2013-10-18, 18:57
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarBunker
Kortsiktigt tror jag att det kommer att öka lite till, och sedan kommer det att falla tillbaka lite.
Intressant.

Hur länge är kortsiktigt?

Varför kommer det falla? (jag antar att du pratar om en mer markant minskning)
Citera
2013-10-18, 22:50
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Intressant.

Hur länge är kortsiktigt?

Varför kommer det falla? (jag antar att du pratar om en mer markant minskning)
Kortsiktigt är någon månad eller två (även om den negativa prisförändingen kanske bara är några dagar).

Anledningen till varför det kommer att sjunka lite är just det ökade priset (tack Baidu!). Folk som inte egentligen tror på systemet kommer att sälja i och med de ökade priserna, vilket kommer att sänka priset tillfälligt då utbudet av Bitcoins ökar.
Priset lär dock inte minska särskilt mycket och kommer att återhämta sig.
Citera
2013-10-18, 23:10
Bannlyst
Det som håller uppe denna valutan är ju den anonyma droghandeln på diverse sidor, exempelvis silk road som FBI stängde och vi såg ett stort dipp . Sålänge man kan köpa droger anonymt med bitcoins så kommer de öka i värde.
Citera
2013-10-18, 23:22
Medlem
Tack för svaren. Jag är medveten om risken och skulle inte gråta om investeringen försvann, men några hundra procents ökning till över några månader eller år vore ju ganska trevligt. Synd att man inte hängde med tåget från början, då hade man kunnat leva gott antar jag, fattig student som man nu är.

Hur ser det ut för Silk Road och handeln i övrigt? För det är ju det som håller valutans värde.

Vad för slags stora negativa påverkningar kan värderingen få? Som exemepelvis aktioner från staterna eller liknande (tänker på nedstängningen av Silk Road).

Edit
https://blockchain.info/charts/market-cap

Det känns lite spontant som att valutan kommer att göra fler dippar som den stora föregående. Frågan är ju då om man ska invänta en ny dipp innan man växlar in lite pesetos?
Senast redigerad av Wulbari 2013-10-18 kl. 23:26.
Citera
2013-10-19, 11:16
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofevil
Det som håller uppe denna valutan är ju den anonyma droghandeln på diverse sidor, exempelvis silk road som FBI stängde och vi såg ett stort dipp . Sålänge man kan köpa droger anonymt med bitcoins så kommer de öka i värde.
Bitcoinen återhämtade sig väldigt snabbt från dippen och visade i min mening att Bitcoin är starkt nog för att överleva utan droger som främsta dragningskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Hur ser det ut för Silk Road och handeln i övrigt? För det är ju det som håller valutans värde.

Vad för slags stora negativa påverkningar kan värderingen få? Som exemepelvis aktioner från staterna eller liknande (tänker på nedstängningen av Silk Road).

Edit
https://blockchain.info/charts/market-cap

Det känns lite spontant som att valutan kommer att göra fler dippar som den stora föregående. Frågan är ju då om man ska invänta en ny dipp innan man växlar in lite pesetos?
Nedstängningen av SR visade i min mening att Bitcoin klarar sig utan drogerna som främsta dragningskraft.
En attack från flera stater på bitcoins skulle kunna skada den rejält, jag tror dock att risken är rätt så liten för det.

Jag skulle personligen vänta lite med att köpa om du vill ha vinst direkt. På några år så tror jag dock att priset kommer att öka rätt rejält, så det spelar egentligen ingen roll.
Citera
2013-10-19, 15:00
Medlem
vizuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarBunker
Bitcoinen återhämtade sig väldigt snabbt från dippen och visade i min mening att Bitcoin är starkt nog för att överleva utan droger som främsta dragningskraft.

Nedstängningen av SR visade i min mening att Bitcoin klarar sig utan drogerna som främsta dragningskraft.
En attack från flera stater på bitcoins skulle kunna skada den rejält, jag tror dock att risken är rätt så liten för det.

Jag skulle personligen vänta lite med att köpa om du vill ha vinst direkt. På några år så tror jag dock att priset kommer att öka rätt rejält, så det spelar egentligen ingen roll.

jo det spelar en del roll faktiskt

om man köper vid 200 dollar och det skulle ge en 1 miljon om 5 år så skulle man får 2 miljoner istället om man köpte vid 100
Citera
2013-10-19, 15:23
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofevil
Det tror jag definitivt inte! En stor dipp, ja, men kursen var ju tillbaka bara efter ett par dagar. Dippen bestod troligtvis i att de som endast ser bitcoin som ett sätt att betala för droger paniksålde.

SR var ju bara en 'early adopter' av något som de såg löste ett av problemen med just deras verksamhet. Bitcoin som sådant är ju mycket större än så.
Citera
2013-10-19, 15:42
Medlem
Nu vet jag att det naturligtvis är svårt att svara på, men.

Vore det dumstridigt att gå in med 2,5-5% av sitt kapital i BitCoins i dagsläget?
Hur är bäst att betala i sådant fall? Kontant?
Bästa förvaring; egna backuper av plånbok eller "bank"?

Hur ser utvecklingen av LTC ut tror ni?

Många frågor.. Men jag uppskattar svar!
Citera
2013-10-19, 17:34
Medlem
Citat:

Vore det dumstridigt att gå in med 2,5-5% av sitt kapital i BitCoins i dagsläget?

