inte modern efter hon åkt vad jag kunnat hitta. Något bråk uppges inte i förhören. Att hon däremot skrev att hon var rädd för KJ och MB sket i detta, gjorde nog att MB svarade som han gjorde under förhöret. Hade han tagit smsen på allvar kanske hon levt.

Ja MB sket i henne, dessutom kan man inte klandra honom om han trott hon överdramatiserade sin rädsla för KJ. Han antog väl bara att hon ville ha hans uppmärksamhet som vanligt.

Jag tvivlar på att hon hade en chans efter att hon gått in i KJs lght tyvärr.
Citera
2013-10-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
MB har raderat och det gick inte att återskapa.
VB:s telefon är inte återfunnen.

Det hade varit intressant att läsa detta. MB uppger ju att VB sms:ade om relationen till sin mamma.
Säg att det är så: varför skulle hon göra det en timme efter hon försökt ringa 112?

För att MB vet hur man raderar permanent?
Citera
2013-10-19, 15:23
Medlem
En del som kommer bli intressant i tingsrätt är hur åklagaren ska resonera runt kvällen, mellan 17-22, dagen för händelsen.
Här har man ju främst vittnesuppgifter.

VB ska ha försökt ringa 112 strax efter 17. Om det är på allvar eller bara tramsande från hennes sida kan man inte veta.

VB ska sen fortsätta skicka sms ytterligare en stund. Åklagaren kan här mena att det är KJ som skickar sms och att VB redan är död.

Sen kommer uppgifterna om skrik ytterligare lite senare. Det är flera uppgifter, men alla dessa känner varandra och har givetvis pratat med varandra om saken.
Vi vet inte vad skriken beror på, men om det är KJ som då dödar VB så blir det ologiskt att påstå att överfallet inträffade redan 17:04 när 112 ringdes.
Samma sak gällande sms-trafiken, om man nu ens antyder att det inte var VB som skickade dessa.

Sen kommer vittnesuppgiften om att VB varit själv utomhus 21:30.
Den uppgiften är ju i sak intressant och inte speciellt mycket mer otrolig än vittnena som säger sig höra skrik.

22:00 ska KJ ha varit hos sin bror och hans vän. Båda dessa påstår det.
Hur avfärdar man det?

Telefonen dör 23:53.

I och med att man inte hävdar att lägenheten är mordplats så blir storyn ganska rörig just för kvällen.
En öppning är att VB faktiskt ska ha gått ut, KJ jagar ikapp henne, mördar henne och lägger i bagaget innan han åker till sin bror samt kompis.
Det är jäkligt tight och borde nog lämnat mer spår i bagaget.

Å andra sidan kan man inte utesluta att VB faktiskt gick runt 21, observerades 21:30 och dog senare. Kanske framåt 23:53 när telefonen också dog.
I ett sånt scenario skulle man kunna inkludera medgärningsmän som hämtats upp mellan 22-23.
Vet man att VB inte rent av följde med och träffade brodern och kompisen?

Kvällen känns lång ifrån glasklar, får man ju faktiskt lov att säga.
Finns det något som stenhårt styrker att döden inte inträffade efter 21:30 på en plats som inte är KJ:s lägenhet?
Alldeles oavsett vem och hur många gärningsmän det rör sig om.
Citera
2013-10-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Läs vad som skrivs. Jag har i klartext skrivit att jag tror att KJ är skyldig, men att bevisningen är ganska svag och att man inte redovisat på vilka grunder man utesluter medgärningsmän.

Att jag är nyreggad är för att jag skrotar min gamla FB. Om du så önskar veta mer om det så kan du PM:a, så kan du kolla på min tidigare historik och bilda dig en egen uppfattning om varför jag har insikt i Norrbottenspolisens arbete och varför jag anser att man påfallande ofta begränsar sig allt för tidigt.

Nu är det ju så att det enda du försökt skriva i tråden är en hypotes om att KJ är oskyldig, du har snöat in för mycket på att det skulle vara någon annan, som MB eller frun. Detta har polisen, som har stor erfarenhet avfärdat. Du har tidigare nämnt att du tror att KJ haft en medhjälpare, alt att KJ själv inte utfört dådet, men ändå vetat av dådet. Varför får du dessa teorier?

Du har ju hela tiden letat efter bevis som inte styrker att KJ är mördaren, trots ett bevis underlag som talar mot den åtalade.

För mycket talar mot att bevisen skulle vara planterade, så varför ens rota längre i en annan GM? Jag sträcka mig så långt som att en mGM eller någon som vet mer om mordet. Det kommer vi nog aldrig få reda på såvida inte KJ börjar prata.
Citera
2013-10-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
För att MB vet hur man raderar permanent?

Jag kan inte svara på varför man inte lyckats återskapa sms. Kanske har hans telefon litet minne och dessa platser kanske skrivits över av annan data?
Det kan vara både slump och medvetet, men han hade ju som rutin att radera VB:s meddelanden och det är givetvis fullt begripligt eftersom han är gift.
Citera
2013-10-19, 15:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Jag håller med om att det var något förvirrande skrivet men de menar nog så här:

Det mesta talar för att kroppen har legat i uppemot 18 dagar. Det finns dock en möjlighet att den bara har legat i lite över 11 dagar även om detta är osannolikt.
I så fall menar han något annat än vad han skriver.
Eftersom det han skriver inte hänger ihop logiskt torde han göra det under alla förhållanden.
Citera
2013-10-19, 15:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En sak jag funderar över. Rättsentomologen skriver på sid 427-428:

I någon mån betyder liten sannolikhet. Hur kan det samtidigt vara liten sannolikhet för att kroppen legat mer än 11 dagar och hög sannolikhet för att den legat uppemot 18 dagar? Jag ser en motsägelse där.
Motsägelsen uppstår för att du definierar "i någon mån" på ett annorlunda sätt än rättsentomologen. För han verkar "i någon mån" mer vara en grad av säkerhet eller visshet istället för sannolikhet.
Citera
2013-10-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Nu är det ju så att det enda du försökt skriva i tråden är en hypotes om att KJ är oskyldig, du har snöat in för mycket på att det skulle vara någon annan, som MB eller frun. Detta har polisen, som har stor erfarenhet avfärdat. Du har tidigare nämnt att du tror att KJ haft en medhjälpare, alt att KJ själv inte utfört dådet, men ändå vetat av dådet. Varför får du dessa teorier?

Du har ju hela tiden letat efter bevis som inte styrker att KJ är mördaren, trots ett bevis underlag som talar mot den åtalade.

För mycket talar mot att bevisen skulle vara planterade, så varför ens rota längre i en annan GM? Jag sträcka mig så långt som att en mGM eller någon som vet mer om mordet. Det kommer vi nog aldrig få reda på såvida inte KJ börjar prata.

Hänvisa gärna till exakt var jag skrivit art KJ är oskyldig när du påstår det.
Jag kan hänvisa till flera ställen där jag skriver att jag tror KJ är inblandad och därmed skyldig till att VB hittades i det skick hon gjorde.

Jag har främst kritiserat åklagarens antydan att bevisningen är bra, när den ju inte alls är det.
Tejpen är dålig, blodfläcken är förvisso ett intressant indicium men inte så vansinnigt mycket mer än det.
Handskarna är rätt bra.

Jag tycker man styrkt att KJ hanterar kroppsdelar, men inget mer är i dagsläget styrkt.

Mitt resonemang bygger alltså inte på att KJ är oskyldig, utan att jag inte tror att åklagaren kommer få honom fälld för mord.
Vilket ju är en avsevärd skillnad.
Citera
2013-10-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Eftersom det han skriver inte hänger ihop logiskt torde han göra det under alla förhållanden.

vad säger du hamilkar? håller FUP:en för en fällande dom ?
Citera
2013-10-19, 15:35
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var ganska uppenbart redan från början att VB var socialt speciell, även om det inte var opportunt att uttrycka det då, eftersom många postare reagerar negativt på vad de uppfattar som kritik mot brottsoffret. Men hon förefaller ju inte ha haft särskilt många nyanser i sitt sociala spel mellan att undvika att ta kontakt med folk - som gentemot studiekamraterna - och att snarast stalka dem - som gentemot MB.

Att nån gång antyda att BO kanske har en del i en process som avslutas med mord går inte hem på FB.
Jag fick hotfulla PM efter att ha kommenterat inlägg här i tråden från andra personer som berättade om VB:s stalkande av andra personer.
Med tanke på hennes beteende, efterhängsenhet, stalkande mm funderar jag över varför just KJ skulle gå fri från det?
Det var enligt uppgift i tråden han som gjorde slut på deras tidigare förhållande.
Hans far ska enligt annan uppgift i tråden vara arg på VB.
Det var hon som tog kontakt med honom nu igen.
Har hon varit efterhängsen och pockande även till KJ?
Citera
2013-10-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ganska mycket hemlighetsmakeri verkar det ha varit från VB:s sida gentemot modern Cattaliya och styvfadern Jan-Erik, så uppfattar i alla fall jag det utifrån läsningen av förhören med VB:s föräldrar; de kände inte till VB:s kontakter så väl. Men hon hade förmodligen inte så många. Dock var båda införstådda med att VB var betuttad i karatetränaren MB som i sin tur prasslade med VB. VB ska enligt modern ha gått till en väninna och inte en manlig kompis, den 4/5, för att studera och angivligt medtagit litteratur, förmodligen i en plastpåse. VB tycks därmed ha ljugit för mor. Vad var då VB:s syfte med besöket hos KJ, som ju verkar ha varit destinationen?

Det finns ju vittnesmål om att modern uppträtt nonchalant och ointresserat när det gäller dottern.
Vilket är mycket ovanligt enligt Thai tradition. Tycks vara ett mycket begränsat stöd ifrån hemmet.
VB kunde vara borta 3 dygn utan att någon brydde sig. Hon skulle ha stannat hos syster i Thailand. Sverige är för farligt.
Citera
2013-10-19, 15:37
Medlem
highfives avatar
Anledningen till att mord- och styckningsplats ej funnits, likaså mordvapen har med all säkerhet att göra med att allt skett i något endast av KJ känt utrymme. Kanske även händer och mordvapnet förvaras än i dag på denna plats.

Omfattande sök har gjorts. Hemvärnet, MPS, polis och några tappra Bodensare. Samtliga har kammat noll. Det är ju med facit i hand endast denna del i detta sorgliga fall som inte har blivit känt och som vi kan uppfatta som det vore någon annan med mer kompetens i ämnet som utfört denna del. Efter hennes kroppsdelar kom upp ur hålan och placerades i gropen resp i ödehuset uppfattas resterande som en klåpares verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in