Det kommer att vara en vinstaffär. Jag har en ganska kass ekonomi för tillfället då jag studerar men ligger inne med alla mina besparingar i btc.

Vid någon punkt relativt snart tror jag att finansmän och magnater kommer att få upp ögonen för btc för att förvara större kapital. Då kommer det skjuta i höjden så det dundrar om det och det lär inte finnas btc att köpa under en lång period.

Det är bara en tidsfråga innan USA går i konkurs. Jag gissar att ovannämnd utveckling sker i takt med medvetandet om USA's (och västvärldens) kommande krasch eller som en direkt reaktion på den när den sker.

Den första bubblan kom ju som en reaktion på greklands krasch så proportionerna kommer nog att öka rejält när det handlar om USA, Japan, Tyskland osv.

Visserligen är det bara spekulationer men jag har svårt att se någon annan utveckling. Vad tror ni?
Citera
2013-10-19, 18:15
Medlem
Jag hade uppskattat en kortfattad sammanställning och förklaring av Bitcoin väldigt mycket, och jag tror inte att jag är ensam. Tråden börjar bli för lång för att överskåda och när man söker information på Wikipedia mm så handlar det mest om tekniken. Någon som känner sig manad att göra en bitcoin for dummies?

- Vad ska man tänka på vid val av plånbok
- Vilka är marknadens största aktörer och vad har de för funktion (Mr Gox, Exchange, wallets mm..)
- Hur anonymt är det att handla med bitcoin
- Vilka är de vanligaste sätten att köpa/sälja bitcoin
..osv
Citera
2013-10-19, 18:17
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:

Jag tror det är en av de bättre affärerna man kan göra i dagsläget, men i slutändan är det bara du som kan avgöra detta själv. Jag har ett tidsperspektiv på ett antal år. Jag vet inte hur det går kortsiktigt.

Citat:
Hur är bäst att betala i sådant fall? Kontant?
Vill du hålla det hemligt så är ju kontanter en bra metod, dock brukar det bli några procent dyrare.

Citat:
Bästa förvaring; egna backuper av plånbok eller "bank"?
Optimalt är en egen plånbok skapad på en dator som aldrig varit uppkopplad mot internet. Du kan ta emot Bitcoins utan att vara online, så om du skickar till en offline-wallet så är du helt säker mot en online-attack. Kryptera plånboken (för att skydda mot fysisk stöld) och distribuera flera kopior av dem till olika platser så du skyddar dig mot brand etc.

Mitt tips är att du leker lite med en obetydlig summa bitcoins först så du förstår hur transaktioner går till, och blir bekant med allt. Ett litet misstag kan vara förödande.

Citat:
Hur ser utvecklingen av LTC ut tror ni?

Många frågor.. Men jag uppskattar svar!
De som köper LTC verkar vara folk som missade Bitcoin när det var billigt, och hoppas på att det ska bli nästa stora sak. Så vitt jag ser det så tillför LTC inget nytt, och nätverkseffekter är viktiga här. Det finns inga vettiga anledningar att använda LTC när BTC är både säkrare (fler miners) och mer likvid.

LTC kan säkert gå upp ändå, men jag ser ingen framtid för det. De enda intressanta altcoinsen är de som erbjuder något fundamentalt annorlunda mot BTC. Ett exempel är PPCoin som använder en annan metod än mining för att undvika double-spends. Men dessa bör ses som experiment i nuläget och om det visar sig att någon coin har något fundamentalt bättre än Bitcoin så kan Bitcoin faktiskt implementera detta också.
Citera
2013-10-19, 18:57
Medlem
vizuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag tror det är en av de bättre affärerna man kan göra i dagsläget, men i slutändan är det bara du som kan avgöra detta själv. Jag har ett tidsperspektiv på ett antal år. Jag vet inte hur det går kortsiktigt.

Vill du hålla det hemligt så är ju kontanter en bra metod, dock brukar det bli några procent dyrare.

Optimalt är en egen plånbok skapad på en dator som aldrig varit uppkopplad mot internet. Du kan ta emot Bitcoins utan att vara online, så om du skickar till en offline-wallet så är du helt säker mot en online-attack. Kryptera plånboken (för att skydda mot fysisk stöld) och distribuera flera kopior av dem till olika platser så du skyddar dig mot brand etc.

Mitt tips är att du leker lite med en obetydlig summa bitcoins först så du förstår hur transaktioner går till, och blir bekant med allt. Ett litet misstag kan vara förödande.

De som köper LTC verkar vara folk som missade Bitcoin när det var billigt, och hoppas på att det ska bli nästa stora sak. Så vitt jag ser det så tillför LTC inget nytt, och nätverkseffekter är viktiga här. Det finns inga vettiga anledningar att använda LTC när BTC är både säkrare (fler miners) och mer likvid.

LTC kan säkert gå upp ändå, men jag ser ingen framtid för det. De enda intressanta altcoinsen är de som erbjuder något fundamentalt annorlunda mot BTC. Ett exempel är PPCoin som använder en annan metod än mining för att undvika double-spends. Men dessa bör ses som experiment i nuläget och om det visar sig att någon coin har något fundamentalt bättre än Bitcoin så kan Bitcoin faktiskt implementera detta också.

LTC är väl snabbare än btc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in